רשות המסים דוחה עדכון מדרגות מס הקנייה על רכבים ל-2019

לטענת הרשות, הדחייה נעשית בשל הצורך לגבש נוסחה חדשה לחישוב דרגות המס • לדחייה צפויה להיות גם השלכות על יבואני הרכב, שנוהגים להקדים הזמנות לדצמבר כדי ליהנות ממס מופחת, ועל שווי השימוש ברכב

ערן יעקב / צילום: תמר מצפי
ערן יעקב / צילום: תמר מצפי

רשות המסים החליטה לדחות בארבעה חודשים את מועד העדכון הקרוב של מדרגות מס הקנייה על כלי רכב - מינואר למאי 2019. להחלטה צפויות להיות השלכות על התנהלות יבואני כלי הרכב, שנוהגים להקדים יבוא של רכבים לדצמבר כדי להספיק וליהנות מהמיסוי המופחת לפני עדכונו.

התנהגות יבואני הרכב היא הגורם המרכזי להחלטת רשות המסים לדחות את מועד העדכון. זאת מכיון שיצרה עיוות בתזרים ההכנסות ממסים של המדינה והקשתה על תכנונו. בעת העדכון האחרון, למשל, הוקדמו בשנה ההכנסות ממיסי קנייה על כלי רכב בהיקף של כמעט 2 מיליארד שקל. גורמים באוצר, ובהם הכלכלן הראשי יואל נווה, התלוננו בעבר על הקושי שיוצר עדכון המדרגות בינואר וביקשו לדחות אותו לאמצע השנה.

שווי השימוש יושפע מהעדכון

מדרגות מס הקנייה מתעדכנות אחת לשנתיים כשבכל עדכון, רשות המסים מגדילה בהדרגה את הפער בין המיסוי על רכבים מזהמים ובין המיסוי על רכבים "ירוקים".

העדכון האחרון נעשה ב-1 לינואר 2017, ולקראתו הקדימו יבואני הרכב את הבאתם לישראל של עשרות אלפי כלי רכב. לפי נתוני האוצר, כמות כלי הרכב שיובאה לישראל בדצמבר 2016 עמדה על כ-80 אלף, פי שלושה יותר מבחודש רגיל. ההכנסות ממסים בדצמבר 2016 הושפעו אף הן מהקדמת היבוא - ההכנסות ממס קנייה בדצמבר הגיעו ל-3 מיליארד שקל, כפליים מההכנסות בחודש רגיל. בחודש ינואר 2017 נרשמה צניחה של 52% בהכנסות המדינה ממיסי קנייה על רכב, בגלל הקדמת היבוא.

בענף הרכב מעריכים כי דחיית עדכון המס הירוק לחודש מאי תיאלץ את האוצר לדחות גם את עדכון שווי השימוש לחודש מאי.

כיום שווי השימוש נקבע כאחוז קבוע ממחיר המחירון של הרכב כפי שהוא מופיע במחירון של היבואנים ב-1 בינואר, אחרי עדכון המס הירוק אם מתבצע. אולם אם באמצע 2019 ישתנו כל מחירי המחירון רוחבית כתוצאה מעדכון המס הירוק במאי, שווי השימוש עשוי להתרחק משמעותית ולא לשקף את המחירים ולמעשה תתבצע גביית יתר או גביית חסר.

יצוין כי הנימוק הרשמי לדחיית עדכון נוסחת המס הירוק הוא הצורך בגיבוש נוסחה חדשה, שתיקח בחשבון את מבחני הפליטה החדשים של אירופה (WTLP), שנכנסו לתוקף בשנה שעברה ויהפכו החל מהקיץ למנדטוריים בכל כלי הרכב.

מבחנים אלה נחשבים למחמירים יותר וצפויים להרע משמעותית את הנתונים הרשמיים של פליטת המזהמים. אם תישאר הנוסחה הנוכחית לחישוב "הציון הירוק", המשמעות תהיה ירידה דרמטית בהטבת המס הירוק על כלי רכב, שתפגע בעיקר בכלי רכב ירוקים וזולים.

במשרד האוצר ובמשרד לאיכות הסביבה מגבשים בחודשים האחרונים נוסחה חדשה ובינתיים נעשה שימוש במעין "ציון מתקן" לדגמים חדשים, שכבר מדווחים את נתוני הפליטות העדכניים לפי המבחנים החדשים.

השפעת המס הירוק בירידה

בסקירה האחרונה שפרסמה השנה רשות המסים על שוק הרכב נכתב בנושא כי "העדכון הבא של הנוסחה מהווה אתגר משמעותי, עקב המעבר של תעשיית הרכב לתהליך בדיקת זיהום לפי פרוטוקול חדש ומחמיר יותר, מבחן ה-WLTP".

בענף הרכב מעריכים כי להזזת תאריך העדכון למאי לא תהיה השפעה דרמטית על השוק וכי יבואני הרכב ייערכו לקראתה מראש עם מלאים מתאימים. ממילא טוענים בענף כי בעקבות המעבר של רוב השוק לרכבי פנאי ושטח, שבהם ההטבה הירוקה מזערית, למס הירוק כבר אין השפעה משמעותית על רוב השוק. המכוניות שיושפעו הן בעיקר המכוניות הקטנות והמכוניות ההיברידיות, שעלולות להיפגע ולהתייקר משמעותית אם הנוסחה הירוקה החדשה לא תהיה מדויקת.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "מועד העדכון של מדרגות המסוי הירוק נדחה באופן חד-פעמי בגלל המעבר לתהליך הבדיקה החדש של רמת הפליטות ה-WLTP של האיחוד האירופי והצורך להתאים את נוסחת הציון הירוק בהתאם לכך.