הקניונים הגדולים בעולם: "קניוני רפאים" סינים

מבין עשרת הקניונים הגדולים בעולם, שמונה נמצאים באסיה ואף לא אחד בארה"ב • אבל היתרון לגודל הפך בדרך-כלל די מהר לחיסרון

אתר הנסיעות touropia פרסם לאחרונה רשימה מעניינת של עשרת הקניונים הגדולים ביותר בעולם, בהתבסס על "שטח מושכר ברוטו", כלומר מספר המטרים הרבועים (רגל רבועה במקור) שיש לקניון לפעילות מניבה הכנסות של קמעונאות, אכילה ובידור.

ההפתעה, ואולי זו כלל לא הפתעה, היא ששמונה מתוך עשרת הקניונים הגדולים נמצאים באסיה - יבשת הקרקעות הזולות יחסית (לא בהונג-קונג, טוקיו וסינגפור, כמובן) ועלויות העבודה הנמוכות.

רף הכניסה לעשירייה הראשונה עומד על 300 אלף מ"ר. לשם המחשה: בקניון רמת אביב, למשל, יש פחות מ-20 אלף מ"ר של חנויות. הקניון הגדול בישראל, הגרנד קניון בבאר שבע, משתרע על שטח של כ-160 אלף מ"ר, מתוכם 50 אלף מ"ר שטחי מסחר מניב. באפריל אמור להיפתח בלונדון האגף החדש בקניון ווסטפילד - שיכלול כ-220 אלף מ"ר, אחרי השיפוץ, ויישאר מחוץ לעשירייה הפותחת.

99% מהחנויות פנויות New South China Mall
שטח: 600,000 מ"ר
מיקום: דונגואן, סין

ניו סאות צ'יינה מול בעיר דונגואן בסין הוא הקניון הגדול בעולם במונחי שטחי קניות ובידור. הקניון מורכב משבעה אזורים שמחקים ערים בינלאומיות, כולל העתק של שער הניצחון בפריז ותעלת גונדולות בנוסח ונציה. יש גם רכבת הרים פנימית וחיצונית. מה שאין לקניון הם מבקרים. מאז פתיחתו ב-2005 רוב שטחי המסחר נשארו פנויים, וכיום האזור הפעיל היחיד הוא אזור המזון המהיר, ו-99% מהשטחים אינם מאוכלסים. הכינוי של הקניון הוא "קניון הרפאים הגדול ביותר בעולם".

יקר מדי לתושב הסיני - Golden Resources Mall
שטח: 557,000 מ"ר
מיקום: בייג'ין, סין

גולדן ריסורסז מול בסין, בגודל של פי 1.5 ממול אוף אמריקה, היה הקניון הגדול בעולם בשנים 2004-2005. למרות שהחברה הקבלנית שבנתה אותו העריכה שיהיו בו 50 אלף מבקרים מדי יום, תנועת המבקרים מן הפתיחה ב-2004 הייתה קטנה בהרבה, לעתים רק 20 בשעה. אחת הבעיות היא שמחירי רוב המוצרים שנמכרים שם הוא מעבר להישג היד של רוב הסינים הגרים בעיר. ומנגד, גולדן ריסורסז כלל לא פונה לתיירים כי הוא שוכן מחוץ למרכז בייג'ין.

8 קומות של חנויות - סנטרל וורלד
שטח: 429,000 מ"ר
מיקום: בנגקוק, תאילנד

סנטרל וורלד בבנגקוק, על פני שמונה קומות, הוא הקניון הגדול בתאילנד. הוא משווק את עצמו כמרכז קניות למעמד הבינוני, לעומת סיאם פראגון (מספר 10 ברשימה) שמיועד למעמד הבינוני הגבוה. ב-19 במאי 2017 הוא הוצת על ידי מפגינים שמחו נגד הממשלה. הדליקה נמשכה יומיים, וגרמה לקריסת חנות הכלבו זן בקניון. אחרי שיפוץ הקניון נפתח מחדש ב-28 בספטמבר, במתכונת חלקית.

חשמלית פנימית למי שמתעייף - SM Mall of Asia 
שטח: 390,000 מ"ר
מיקום: מנילה, הפיליפינים

The SM Mall of Asia במנילה, הפיליפינים, נחנך ב-2006, והוא מורכב מארבעה בניינים שמחוברים ביניהם בגשרונים ובמסלולי הליכה. קונים שהתעייפו יכולים לעלות על טראם, חשמלית, עם 20 מושבים, שמקיפה את כל אגפי הקניון. אחת האטרקציות העיקריות היא אולם IMAX עם אחד ממסכי התלת ממד הגדולים בעולם. עוד אטרקציה היא מסלול החלקת קרח בגודל אולימפי, שיכול לשמש להחלקה להנאה, להחלקה אמנותית ולהוקי קרח.

