סנגיונג רקסטון - תמרה לכסף, אבל ספקות בסעיף הסטטוס

הרקסטון החדש מספק תמורה טובה לכסף, עם מערכת הנעה מעודנת, יכולות שטח לא מבוטלות ועיצוב שמתקן את הרושם של דגמי העבר התמוהים, אבל הנוכחות הזעירה של סנגיונג בשוק הישראלי בשנים האחרונות תחייב אותה להשקיע כדי ליצור חשיפה למותג

בחודש שעבר הודיעה חברת סנגיונג על מבצע מעניין בשוק האיטלקי. מי שירכוש אחד מכלי הרכב החדשים שלה יוכל לנסוע בו למשך חודש ללא הגבלה ואם יתחרט יוכל להחזיר אותו בתום התקופה ולקבל את מלוא כספו בחזרה בלי עלויות נסתרות ובלי אותיות קטנות.

אז מה ניתן ללמוד מהמבצע הזה, פרט לעובדה שבישראל זה לא היה עובד ("איזה כיף, יש רכב השכרה לחודש בחינם")? מסקנה אפשרית אחת היא שמדובר בגימיק שיווקי של יצרן אלמוני, שמנסה להשיג תשומת לב בכל מחיר. אפשרות אחרת היא שזהו מפגן מרשים של ביטחון עצמי במוצר. אבל יותר מכל, המהלך הזה כנראה מלמד על הנחישות של קבוצת מהינדרה את מהינדרה (M&M) ההודית, בעלת הבית של סנגיונג הקוריאנית, להותיר חותם בתעשיית הרכב הבינלאומית. מהינדרה היא קונצרן ענק שפעיל ביותר מ-20 תחומי תעשייה ושוויו הבורסאי כ-15 מיליארד דולר. היא יצרנית הטרקטורים הגדולה בעולם, מחזיקה בחוזים ביטחוניים ענקיים ומקימה פרויקטים גדולים של תשתית. אבל ייצור ויצוא של רכב פרטי למערב הוא מבחינתה עניין של יוקרה אישית ולאומית.

סנגיונג הקוריאנית, שנרכשה ב-2010, היא כרטיס הביקור הבינלאומי של פעילות הרכב של מהינדרה, ובהתאם היא זוכה כיום להשקעות עתק כולל פיתוח מערכות הנעה חשמליות והיברידיות לצד הנדסה ועיצוב בסטודיו פינינפארינה האיטלקי היוקרתי, שגם את הבעלות בו רכשה מהינדרה ב-2015.

המגע האיטלקי בהחלט בולט בטרנספורמציה החיצונית שעבר הרקסטון החדש - רכב הדגל של סנגיונג. במקום המראה הפחוס והארכאי של הדגם היוצא, מציג הדגם החדש עיצוב עדכני ו"בינלאומי", עם סט מתוחכם של פנסים, פגושים וגריל, זנב זקוף ומודרני ופרופורציות מאוזנות, למעט עמוד גג אחורי מסיבי ששובר את ההרמוניה.

רכב ההדגמה שלנו בצבע שחור-כרום הותיר רושם חיובי ברחוב הישראלי, לא מעט בזכות ממדים גדולים וחישוקים מסיביים. אמנם נתקלנו לא מעט גם בשאלה "סנגיונג מי?" אבל עדיין מדובר בקפיצת דרך עיצובית משמעותית עבור מותג שהיה חתום בעבר הלא רחוק על כמה מהעיצובים התמוהים ביותר בתעשיית הרכב (ואנחנו מתבטאים בעדינות).

גם תא הנוסעים התרחק כברת דרך לא מבוטלת מהעבר, עם עמדת פיקוד עדכנית שמשלבת צגי LCD, חומרי דיפון רכים בטווח מגע, בידוד רעשים טוב ואיכות גימור גבוהה. עדיין אפשר למצוא פה ושם מאפיינים שהמתחרים הקוריאנים מבית יונדאי וקיה כבר נגמלו מהם, כמו שימוש יתר בפלסטיק מבריק, גודש מתגים צפופים בקונסול המרכזי, משטחי פלסטיק חשופים נרחבים בתחתית הדלתות ולוח מחוונים עם גרפיקה קצת מיושנת. אבל האווירה הכללית סולידית ורמת האבזור התקני די מקיפה, כולל מערך עדכני עזרי סיוע בנהיגה (אך ללא סיוע אקטיבי להיגוי). היינו שמחים גם לקבל מערכת מולטימדיה מקורית (כנראה בתכנון) וגג חשמלי, שהיה מוסיף קצת אור לאווירה הדי אפלולית בתא.

הכניסה לרכב דורשת דילוג קל ותנוחת הישיבה גבוהה ושולטת, אם כי העמוד האחורי המסיבי פוגם בראות לצד ולאחור. אותו עמוד גם מגביל את תחושת המרחב של היושבים בשורת המושבים השלישית וגוזל מהיושבים בו כל סיכוי לתצפית נוף. אבל מכיוון שהגישה אל אותו מושב היא ממילא מורכבת ודורשת גמישות יתרה, קרוב לוודאי שהוא תוכנן מבראשית כפתרון קצר טווח לשינוע ילדים לא בררנים.

