מסעדה | איטליאנו דה לה קוסטה: איטלקית בגוון מזרח תיכון

פיצת סיניה, ברוסקטת סרדינים וסלט פאתוש איטלקי • כמה לא שגרתי, ככה טעים

הכי קל זה לצחוק. להסתלבט. ללגלג. כי באמת, למה לא ללגלג על שף ערבי שפותח מסעדה איטלקית, ועוד מעז להוסיף מנות ערביות באינטרפרטציה איטלקית ומנות איטלקיות בלבוש ערבי. קחו למשל את מנה שטורם (אקס פרונטו ואחר כך אינספור מקומות). לאחד כמוהו מותר. ברור. אבל לערבי? מה פתאום.

מזלנו הגדול הוא שחמודי עוקלה מצפצף על מה ש"אסור" או "מותר" לו במטבח שלו. וגם על כללי ה"תקינות העיצובית", הגורסים שלא תולים בימינו תמונות של איטליה במסעדה איטלקית, ובטח שלא משמיעים בה מוזיקת מעליות. וכך הרווחנו אחלה מסעדה, עם מיקום ונוף שרוב-רובן של מסעדות ארצנו היו יכולות לחלום עליו, ויופי של אוכל.

מסעדת איטליאנו דה לה קוסטה של עוקלה (בוגר ריאליטי האוכל "משחקי השף" ויד ימינו של יוסף "זוזו" חנא במסעדת מגדלנה המצוינת בעבר) נהנית מכל העולמות. היא יושבת בחיפה ממש על הים, מתחת לתחנת הרכבל ההיסטורית, מעבר לכביש ממוזיאון חיל הים. ביום טוב, כמו זה שאנו זכינו לו, אפשר להתרווח מול הים ולצפות בתצוגה מרהיבה של גולשי רוח וקייט סרפינג, אותו ספורט מטורף שבו מחובר הגלשן שלך (בטח לא שלי, אני מושקע בספורט אתגרי אחר, אכילת פחמימות. ריקות) למצנח ואתה, לא אני, מרחף בין שמיים וארץ ועל פני הגלים במהירויות מסחררות ועותקות נשימה.

בפנים מחכים לכם חלל קשתי ענק, מעוטר באינספור תמונות תיירות איטלקיות, שלל קונסרבים מארץ המגף על המדפים (אני מת על זה), צוות גדול, קשוב ואדיב להפליא ומסכי מגע במקום תפריטי נייר. ואחרי כל הטוב הזה יש גם אוכל. אחלה אוכל.

התחלנו בשלוש ראשונות. ארנצ'יני, ברוסקטת סרדינים וסלט פאתוש. מה, לא שמעתם על סלט פאתוש איטלקי? אז הנה לכם. במקום פיתות יש מין צ'יפס של פיתה, וחוץ מהירקות הרגילים יש גם רבעי ארטישוק משומרים. מנה ענקית, הגונה וטעימה, שהטענה היחידה שלי נגדה הייתה שהעגבניות היו טיפה ירוקות וקמחיות. אבל זהו.

והארנצ'יני? יופי של ארנצ'יני. כדורי האורז המטוגנים המפורסמים צופו בציפוי פריך במיוחד, והשתכשכו בשלולית ענקית של רוטב עגבניות רוזה טוב, שבו חיכו לנו גם קרעי מוצרלה טרייה וזילופי איולי פפריקה מעושנת.

ברוסקטת הסרדינים סבלה קלות מלחם לא מספיק קלוי, אבל חוץ מזה הייתה מצוינת. לא הפריע כלל שהסרדינים היו משומרים. סרדינים משומרים זה יופי של דבר. הם לוו במוצרלה, איולי פפריקה, בצל אדום ועגבניות, ולצדם זילופי איולי מיותרים קמעה.

