פלוג: אין מקום להורדת מסים בשל עודף קטן בהכנסות המדינה

כך אמרה היום נגידת בנק ישראל במפגש עם עיתונאים זרים בירושלים • בהתייחסה לנושא הגידול בהוצאות הממשלה אמרה פלוג: "הגירעון המבני בישראל בהחלט גבוה, ולא הייתי רוצה לראותו עולה עוד"

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

"יש הסכמה רחבה של הדרג המקצועי, כולל במשרד האוצר, שאין מקום להורדת מסים לאור העודף הקטן בהכנסות המדינה" - כך אמרה היום (ג') נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, במפגש עם עיתונאים זרים בירושלים. פלוג הסבירה כי ההכנסות ממסים ברבעון הראשון של השנה היו גבוהות רק במקצת מהתחזיות שנכללו בתקציב.

בהתייחסה לנושא הגידול בהוצאות הממשלה אמרה פלוג כי "הגירעון המבני בישראל בהחלט גבוה, ולא הייתי רוצה לראותו עולה עוד". פלוג הסבירה כי המשק הישראלי נמצא בנקודת השיא של מחזור העסקים הנוכחי, ולכן על פי מדיניות פיסקלית אנטי מחזורית, עכשיו דווקא הזמן להקטין את הגירעון.

הגירעון המבני נמדד לפי הוצאות הממשלה פחות הכנסותיה בניכוי הכנסות חד-פעמיות. על פי דוח בנק ישראל האחרון נרשם ב-2017 גידול של מעל 50% בגירעון המבני והוא עומד על 3.5% אחוזי תוצר לעומת 2.1% ב-2016. 80% מהגידול בגירעון מוסברים בגידול בהוצאות הממשלה ו-20% הנותרים - בקיטון בהכנסות המדינה.

בדוח בנק ישראל שפורסם לפני שבועיים נאמר כי "בתקופה של צמיחה נאה ואבטלה נמוכה מומלצת מדיניות מצמצמת עם רמה נמוכה של גירעון מבני על מנת ליצור מרחב לתימרון בתקופה האטה".

ההמלצה של בנק ישראל לממשלה היא ללוות את הגדלת ההוצאות החברתיות, "במתווה של העלאת מסים בהיקף דומה על מנת להשאיר טווח לתימרון במצב של הרחבת פער התוצר".