מנגד, המרחב בשורה השנייה מכובד, עם שפע של מקום לברכיים ולכתפיים. תא המטען מציע את המינימום ההכרחי כאשר כל המושבים פתוחים, אבל נפח שימושי של יותר מ-600 ליטר לאחר קיפול מלא או חלקי של המושב האחורי.

מתחת למכסה המנוע הגבוה ניצב מנוע 2.2 ליטר טורבו-דיזל עדכני מבית מרצדס, שמייצר 181 כ"ס ומומנט של כ-42 קג"מ בסל"ד נמוך. המנוע משודך לתיבה אוטומטית בת 7 מהירויות, גם היא מבית מרצדס, והם יוצרים יחידת הנעה בוגרת ומרשימה. התגובת הראשונית בזינוק מעמידה מהוססת מעט, אבל תוך זמן קצר נבנה מומנט מסיבי, שהודף את הרכב קדימה בקצב ראוי. עם משקל עצמי של 2.2 טון זה אינו כלי ספורטיבי, אבל הוא שומר על דחף הולם בעליות גם בתפוסת נוסעים מלאה ומשייט ללא מאמץ במהירות מכובדת על הכביש הפתוח. התיבה מייצרת העברות חלקות ונעימות וטרטור הדיזל כמעט לא חודר לתא הנוסעים.

מבחינה הנדסית, הרקסטון עושה שימוש במבנה של מרכב ושלדת סולם נפרדים, שמאפיין רכבי שטח קלאסיים (טויוטה לנדקרוזר הוא דוגמה אחת). מלבד משקל עצמי גבוה, למבנה הזה יש מגבלות מובנות בכל הנוגע למאפייני הניהוג על האספלט, אם כי המהנדסים הקוריאניים עשו עבודה ראויה בהחלקת הפינות המחוספסות. נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית אבל לא היסטרית, תנודות הלוואי של המרכב בעת מעבר על כבישים משובשים מורגשות יותר מהממוצע וההיגוי קליל מדי ומנתק את הנהג.

אבל זה המחיר שמשלמים על יכולות שטח רציניות. ומחוץ לאספלט, השילוב בין שלדה חסונה למערכת הנעה כפולה יעיל מאוד וחושף ניסיון של הרבה שנים (סנסגיונג החלה את קריירת הרכב כיצרנית של רכבי שטח לצבא דרום קוריאה). לא ניסינו לבדוק את מגבלות העבירות של רכב ההדגמה הלא ממוגן שלנו, אבל הוא צלח ללא קושי שבילי עפר חלקלקים וזרועי מהמורות והמפרט שלו גם מתהדר בהילוך כוח אמיתי, מרווח גחון של 22 סנטימטרים וזוויות גישה ונטישה מרשימות. ביחד עם המומנט השופע של המנוע, נראה שזה אחד הכלים הבודדים בשוק הישראלי שיענה על הדרישות המחמירות של חקלאים ומטיילי שטח רציניים.

עם תג מחיר של 240 אלף שקל וסטטוס מותג שדורש הרבה השקעה שיווקית בסביבה התחרותיות הצפופה של ימינו, ספק אם הרקסטון החדש יהפוך להיות להיט מכירות בקרב הלקוחות המפונקים ושוחרי הסטטוס, שמהווים את רוב לקוחות הפלח בישראל. מנגד הוא מציע מערכת הנעה בוגרת ומרשימה, ממדים מכובדים ותא נוסעים עדכני וידידותי למשפחות. וחוץ מזה, נסו למצוא במחיר הזה עוד רכב טיולים שעבורו הביטוי "רכב כביש-שטח" אינו מטבע לשון ריק מתוכן.

חלק מהמתחרות

ניסאן X-TRAIL טורבו דיזל 4X4

210 אלף שקלים עולה גרסת הטורבו-דיזל של ה-X-TRAIL החדש. הממדים קטנים יותר ובסיס הגלגלים מסתפק ב-2.71 מ', אבל תכנון יעיל של התא מאפשר לאכלס עד שבעה נוסעים עם מרחב סביר בשורות הראשונות. המנוע הוא 2 ליטר טורבו דיזל עם 177 כ"ס ו-38 קג"מ ויש הנעה כפולה, אם כי ללא הילוך כוח

מיצובישי אאוטנלדר טורבו דיזל

לאאוטלנדר רב המכר יש גרסת טורבו-דיזל כפולת הנעה שעולה 240 אלף שקל. מנוע ה-2 ליטר מסתפק ב-150 כ"ס אבל מייצר גם 37 קג"מ מסיביים, ומשקל עצמי נמוך מעניק ביצועים זריזים. הממדים קטנים משל הרקסטון ובסיס גלגלים של 2.67 מ' מקביל את שימושיות המושב השלישי. היכולת בשטח עשויה להפתיע

מיצובישי
 מיצובישי

קיה סורנטו טורבו-דיזל

276 אלף שקל עולה גרסת הטורבו-דיזל כפולת ההנעה של הקיה סורנטו. הרכב מציע עיצוב עדכני ותא נוסעים איכותי ומפואר ל-7 נוסעים בשלוש שורות. לרכב יש הנעה כפולה, אבל מרכב אחוד ומרווח גחון מוגבל מגבילים את יכולת השטח שלו. המנוע הוא 2.2 ליטר מודרני עם 200 כ"ס ותיבה בת 8 מהירויות