עתירה לבג"ץ: לחשוף את שמות הנחקרים בפרשת בנק לאומי

עמותת צדק פיננסי דורשת ממשרד המשפטים לחשוף את שמות הנחקרים, ומבנק ישראל - להשעות אותם מתפקידם אם הם עדיין פעילים במערכת הבנקאית

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

עמותת צדק פיננסי הגישה עתירה לבג"ץ נגד המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ונגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה לחשוף את שמות הנחקרים מבנק לאומי בחקירה שמוביל משרד המשפטים זה כ-9 חודשים. בית המשפט קבע כי על בנק ישראל ומשרד המשפטים להגיש תגובתם בתוך חודשיים, עד 7 ביוני.

העמותה מבקשת שמשרד המשפטים יעדכן את בנק ישראל ברשימת האנשים שנחקרים בפרשת הסיוע ללקוחות האמריקאיים שהעלימו מס, ושהפיקוח יפעל בהתאם אם אותם נחקרים מכהנים עדיין בתפקיד במערכת הבנקאית, וישקול להשעותם מתפקידם.

נזכיר כי נגד לאומי התנהלה חקירה של הרשויות האמריקאיות בנושא סיוע בהעלמת מס, ולפני כשלוש שנים נחתם הסדר שבמסגרתו שילם הבנק קנס של כ-400 מיליון דולר. באוגוסט אשתקד החליט מנדלבליט לפתוח בחקירה באותה הסוגיה, ולבדוק את מעורבותם של בכירי לאומי בפרשה, אלא שעד כה לא צוין מי הם אותם נחקרים - ובצדק פיננסי מביעים חשש שחלק מהנחקרים עדיין עובדים בבנק.

לפי הערכות, הכוונה היא בעיקר לאנשים שכיהנו כדירקטורים בבנק לאומי בתקופה הרלוונטית לחקירה (2004-2010), ומכהנים היום בתפקידים בכירים בבנקים אחרים. צדק פיננסי פנתה לגורמים הרלוונטיים בבקשה לפרסם את שמות הנחקרים, ולאחר שלא קיבלה מענה הולם, החליטו בעמותה לפעול במישור המשפטי ולעתור לבג"ץ.

"הליך החקירה במשטרת ישראל, למיטב ידיעתנו, נפתח לפני למעלה מ-9 חודשים", כותבת עו"ד מיקה שינוק קרטן המייצגת את העמותה בעתירה". עם זאת, ועל אף חומרת הדברים ופניותינו, המפקחת נמנעת מלבחון המשך כהונתם של מי שנחקרים בפרשה, ככל שישנם כאלה, אשר מכהנים היום במערכת הבנקאית בישראל. כך יוצא שייתכן כי כבר למעלה מ-9 חודשים מתקיימת חקירה פלילית של נושאי משרה בכירים במערכת הבנקאית, ועולם כמנהגו נוהג. ייתכן שכספי הציבור המופקדים בבנקים בישראל ומושקעים בהם, מנוהלים כעת, בין היתר, על-ידי עבריינים בפוטנציה - מי שיושרתם הוכתמה".

עוד נכתב בעתירה: "כל אזרח, אשר היה מנהל מערכת עבריינית במודע וגורם לציבור נזק, לא כל שכן נזק בהיקף עצום שכזה, היה נדרש בכל מערכת שומרת חוק מתוקנת לשלם על כך מחיר אישי ומקצועי. כולם שווים, אולם לדאבון לב, בפרשה חמורה זו אנו מגלים שיש כאלה השווים יותר, כאלה אשר לא יישאו במחיר של מעשיהם הפליליים ואף ימשיכו לכהן במשרות מתגמלות ונחשקות במערכת הבנקאית והפיננסית".

מהפיקוח על הבנקים ומהיועץ המשפטי לממשלה לא התקבלה תגובה.