רומניה הוציאה לשטראוס שומות מס; נבחן חשד לעבירה פלילית

היקף השומות הוא כ-12.5 מיליון שקל, והחברה צפויה לקבל שומות מס נוספות בסך 4 מיליון שקל • לפי הודעת שטראוס, "במקביל להנפקת השומות, רשות המסים הרומנית העבירה את הממצאים למשרד התובע הרומני לשם בחינה האם הם עולים כדי עבירה פלילית; מדובר בהליך סטנדרטי" • "לא צפויה השפעה מהותית על הדוחות"

גדי לסין / צלם: תמר מצפי
גדי לסין / צלם: תמר מצפי

חברת שטראוס  תפקיד סכום של 13.3 מיליון שקל לידי רשויות המס המקומיות ברומניה עבור שומות מס שקיבלה החברת-הבת שלה, שטראוס רומניה. במקביל להנפקת השומות, הרשויות העבירו את ממצאיהן למשרד התובע הרומני לשם בחינה "האם הממצאים הנ"ל עולים כדי עבירה פלילית".

רשויות המס ברומניה, שם פועלת שטראוס בתחום הקפה, הטילו על החברת-הבת המקומית שלה שומות מס על השנים 2009-2013, המסתכמות בכ-12.5 מיליון שקל כולל ריביות וקנסות, וצפויה לקבל שומות מס נוספות בסך של כ-4 מיליון שקל, בין היתר בגין אי-התרת הוצאות מסוימות, כך שאלה יסתכמו בסכום של 16.5 מיליון שקל.

בכוונת שטראוס רומניה להפקיד במהלך חודש מאי 2018 את סכום החבות הנובעת מהשומות, ובהתאם היא צפויה לקבל הנחה בגין ריבית וקנסות ובכך להקטין את החבות המצטברת בגין השומות לסך של 13.3 מיליון שקל. 

המשך הליך ההתדיינות בגין השומות הנ"ל על-פי הדין ברומניה מתנהל בבית המשפט המקומי. במקביל להנפקת השומות, רשות המסים הרומנית העבירה ממצאים למשרד התובע הרומני לשם בחינה "האם הממצאים הנ"ל עולים כדי עבירה פלילית". בשטראוס טוענים כי על-פי יועציה המשפטיים של שטראוס רומניה, ההפניה לבדיקת התובע היא "הליך סטנדרטי שנוקטת רשות המסים הרומנית על-מנת ליצור יתרון דיוני לרשויות המס", כלומר, לייצר לחץ לתשלום הסכום.

שטראוס רומניה חולקת על עמדותיה של רשות המסים וסבורה, "בהסתמך על יועציה המקצועיים, כי קיימות לה טענות טובות כנגד עמדת רשות המסים הרומנית", ולפיכך בכוונתה להגיש ערעור על השומות לבית המשפט וכן להדוף את הטענות הפליליות, אם וככל שתועלנה. "להערכת הנהלת החברה, קיימות בספרי שטראוס רומניה הפרשות מספקות", נמסר.

החברה אף הדגישה כי לא צפויה השפעה מהותית על דוחות הרווח וההפסד של החברה. 

פעילות שטראוס ברומניה
 פעילות שטראוס ברומניה

פעילות שטראוס  באזור דרום אירופה ומרכזה מורכבת משתי חברות בשוק המקומי, שטראוס רומניה ושטראוס אדריאטי, וכן בשווקי יצוא: בולגריה, מולדובה, מונטנגרו, בוסניה, אלבניה, קוסובו ומקדוניה.

שטראוס קפה החלה את פעילותה ברומניה בשנת 1994; תחילה הקימה החברה מפעל קפה, מיקמה את מטה שטראוס קפה בבוקרשט ובנתה מערך שיווק והפצה מקומי למדינה. שטראוס קפה באזור דרום ומרכז אירופה מעסיקה כיום כ-500 עובדים.