ביזנס ופלז'ר: הוקי, מיני גולף ופארק מים - ווסט אדמונטון מול
שטח: 350,000 מ"ר
מיקום: אדמונטון, אלברטה, קנדה

ווסט אדמונטון מול, בעיר אדמונטון במחוז אלברטה בקנדה, היה הקניון הגדול ביותר בעולם בשנים 1981-2004, והוא כעת הקניון הגדול ביותר ביבשת אמריקה. מלבד 800 חנויות ומסעדות, הוא כולל את פארק השעשועים הפנימי הגדול ביותר בעולם, את פארק המים המקורה הגדול יותר, ואת ארמון הקרח, כלומר מגרש הוקי מוקטן מעט בהשוואה למגרש תקין של ליגת ההוקי. עוד אטרקציות הן מגרש מיני גולף של 18 גומות, קולנוע ואולם באולינג.

חנות הממתקים הגדולה בעולם - דובאי מול
שטח: 350,000 מ"ר
מיקום: דובאי

דובאי מול הוא חלק מקומפלקס בורג' חליפה, המגדל הגבוה ביותר בעולם, שגובהו קרוב לקילומטר. במונחי שטח כולל, דובאי מול משתרע על יותר מ-12 מיליון רגל רבועה, שטח של יותר מ-50 מגרשי כדורגל, אבל במונחי שטחי קניות ובידור גודלו זהה לווסט אדמונטון מול (מקום 6 ברשימה). דובאי מול כולל מעל 1,200 חנויות, כולל חנות הממתקים הגדולה בעולם, מגרש החלקה על קרח, מרכז משחרי סגה (עם משחק באולינג וירטואלי), מלון חמישה כוכבים, 22 מסכי קולנוע ו-120 מסעדות ובתי קפה. עוד אטרקציה היא אקווריום מהגדולים בעולם.

אקווריום, אופרה וקריוקי - SM Megamall 

שטח: 334,000 מ"ר
מיקום: מנילה, הפיליפינים

סיאם פראגון בבנגקוק הוא אחד הקניונים הגדולים בתאילנד. רק CentralWorld הסמוך גדול יותר. פראגון כולל מגוון רחב של חנויות מיוחדות ומסעדות, וקולנוע מרובה מסכים, את אקווריום Siam Ocean World, את גלריית האמנות התאית והיכל אופרה. יש לו גם שטח כדורת (באולינג) גדול ומרכז קריוקי.

גאווה טורקית: הגדול ביותר באירופה - צ'בהיר
שטח: 321,000 מ"ר
מיקום: איסטנבול, טורקיה

בצד האירופי של איסטנבול, צ'בהיר שופינג אנד אנטרטיינמנט סנטר נחנך ב-2005, והוא הקניון הגדול ביותר באירופה. יש בו 343 חנויות, 34 מסעדות מזון מהיר ו-14 מסעדות אקסקלוסיביות במרכז הקניות. אטרקציות אחרות הן בימת אירועים, 12 בתי קולנוע, היכל באולינג, רכבת הרים קטנה ועוד כמה מתקני בידור.

לבוא רעבים: 65 מסעדות במקום אחד - ברג'אייה טיימס סקוור
שטח: 320,000 מ"ר
מיקום: קואלה לומפור, מלזיה

ברג'איה טיימס סקוור, בקואלה לומפור בירת מלזיה, הוא קומפלקס בין שני מגדלים תאומים שמכיל מרכז קניות ושני מלונות חמישה כוכבים. שטח קומות המגדלים הוא 700,000 מ"ר, והם כעת המבנה החמישי בגודלו בעולם. הקניון מכיל יותר מ-1,000 חנויות, 65 מסעדות (כולל מזון מהיר) וכמה אטרקציות בידור כמו פארק השעשועים הפנימי הגדול יותר באסיה, Cosmo’s World, ואולם ה-IMAX שהיה הראשון במלזיה, שממוקם בקומה העשירית.

אקווריום, אופרה וקריוקי - סיאם פראגון
שטח: כ-300,000 מ"ר
מיקום: בנגקוק, תאילנד

סיאם פראגון בבנגקוק הוא אחד הקניונים הגדולים בתאילנד. רק CentralWorld הסמוך גדול יותר. פראגון כולל מגוון רחב של חנויות מיוחדות ומסעדות, וקולנוע מרובה מסכים, את אקווריום Siam Ocean World, את גלריית האמנות התאית והיכל אופרה. יש לו גם שטח כדורת (באולינג) גדול ומרכז קריוקי.