המשכנו עם שתי פיצות. מרגריטה קלאסית ופיצה סיניה. המרגריטה נהנתה מתועפות מוצרלה טובה ופרמז'ן והייתה ענקית ומקצועית. פיצת הסיניה הייתה בדיוק מה שאתם מדמיינים. פיצה מכוסה בבשר טלה טחון ו...טחינה. זה נשמע מוזר, וזה אכן מוזר, עד שמבינים שמה שאתה אוכל הוא בעצם לחמא בעג'ין מחופש לפיצה, ואז הכול מסתדר. אפילו שלל העגבניות הטריות הקצוצות מעל והפטרוזיליה. זה נשמע כמו בלאגן גדול, וזה אכן קצת כזה, אבל זה טעים מאוד וכשמתעלמים מהקלאסיקה, ורוב הפיצות בימינו, גם אלו שמתכתבות עם המקור, מתעלמות ממנה, זה מצוין.

עכשיו הגיעה מנה ערבית למהדרין. אולי. כי מהם כיסוני שיש בראק אם לא רביולי, או טורטליני ערביים. השיש בראק של עוקלה מולא בתועפות של בשר טלה טחון עם צנוברים מתובל בבהרט, ורוטב היוגורט הקלאסי צומצם מאוד ועורבב בסלסת עגבניות מעודנת - מה שהפך אותו לקצת פחות חמוץ מהמקור. זו הייתה אחת ממנות השיש בראק הטובות שאכלתי, ואני חסיד גדול של המקור ולא ממש אוהב שמשחקים איתו. מתברר שתמיד יש פעם ראשונה.

קינחנו בגלילי קנולי, סופגניות שכונו זפולה ובתפריט נכתב שהן עשויות מריקוטה, ו"בר" שוקולד. הקנולי מולא בגבינת מסקרפונה והיה בסדר גמור. אף אחד בארץ לא מצליח לעשות את זה לגמרי כמו שצריך, גם לא עוקלה, אבל זה היה ניסיון מכובד. הסופגניות הזכירו לי את הצ'ורוס הספרדיות המפורסמות, ולא רק בצורה. זה היה כבר ממש כיפי. הן הוגשו כשלצדן מחבת קטנה ומפוארת ובה קרם שוקולד לבן, גלידת מסקרפונה וקציפת תפוז. כל זה שכב על קראמבל קינמון ועוטר בדובדבני אמרנה משומרים. ברצותך - טבול, ברצותך זלול סתם ככה. בר השוקולד היה מושחת ועשיר כצפוי. שכבות של שוקולד ולרונה, עם קראמבל קקאו, גנאש ג'נדויה, גלידת וניל ו"נגיעות" קפה. שיהיה.

איטליאנו דה לה קוסטה היא יופי של מקום למי שלא מפסיק להתלונן שאין לו לאן לקחת את האורחים מחו"ל לאכול מול הים. והרי כמה פעמים עוד אפשר להציע את מנטה ריי

אז כן, צריך לנסוע לחיפה, אבל הרי גם לחיפאים יש אורחים מחו"ל. אתם יודעים מה? גם אם אין לכם כאלה, ואתם בכלל תל-אביבים כמוני או אולי ירושלמים נטולי ים לחלוטין, איטליאנו היא יופי של מקום עם יופי של אוכל. רק נקו בבקשה בכניסה את עודפי הציניות. לי כבר מזמן אבדו רובן, לפחות כשזה מגיע לאכול. ויוה חמודי.

איטליאנו דה לה קוסטה

פרטים: העלייה השנייה 96, חיפה, טל' 04-6601011 א'-ש' 23:00-12:00
מחירים: ארנצ'יני - 46 שקל, סלט פאתוש - 49 שקל, ברוסקטת סרדינים - 52 שקל, פיצה מרגריטה - 54 שקל, פיצה סיניה - 79 שקל, שיש בראק - 88 שקל, קנולי - 44 שקל, סופגניות זפולה - 49 שקל, בר שוקולד - 47 שקל
השורה התחתונה: טוב