פסולת בניין - לאתר המיחזור

השלכת הפסולת הפכה למכת מדינה, כעת מעבירים את האחריות לאתרי המיחזור

פסולת בנייה / צילום: שאטרסטוק
פסולת בנייה / צילום: שאטרסטוק

השלכת פסולת הבנייה בשטחים הפתוחים בישראל הפכה למכת מדינה. ערימות הפסולת הפזורות הן לא רק בעיה נקודתית של בעל המטע, השדה או של הרשות המקומית שבשטחם נוצר המפגע. הן הרבה יותר ממפגע סביבתי נקודתי. ערימות הפסולת הללו הן פגיעה ישירה במרחב הציבורי של כולנו, מסוכנות, ועלולות להוביל לפגיעה בבריאות הציבור.

בישראל מיוצרים 4-5 מיליון טון פסולת בנייה בשנה, כמות הצפויה לגדול עם הגידול בבנייה. רובם המוחלט של יצרני הפסולת - הבונים, המשפצים, הקבלנים והיזמים - הם אנשים שומרי חוק, המשלמים במיטב כספם על פינוי וטיפול בפסולת שאותה הם מייצרים. אלא שרובם אינם מודעים לנתון הבא: כשליש מכמות הפסולת הענקית הזו מושלכת בשטחים הפתוחים, ואינה מגיעה לאתרי הטיפול והמיחזור המורשים.

המשרד להגנת הסביבה וגורמי פיקוח נוספים משקיעים משאבים רבים בניסיון לאתר, לתפוס ולמנוע השלכת פסולת בניין במקומות שאינם מיועדים לכך. אבל גם מאמצי האכיפה הרבים שהושקעו בניסיון למיגור התופעה הפסולה לא הניבו את התוצאות המבוקשות. כי הפיתוי להשליך את הפסולת בשטח הפתוח, ולגרוף רווח כלכלי גדול בזמן קצר, שווה לאותם עבריינים את הסיכון הקטן יחסית לתפיסתם.

אבל בקרוב כללי המשחק ישתנו. המשרד להגנת הסביבה מפרסם בימים אלה הצעת חוק חדשה, שמטרתה מניעת השלכת פסולת הבנייה בשטחים הפתוחים. לפי הצעת החוק, פינוי והובלת הפסולת יתבצעו באחריות אתרי המיחזור והטיפול בפסולת, שאיתם יתקשר יצרן הפסולת - שכן לאלו יש אינטרס ברור שפסולת זו תגיע אל האתרים שהם מפעילים.

כלי אצירת (שמירת) הפסולת יוצבו בתנאים שתקבע הרשות המקומית בשטחה, והם יהיו רשומים ומסומנים, כך שהרשות תוכל לעקוב ולפקח על הצבתם, ולמנוע פינוי פסולת על ידי גורם שאינו מוסמך. חידוש נוסף ומשמעותי בהצעת החוק, הוא הטלת חובת פינוי פסולת בנייה בהליך זה גם מפעולות בנייה שאינן מחייבות היתר בנייה, כמו שיפוצים הנעשים בתוך מבנה קיים. חלק חשוב ובלתי נפרד מהחוק הוא קביעת עונשים ועיצומים כספים גבוהים על מי שיפרו את סעיפיו.

הרחבת האחריות של בעלי האתרים לקליטת פסולת, לבצע פעולות פינוי, לצד פעולת הטיפול בפסולת, תצמצם את מספר נותני השירותים בתחום, אבל היא תעקר את המוטיבציה בהשלכה לא חוקית של הפסולת. היא תייצר גם אפשרות למעקב, לבקרה על התהליך, ופיקוח הדוק על מפעלי האתרים, כי כל חריגה מכללי החוק עלולה להוביל לשלילת הרישיון הניתן להם.

ומעל לכול, שיטה זו תבטיח שוק תחרותי אמיתי, כך שתישמר רמת מחירים תחרותית לצד רמת שירות טובה לצרכן.

אישור החוק, לצד פעולות אכיפה משולבות, יביאו לשינוי המיוחל ויצמצמו באופן ניכר את השלכות פסולת הבניין לשטחים פתוחים, וכן יתרמו להגדלת שיעורי המיחזור של חומרים אלו. בכך נשמור על בריאות הציבור, על סביבתו וגם על האינטרס הציבורי.

■ הכותב הוא מנהל אגף לטיפול בפסולת במשרד להגנת הסביבה.