הראל תעמיד 485 מיליון שקל למימון פרויקט נדל"ן בלונדון

פרויקט ה"Stage" בשכונת שורדיץ', שסמוך למיקום שרידי התיאטרון של שייקספיר, מוקם בעלות של כ-3.73 מיליארד שקל • הראל תעמיד את המימון יחד עם בנק לויד'ס הבריטי ובנק אינווסטק הדרום אפריקאי

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, חוברת לקונסורציום מימון בהובלת בנק לויד'ס הבריטי, למימון פיתוח פרויקט ה"סטייג'" בלונדון. הפרויקט מוקם עתה על ידי קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן קיין אינטרנשיונל (Cain International), ובמסגרת זו הראל תעמיד אשראי בהיקף של 485 מיליון שקל, מתוך מימון כולל בהיקף של כ-1.94 מיליארד שקל - כך נודע ל"גלובס".

חלקה של הראל במימון זהה לחלקם במימון של בנק לויד'ס ושל בנק אינווסטק הדרום אפריקאי. לצד שלושת המממנים העיקריים הללו, יהיו עוד שני מממנים שיעמידו אשראי בהיקף כולל של כ-185 מיליון שקל: בנק מזרח אסיה והסניף הלונדוני של בנק אוף קומיוניקיישן הסיני.

העלות הכוללת של פיתוח פרויקט ה"Stage" בשכונת שורדיץ' בבירת אנגליה עומדת על כ-3.73 מיליארד שקל, והוא מוקם בסמוך למיקומם של שרידי התיאטרון המקורי של המחזאי וויליאם שייקספיר (תיאטרון "The Curtain"). ככל הידוע ההלוואה הנוכחית תחליף את המימון המקורי שניתן על-ידי Investec לרכישת שטח הפרויקט ולמימון התקדמות הבנייה, עד להשלמת התוכנית בעוד כשלוש שנים.

מדובר בפרויקט על כ-24 אלף מ"ר, שמשלב מגורים, מסחר ומשרדים. הוא צפוי לכלול למעלה מ-400 דירות, מתחם מסחר, קניות ובילוי הכוללים מסעדות, בתי קפה ומועדון כושר. בנוסף, הוא יכלול משרדים, שלדברי גורמים המעורים בפרטי הפרויקט כבר הושכרו מראש לתקופה של 25 שנים לחברת WeWork. כמו כן, המתחם יכלול מרכז מבקרים בינלאומי ובו שרידי התיאטרון המשוחזר של שייקספיר ושטח ציבורי של למעלה מ-4 דונמים שיכלול מתחם להופעות חיות ופארק ציבורי.

עבור הראל מדובר בהשקעה נוספת בשרשרת השקעות של מאות מיליוני שקלים כל אחת בפרויקטים מעבר לים, בשיתוף עם גורמים זרים. קבוצת הראל נמנית עם הגופים המוסדיים הגדולים במשק, והיא מנהלת כ-214 מיליארד שקל, מתוכם כ-172 מיליארד שקל בכספי ביטוח, גמל ופנסיה, שרובם המכריע מנוהל עבור מבוטחים ועמיתים בחיסכון לטווח ארוך. במסגרת ניהול כספי העמיתים והמבוטחים הראל מנהלת מערך השקעות אלטרנטיביות עם פיזור גיאוגרפי, שאותו היא מגדילה כל העת. העסקה האמורה נעשית במסגרת הזאת, ומי שמוביל אותה הוא איציק טאוויל, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף השקעות אשראי בחטיבת ההשקעות של הראל.

שוק ההון המקומי קטן על המוסדיים

מדובר באפיק השקעות גדל והולך בהראל, וקבוצות מוסדיות גדולות אחרות, בגלל החיפוש אחר אפיקי השקעה עם תשואה יציבה יחסית, ריאלית ושאינה קשורה ישירות ומיידית למדדי שוקי ההון. ההשקעה בעסקאות אשראי פרטיות, או בנדל"ן ישיר, בארץ ובחו"ל, תורמת לפיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, ונעשית במטרה להניב תשואה שוטפת ויציבה ברמת סיכון נמוכה יחסית, גם על רקע הגאות הנמשכת במחירי הנכסים הסחירים (והלא-סחירים).

מדוע יוצאים הגופים המוסדיים להשקעות של מאות מיליוני שקלים מחוץ לישראל? לא מעט משום ששוק ההון המקומי הפך קטן למידותיהם. כיום מנהלות קופות הגמל, קרנות הפנסיה החדשות וחברות הביטוח בביטוחי המנהלים שמנוהלים בשוקי ההון (תיקי ה"משתתף ברווחים"), כספי חוסכים בהיקף מצרפי של יותר מטריליון שקל, כשהיקף הצבירה נטו השנתי לקרנות הפנסיה החדשות ולקופות הגמל (כולל קרנות ההשתלמות) עומד על יותר מ-50 מיליארד שקל. ההיקף והזרם האדירים של כספים אלה מחייבים הוצאת השקעות החוצה, וזאת בנוסף להיבטים של ניהול סיכונים גיאופוליטיים.