כחלון: "ההתקפות על מחיר למשתכן הן סימן להצלחת התוכנית"

שר האוצר התייחס לביקורת שנמתחה בדוח בנק ישראל על תוכנית הדגל שלו • "מי שמותח ביקורת על הסכמי-הגג, לא קרא הסכם-גג מימיו"

משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

"אנחנו רואים וקוראים את ההתקפות המתגברות על תוכנית מחיר למשתכן. ככה זה ברפורמות, כמה שתוקפים אותנו יותר זה הסימן שאנחנו מצליחים יותר", כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון בהתייחסות לביקורת שנמתחה בדוח בנק ישראל על תוכנית מחיר למשתכן, תוכנית הדגל של שר האוצר. כחלון התייחס גם לביקורת בדוח על הסכמי-הגג המרובים שנחתמו בתקופתו ואמר כי "מי שמותח ביקורת על הסכמי-הגג, לא קרא הסכם-גג מימיו".

דבריו של כחלון נאמרו במהלך טקס לציון חתימת הסכם-גג בין האוצר, משרד הבינוי והשיכון ועיריית שדרות, לבניית למעלה מ-5,300 יחידות דיור בעיר תקציב ההסכם כ-1.8 מליארד שקל. בדוח שפרסם בנק ישראל על מצב המשק ל-2017 נטען בין היתר כי זוגות צעירים רבים מעדיפים לרכוש דירות בשוק החופשי ולא ב'מחיר למשתכן' בגלל שהדירות המוזלות אינן במיקום או בסטנדרט בנייה המתאים להם או בגלל שמשך ההמתנה לדירה ארוך מדי. לגבי הסכמי-גג נטען בדוח כי רשויות חלשות שחותמות על הסכמים כאלה מסכנות את יציבותן הפיננסית, כיוון שיתקשו בעתיד לממן את הפיתוח והתחזוקה הנדרשים לצורך התוספת העצומה של בנייה למגורים.

בהתייחסו לכך אמר כחלון כי "הסכמי-הגג הם השיטה הטובה ביותר לפתרון משבר הדיור. רק כך מוסדות החינוך, התרבות, הכבישים והתשתיות מחכים לתושבים ולא להפך. אנחנו כבר עומדים על 450,000 יחידות דיור בהסכמי-גג. אנחנו רואים וקוראים את ההתקפות ומתגברות על תוכנית מחיר למשתכן. ככה זה ברפורמות, כמה שתוקפים אותנו יותר, זה הסימן שאנחנו מצליחים יותר".

דבריו של כחלון באים בהמשך לתגובה החריפה שפרסם האוצר בעת הצגת הדוח והמסר המאיים ששלחו לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג גורמים באוצר, שטענו כי כהונתה כנגידה לא תוארך. פלוג אמרה בתגובה כי התגובות נכתבו על-ידי אנשים שלא קראו את הדוח ובנק ישראל הזהיר מפני פוליטיזציה של הליך מינוי הנגיד הבא.

בהודעת האוצר נאמר כי על פי ההסכם שמוביל משרד הבינוי והשיכון, במהלך השנים 2017-2019 ישווקו בעיר שדרות כ-5,300 יחידות דיור, וכ-400,000 מ"ר מסחר ותעסוקה בשמונה מתחמים בקרקע מדינה. לאלה עשויים להתווסף באישור הוועדה המקומית כ-1,193 יחידות דיור מכוח תקנות התכנון והבנייה, כך שסה"כ צפי יח"ד שישווקו בשנים אלה יעמוד על כ-6,493. בנוסף ליחידות הדיור החדשות יוקמו בעיר גם מוסדות ציבור ביניהם בתי כנסת, בתי ספר וגנים, מתנ"סים ואולמות ספורט.