באוצר מעוניינים לבטל את הטבת המס על רכבי יוקרה ירוקים

למרות מס רכבי היוקרה שהוטל ע"י לפיד ב-2013, מכירות רכבי היוקרה בישראל זינקו ב-83% • באוצר יתקשו לבטל את הטבת המס לרכבי יוקרה היברידיים, אך מאמינים שהדבר יתבטל ממילא לאור תקני הפליטה החדשים באירופה

BMW חשמלית/ צילום: שאטרסטוק
BMW חשמלית/ צילום: שאטרסטוק

אגף הכלכלן הראשי באוצר קורא להאריך את תוקף מס הקנייה המיוחד על רכבי היוקרה, שתוקפו עתיד לפוג ביני 2018. המס על כלי רכב שמחירם לצרכן מעל 300 אלף שקל, הוטל לפני חמש שנים על ידי שר האוצר לפיד בצו זמני והוארך מאז מספר פעמים.

על פי נתוני האוצר, המס למרות הטלת המס הביקוש לכלי רכב כאלה לא נפגע, ובין השנים 2013 ל-2016 עלתה כמות רכבי היוקרה החדשים על כבישי ישראל ב-83%, ובמקביל עלו התקבולים ממס היוקרה בקצב שנתי של כ-34% והסתכמו ב-121 מיליון שקל ב-2016. לטענת הכלכלן הראשי, הדבר מוכיח כי "המס על רכבי יוקרה הוא סוג נדיר של מס שגם יעיל וגם מצמצם אי-שוויון".

עם זאת, הכלכלן הראשי באוצר טוען כי יש לבטל את הטבת המס שניתנת לרכבי יוקרה היברידיים ורכבי "פלאג-אין". על פי הערכות, כלי רכב כאלה תופסים בשנתיים האחרונות למעלה מ-50% מהמכירות בפלח היוקרה בישראל וקרוב ל-80% מהיקף היבוא האישי והעקיף של רכבי יוקרה. בחלק מדגמי היוקרה ההיברידיים הנטענים, היקף הפטור ממסים מגיע כיום ל-300 אלף שקל ויותר ובאוצר מעריכים כי עלות ההטבה למדינה היא מאות מיליוני שקלים בשנה.

עם זאת בענף מציינים, כי הסיכוי שתבוטל הטבת המס, הוא אפסי, שכן רק לאחרונה הוארכה בשנתיים על ידי שר האוצר. מנגד, בענף מעריכים כי מבחני הפליטה החדשים באירופה, שייכנסו לתוקף השנה, ממילא יקשו מאד על רכבי פלאג-אין יוקרתיים לעמוד בקריטריונים הנדרשים להטבת המס. לבסוף כלכלני האוצר קוראים לפשט את הנוסחה המורכבת, שעל פיה נקבע כיום מס היוקרה, ולאמץ נוסחה פשוטה יותר עם מס קנייה של 83% עד מחיר ליבואן של כ-120 אלף שקל ו-102% מעל המחיר הזה.