המהפכה השיווקית מאחורי הבלוקצ'יין

הטכנולוגיה החדשה יכולה לחולל מהפכה בצורה שבה אנחנו עושים עסקים באינטרנט

בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק
בלוקצ'יין / צילום: שאטרסטוק

מספר יתרונות מובהקים מבטיחים כי טכנולוגיית הבלוקצ'יין תיצור מהפכה בצורה בה אנו עושים עסקים באינטרנט. ראשית, הבלוקצ'יין ידועה בחסינותה לאיומי סייבר. כל עסקה המתבצעת באמצעות הטכנולוגיה, מוצפנת ומקבלת חותמת זמן. כל בלוק של מידע בעסקה, עובר תהליך אימות מעמיק המערב משתמשים רבים. כלומר, זה כמעט בלתי אפשרי עבור משתמש יחיד לעשות מניפולציה על הנתונים ולשנות אותם מבלי לקבל אישור ממשתמשים אחרים באותו הבלוק - דבר זה מגביר ומשפר את אבטחת המידע ומאפשר לעבוד בצורה שקופה יותר באמצעות חוזים חכמים.

החוזים החכמים מאומתים באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין. כפועל יוצא מכך, ניתן לבטל חוזה רק כאשר מוצע חוזה חדש במקום זה שבוטל. כך נוצרת סביבת עבודה נטולת סכסוכים, שאינה כוללת נציגי צד שלישי.

יתרה מכך, לטכנולוגיית הבלוקצ'יין יש את היכולת להגיע לקהלים ספציפיים יותר המספקים נקודות מרובות של מידע המאוחסנות בבלוקים (ומכאן שמה). המשמעות היא שלעסקים תהיה גישה להיסטוריה המלאה של העדפות הלקוח ודפוסי הגלישה שלו. היכולת הזו תקפה בעבור כל קהל יעד, פלטפורמה או ערוץ. השפעתה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין תורגש גם בדרך של מעקב אחר קהלים מפולחים. באמצעות הבלוקצ'יין ניתן להגיע למשתמשים ספציפיים בצורה מדויקת יותר כאשר הם מבקרים בדף מסוים או נחשפים לתוכן. בנוסף, בעקבות החלת הטכנולוגיה, ניתוחי השוק צפויים לקבל מתיחת פנים משמעותית. משווקים יוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר בהתבסס על משוב בזמן אמת על כל הדברים הקשורים למשתמשים.

בנוסף, בגלל אופיה הגלובלי של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ימחקו הגבולות הפיזיים בין ארגונים ומקבלי ההחלטות, מה שאומר שסניף של ארגון מסוים באמריקה וסניף באסיה יוכלו לקבל החלטות עסקיות בצוותא.

בעיה נוספת, עליה עונה טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הוא בעיית הפרטיות. החששות סביב שיטות איסוף הנתונים של מנועי החיפוש הגיעו לשיא. יותר ויותר אנשים מביעים תסכול מהאופן שבו תאגידים אוספים נתונים ועל המגמה הכללית המצביעה על רצון לשלוט יותר ויותר.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין היא מבוזרת, ביקורתית ושקופה מה שיכול לתת למשמשים שליטה רבה יותר על המידע שלהם. בנוסף, צפויה טכנולוגיית הבלוקצ'יין להקל על משווקים בהתאמה לתקנות ה-GDPR הצפויות להיכנס בכל השווקים המרכזיים בקרוב ומתמקדות בקבלת אישור מהמשתמש, לפני שימוש במידע מצד המשווק.

בנוסף, הבלוקצ'יין צפויה להבטיח קשר אמין יותר בין עסקים, ללא מתווכים. לדוגמה, ב-2017 הרוויחה גוגל כמעט 74 מיליארד דולר מפרסום דיגיטלי. כשמדברים על פרסום מודעות, גוגל פועלת כמתווך בין בעלי אתרים למפרסמים. גוגל פועלת כמוסד אמין, שגורם לבעלי אתרים לפעול לפי כללים ואינו מגביר בהכרח את ההחזר על ההשקעה של המפרסם.

בעולם המתבסס על בלוקצ'יין, פעולת הקליקבייט והבאת הטראפיק תהיה בידיה של הטכנולוגיה. החלפת הנתונים בין הצדדים תהיה ישירה, מה שיחסוך בעלויות כתוצאה מביטול המתווך. העדר מתווך יצור מצב בו תפותח מערכת אמון בין מפרסמים ללא חשש מביצוע עסקאות ישירות.

הדברים הללו יתאפשרו כאשר טכנולוגיית הבלוקצ'יין תוכר על-ידי משווקים משני הצדדים: מוכרים וקונים - דבר אשר טרם קרה. שאלת ההכרה הגלובלית בטכנולוגיית הבלוקצ'יין היא שאלה של זמן.

אין לדעת מתי כל אחת מהתעשיות תחליט לעשות את המעבר לשימוש בבלוקצ'ין. עם זאת, כדאי להתכונן מראש לזמן בו טכנולוגיית הבלוקצ'יין תעמוד בבסיס האופן בו כולנו צורכים ומוכרים שירותים.

■ הכותבת היא מנכ"לית וובפאלס.