ליברמן החוקר הסלקטיבי

אין לי בעיה שיחקרו את ארגון בצלם על סירוב פקודה. הבעיה שלי היא ליברמן

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שר הביטחון אביגדור ליברמן פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבחון פתיחת חקירה נגד ארגון בצלם על שקרא לחיילים לסרב פקודה במהלך הפרות הסדר ברצועת עזה ביום שישי האחרון. ליברמן אמר שהוא "רואה בחומרה רבה את הניסיון לזרוע חשש ופירוד בקרב לוחמי צה"ל ומפקדיו".

עד כאן הכול בסדר, בהחלט ייתכן שראוי לחקור את בצלם בנושא זה, גם אם לא ברור מה יכולה להיות התועלת בחקירה כזאת. הרי כולנו יודעים את טיבו של ארגון זה, שעליו אפשר לומר בפרפרזה לדברי ביבי לרב כדורי: הם שכחו מה זה להיות ישראלים. אבל הם כאן, וזכותם לחופש הביטוי אינה פחותה מזו של כל אדם במדינה, כל עוד זה במסגרת החוק.

השר לביטחון הקואליציה

אז שוב: אין לי בעיה שיחקרו אותם. הבעיה שלי היא ליברמן, שזה זמן הוא כבר לא רק איש מפלגה שמדבר מדי פעם שטויות (הנייה, כמובן). הוא שר הביטחון. הכוונה לביטחון המדינה, כמובן, אבל נראה שליברמן רואה עצמו גם כמופקד על ביטחון הקואליציה. אחרת אי אפשר להבין - למה לחקור רק את בצלם? מה עם הרבנים הדורשים מצאן מרעיתם לא להתגייס. האם זה פחות חמור מסירוב פקודה? הרי חובת הגיוס מעוגנת בחוק, אז למה לא לקרוא לחקירה כל אדם המסית נגד קיום החובה הזאת?

ההסתה של רבנים חרדים

מה גם שהרבנים החרדים, המתנגדים לגיוס, לא מסתפקים במלים. הם גם מענישים את האברכים המסרבים להישמע להם בעניין זה, וממש מתעללים בצעירים חרדים שכן התגייסו לצה"ל. אם לא על ההסתה שלהם נגד הגיוס, לפחות צריך לחקור רבנים כאלה על ההסתה נגד אלה שהתגייסו, הסתה המלווה לעתים באלימות, בהשפלות, בנידוי.

אם חקירות, אז נגד כל המסיתים

ליברמן צודק שקריאות לסירוב פקודה וגיוס עלולות לגרום לפילוג ולפירוד בקרב הצבא. אבל כך גם הסלקטיביות שלך, ליברמן, שבוודאי אינה מהווה תמריץ לאחדות והסכמה. כי בלתי אפשרי להסכים שחקירות ייערכו רק נגד ארגונים שליברמן אינו אוהב אותם. אם חקירות, אם כתבי אישום - אז נגד כל המסיתים וזורעי הפירוד בניגוד לחוק.

די עם הבושות

נראה אותך, ליברמן. אתה הרי קשוח, גיבור, בעל עיניים מזרות אימה. אתה מדבר גבוהה גבוהה. נראה אותך דורש לחקור את המסיתים וזורעי הפירוד גם בקרב השותפים הקואליציוניים שלך. אני משוכנע שלא תעשה זאת, כי שלמות הקואליציה חשובה לך יותר. אז די כבר. עשית לעצמך ולנו מספיק בושות עם "הריגת" הנייה, אל תעשה זאת בתחומים כה חשובים כמו גיוס וציות לפקודות.