פלאפון תיקנס ב-151 א' ש' ותמנה נציג לנושא חוק הגנת הצרכן

הסכם הפשרה נחתם בין ספקית הסלולר והרשות להגנת הצרכן, לאחר עיצום כספי וערעור שבא בעקבותיו • "פלאפון לא הפסיקה להתקשר ללקוחות, הטרידה והפעילה השפעה בלתי הוגנת", נטען

נדחה ערעור שהגישה חברת פלאפון נגד הרשות להגנת הצרכן לאור כוונתה להטיל על החברה עיצום כספי בהיקף של 216 אלף שקל, לאור הטענה כי "פלאפון לא הפסיקה להתקשר ללקוחות, הטרידה והפעילה השפעה בלתי הוגנת". בית המשפט דחה את הערעור שהגישה פלאפון בהסכמת הצדדים, כשפלאפון אף התחייבה למנות קצין ציות שיפקח על קיום הוראות חוק הגנת הצרכן בתמורה להפחתה בעיצום שהטילה הרשות - מדובר בהחלטה יוצאת דופן.

הסכם הפשרה שנחתם אתמול (ב') בבית משפט השלום בתל-אביב, והוא קיבל תוקף של פסק דין (עש"א 12770-12-17).

הסיפור החל כאמור עם הודעת הרשות לפלאפון כי בכוונתה להשית עליה קנס של 216 אלף שקל. הרשות נימקה כי העיצום הכספי הוטל "לאחר חקירה רחבה שביצע אגף חקירות ומודיעין ברשות, בחקירה נתגלה כי במהלך השנים 2015-2016 פנתה פלאפון אל צרכנים שונים באמצעות נציגים טלפוניים ומסרונים (SMS) והציעה לצרכנים לרכוש מגוון שירותי תקשורת, כאשר שיחות השיווק, שהתקיימו ברוב שעות היממה, לא פסקו גם לאחר שהצרכנים ביקשו מהנציגים כי פלאפון תחדל מפניותיה - מעשה זה מנוגד לחוק הגנת הצרכן הקובע כי ביצוע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים כדי לקשור עסקה, אף שהצרכן הביע, במפורש או במשתמע, את רצונו כי העוסק יימנע מכך, יראו אותה כהפעלת השפעה בלתי הוגנת שהינה אסורה".

הסדר הפשרה קבע כי החברה כאמור תמנה נציג שיקפיד על קיום הוראות החוק ובמקביל הקנס יופחת ב-30% להיקף של 151,200 שקל. מינוי של קצין הציות הוא בגדר החלטה חסרת תקדים משום שלמעשה פלאפון לוקחת את עצמה את האחריות לטענות המיוחסות לה והיא פועלת במטרה לחדול ממעשים שהם הפרה של החוק. לשם כך קובע הסדר הפשרה כי החברה תקים מערך למניעת ההפרות בעתיד, תוך מינוי בעל תפקיד שיאושר על-ידי הרשות להגנת הצרכן.

עו"ד חנה וינשטוק-טירי, היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, מציינת כי "הרשות ממשיכה לפעול מול כל עסק שמפר את הוראות חוק הגנת הצרכן, במטרה להגן על הצרכנים בין אם על-ידי הטלת עיצום כספי ובין אם בבתי משפט תוך התמודדות עם טענות מפרים בערעורים. אני שמחה לראות כי בתי המשפט מקבלים את עמדות הרשות המבטאות מדיניות אכיפה נכונה, סבירה ויעילה ומסייעים בהעלאת הרף של ההגנה על הצרכן. הרשות מעלה את הרף לחברות אחרות ומעודדת ביצוע אכיפה פנימית על-ידי מינוי עובד של החברה שתפקידו לוודא שאין בחברה הפרות של הוראות חוק הגנת הצרכן".