פרשת פייסבוק: לשמור על הבטיחות, לא רק על הפרטיות

עמדת ההתגוננות שבה נמצאת פייסבוק בעקבות התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה היא הזדמנות לתקן עוול נוסף שיוצרות הרשתות החברתיות: בריונות רשת • פרשנות

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מארק צוקרברג שבר את שתיקתו בשבוע החולף, לגבי הפיאסקו המהדהד של פייסבוק בעניין השימוש הפוגעני שעשו לקוחות החברה במידע הפרטי של עשרות מליוני משתמשיה ורשלנותה של הרשת החברתית בהקשר של מחויבותה לשמירה אדוקה על פרטיותם של המשתמשים הללו.

בראיונות שונים לאמצעי התקשורת היכה צוקרברג על חטא, מסר עוד ועוד פרטים מדוייקים על הידוע לפייסבוק לגבי פרשיית קיימברידג' אנליטיקה ושיתף את הצופים בתכניות של החברה להעלאת רמת הפרטיות ולשמירה קפדנית ובלתי מתפשרת על המידע של הגולשים ברשת החברתית הגדולה בעולם.

למרות שדבריו של צוקרברג התקבלו במקומות רבים בציניות ובספקנות (הגדילה לעשות תכנית הסאטירה האמריקאית Saturday Night Life שהגכיחה לחלוטין את מנכ"ל פייסבוק ואת הצהרותיו), אני דווקא נוטה להאמין לו ולכנות כוונותיו.

יסלחו לי גם גדולי הציניקנים, אני מאמין לצוקרברג כשהוא אומר שטובת המשתמשים בפייסבוק חשובה לו יותר מרווחי החברה ושמטרתו המרכזית היא שפייסבוק תעזור לעולם שאנחנו חיים בו להיות מקום טוב יותר. במיוחד במקום בו הוא נמצא - איש צעיר שבזמן קצר יחסית יצר במו ידיו את פלטפורמת התקשורת הבין אישית הגדולה והמשפיעה ביותר בהסטוריה של המין האנושי, ובמקביל הפך להיות אחד מהאנשים העשירים בעולם - צוקרברג יכול להרשות לעצמו לחלום על מהפכות גדולות ועל עשיית טוב.

בסופו של דבר ישככו הרוחות. הביקורת הציבורית והעין הבוחנת של הרגולטורים ייאלצו את פייסבוק לחדד את נהליה ולחזק ולבצר את חומות ההגנה על המידע הפרטי של משתמשיה. רוב הסיכויים שפייסבוק תצא מהמשבר הזה רשת חברתית טובה עוד יותר, נאמנה למשתמשיה יותר מאשר ללקוחותיה המשלמים וגם מודעת יותר למגבלותיה, עם כל הכבוד ליכולותיה הטכנולוגיות המדהימות.

אבל, דווקא בגלל זה, זהו בדיוק התיזמון הנכון עבור פייסבוק והעומד בראשה לקחת אחריות על נושא כואב ולא פחות חשוב מהשימוש הזדוני במידע הפרטי של גולשיה למטרות פוליטיות: זה הזמן לטפל באופן יסודי בתופעת הפגיעות האישיות בגולשים ברשת בכלל ובקטינים בפרט.

רישום הגיל בפרופיל הוא עלה תאנה

כבר כתבתי זאת לא פעם בעבר ואחזור על כך שוב: פייסבוק אינה עושה מספיק כדי להגן על משתמשיה הצעירים מפני תופעות כמו שיימינג והתעללות פוגענית. היא איננה עושה די כדי למנוע את התופעות הללו ואיננה נוקטת אמצעים חריפים מספיק על מנת להרחיק את הבריונים מקירבה.

זה מתחיל בשימוש בעלה התאנה של האיסור על רישום פרופיל ברשת עבור מי שגילם צעיר מ-13 שנים, איסור הנובע מחוסר רצונה של פייסבוק לנקוט בכל האמצעים שהחוק האמריקאי מחייב לצרכי הגנת קטינים באתרים מקוונים בהם פעילים ילדים. התוצאה: כידוע לכולם, וגם לפייסבוק, מליוני ילדים נרשמים לרשת ומשתמשים בה תוך כדי שהם חשופים לכל הסכנות המצפות להם שם. ופייסבוק איננה מגינה עליהם כמו שצריך, שהרי היא מוגנת בהיבט החוקי, כי הילדים האלה לא אמורים להיות בעלי פרופילים ברשת.

למרות נקיון הכפיים החוקי, פייסבוק יכולה להרשות לעצמה להיות הרבה יותר פעילה ולהקצות משאבים הרבה יותר משמעותיים בשמירה על הדור הצעיר של משתמשיה. האחריות הזו מוטלת על כתפי הרשת החברתית והמנכ"ל שלה עוד ביתר שאת כשמדובר במשתמשים היותר בוגרים, בעלי הפרופילים הלגיטימיים לפי תקנות החברה.

גם אלה נתונים מדי פעם למתקפות אכזריות ביותר והם חסרי ישע מולן. פייסבוק, שיודעת לזהות את כוונות משתמשיה להצביע בבחירות, ושיודעת עלינו כל כך הרבה דברים בדיוק מעורר התפעלות או חרדה, תלוי בהשקפת עולמכם, יכולה להשקיע חלק ממליארדי הדולרים שלה בשורת הרווח בזיהוי התקפות בריוניות, בניטור אלימות ברשת ובמניעת אסונות. אבל היא לא עושה זאת. היא איננה מפעילה את מיטב יכולותיה בתחום הזה וסיבותיה שמורות עמה.

להפנות משאבים לטיפול באלימות ברשת

הנער דודאל מזרחי ז"ל שילם את המחיר הנורא ביותר על התעללות בלתי פוסקת ברשת, שהביאה אותו לידי כך ששם קץ לחייו ב-2011. הוא היה בן 15 במותו. כל מי שלמד את פרטי המקרה המזעזע הזה מבין, שאילו רק רצתה בכך, יכלה פייסבוק לנטר את המתקפות המרושעות שהתבצעו לאורך זמן, להתריע בפני מי שצריך, להרחיק את הפושעים מזירת הפשע ולנסות להגן על דודאל מזרחי, שנאלץ להתמודד לבדו אל מול עולם אכזר ואטום.

אינספור מקרים אחרים של אלימות בריונית ברשת יכלו להיות מטופלים ולא טופלו, כי המשאבים העצומים של פייסבוק מופנים לאפיקים רווחיים יותר. ולכן, דווקא עכשיו, זה המקום לקרוא למארק צוקרברג, מי שיזם והקים ומנהל ביד רמה את הרשת החברתית הגדולה בעולם: קח אחריות לא רק על שמירת המידע של משתמשיך, אלא גם על הביטחון האישי שלהם.

הכר בעובדה שאינך משקיע מספיק בשמירה על בטחונם האישי של בני הנוער ואחרים שזקוקים להגנה, ועשה את כל מה שנדרש, את כל מה שאתה יכול, את כל מה שפייסבוק הענקית יכולה לעשות אם רק תרצה בכך, על מנת למנוע את האסונות שבדרך.

אל תחכה, מארק, שבעוד כמה שנים מישהו יקרא לך לשימוע בקונגרס בנושא אי-מניעת התעללות ובריונות שגרמו לעוד ועוד אסונות. צא עכשיו למלחמת חורמה נגד בריונות רשת ותוכיח לכולנו שאתה באמת מייצר עולם טוב יותר עבור כולנו. כי אתה הקמת את פייסבוק, אתה מנהל אותה, ואתה אחראי למה שקורה כאן.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.