הפרקליט שינסה להציל את נתניהו ממאסר

לוינרוט יש יכולת להזדהות עם מצוקות, אבל הוא תמיד ידע גם לגבות סכומים אדירים מלקוחותיו

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום
יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

שמו יעקב, אך גם בחיצוניותו וגם במזגו הוא אדמוני (ג'ינג'י) כאח התאום עשו. הוא חי בבני-ברק ועובד במרכז תל-אביב, הוא דוקטור למשפטים, אך מוסמך גם לרבנות, הוא הוזכר כמועמד למשרה של שופט בית המשפט העליון, אבל בתחילת העשור נחשד בפלילים ונאלץ להילחם על חפותו בבית המשפט כדי לנקות את שמו. זהו עו"ד יעקב וינרוט, האיש שבגיל 71 מוביל ומנווט את ההגנה המשפטית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הזדהות עם מצוקה לצד הצלחה כלכלית אדירה

המורכבות הזאת של וינרוט באה לביטוי גם באופן שבו הוא התייחס לאורך השנים לכסף. מחד, לוינרוט יש יכולת אמיתית להזדהות עם מצוקות של אנשים ולצאת למענם למאבקים משפטיים בהתנדבות. מצד שני, חלק מהמסע ההישגי של וינרוט בעולם ומהמסע שלו אל ההצלחה בכלל, כלל גם הצלחה כלכלית אדירה. הוא תמיד ידע לגבות סכומי כסף אדירים מלקוחותיו העשירים בתמורה לשירות המשפטי שהעניק להם.

עם זאת, בניגוד לראש הממשלה, שעליו אמר וינרוט כי "נתניהו מעריץ ממון כהשקפת עולם. אני מכיר את החולשה הזאת לבעלי ההון" - וינרוט עצמו מעולם לא נתן לעושר או לתאווה לעושר לסנוור אותו. הוא אומנם חי חיים אמידים, אבל לו היה רק רוצה בכך, יכול היה לחיות חיי נהנתנות ועושר. וינרוט תמיד יעדיף לקרוא ספר, או ללמוד תורה, על פני הנאות גשמיות יותר.

בפעם האחרונה שנפגשנו לפני שבועות מספר, באתי לדבר עמו על משפט ומצאתי את עצמי מקשיב לו מתאר בהתרגשות רבה את עלילת רומן הנעורים הנושן והנפלא של הסופר ההונגרי, פרנץ מולנר - "הנערים מרחוב פאל" ("מחניים"). ספר שיכול להיקרא כסאטירה על הלאומנות באירופה בתקופה שקדמה למלחמת העולם הראשונה ובעצם על לאומנות באשר היא. לדברי וינרוט, הספר השפיע עליו מאוד.

ההישגים המקצועיים של וינרוט הם כה גדולים, עד שלמרבה האירוניה, דווקא הם סיבכו אותו בעבר לאחר שהשיג הסדרי מס מזהירים עבור לקוחותיו האוליגרכים, ארקדי גאידמק, ומיכאל צ'רנוי. בינואר 2010 הועמד וינרוט לדין על-ידי המדינה בגין שוחד ועבירות נוספות בשל התנהלותו מול פקיד שומה גוש דן באותו זמן, שוקי ויטה. הפרקליטות טענה בכתב האישום כי בין וינרוט לויטה נוצרה מערכת יחסים מושחתת. לפי הנטען אז, וינרוט גבה שכר-טרחה מופחת מויטה, כשהעניק לו ייצוג משפטי בנוגע לעיכוב קידומו ברשות המסים, ובתמורה אישר ויטה, בתפקידו כפקיד שומה דן, הסדרי מס מקלים ללקוחותיו של וינרוט בהם צ'רנוי וגאידמק - מהם קיבל וינרוט שכר-טרחה בסכום-עתק של כ-30 מיליון שקל.

ב-31 באוקטובר 2011 החליט השופט גלעד נויטל לזכות מחמת הספק את וינרוט מכל האישומים נגדו - הן מתן שוחד והן הלבנת הון - בפרשת וינרוט-ויטה (עם זאת, בית המשפט הרשיע את ויטה ב-3 עבירות של מרמה והפרת אמונים). התמונה הראייתית הכוללת, המורכבת משילוב, איחוד והצלבת כל הראיות, מצביעות על האפשרות הסבירה והחלופית, לפיה הנאשמים לא ביצעו את עבירת השוחד" - קבע השופט. במהלך המשפט הוכיח וינרוט כי הוא מרבה להעניק ייצוג פרו-בונו וכי בתיקים רבים הוא מוותר על גביית שכר טרחה בסכומים גבוהים, ממניעים של עזרה לזולת.

וינרוט נלחם על חפותו מול אישומי השוחד והצליח לטהר את שמו, אבל לא ברור לגמרי, האם הוא סבור שנתניהו אמור לנהוג באותו אופן שבו הוא נהג. כלומר, להילחם על חפותו עד הרגע האחרון - או שוינרוט ימליץ בבוא העת לנתניהו להגיע להסדר עם הפרקליטות שיחסוך לו את ההליכים הפליליים.

בראיון מפורסם שנתן וינרוט בנובמבר 2017 לאילנה דיין, ניתן לזהות אולי את זרעי רעיון ההסדר העתידי הזה, אם יבוא לעולם. וינרוט אומנם הגן על נתניהו וטען כי הוא אדם ישר, אבל גם העביר ביקורת מוסרית חריפה למדי על הנהנתנות של נתניהו ועל יחסיו עם מילצ'ן. צריך לזכור שמאז מצבו המשפטי של נתניהו רק החמיר לאור ההתפתחויות בתיק 4000: תיק בזק וגיוס 3 עדי מדינה נגד נתניהו - שלמה פילבר, ארי הרו, וניר חפץ.

מכיר את החולשות של מערכת החוק

למרות כל אלה, כלפי חוץ, כאשר מסתכלים על התנהלות וינרוט ושאר הסובבים את ראש הממשלה, נראה כאילו הם אינם מוטרדים מהסיכון המשפטי העצום שבו נתניהו נמצא. כפי שכתבנו בעבר, אחרי פרסום המלצות המשטרה בתיקים 1000 ו-2000 וההתפתחויות בתיק 4000, קשה לדמיין מצב שבו נתניהו ייצא נקי לחלוטין משלוש החקירות גם יחד. אם הוא לא יואשם בשלושת התיקים, אז הוא יואשם באחד מהם, ואם הוא ייחלץ מאישומי השוחד בכלל, אז סביר שראש הממשלה יואשם "לפחות" במרמה והפרת אמונים.

לכן, יש להניח כי בניגוד לרושם שהם משדרים החוצה, וינרוט וגם נתניהו מעריכים באופן מפוכח את הסיכון המשפטי שנתניהו ניצב בפניו ואת התרחיש הפסימי מבחינת ראש הממשלה, שלפיו הוא עלול למצוא את עצמו בסופו של דבר בכלא לתקופה משמעותית. אם זה המצב, הם בטוח לפחות שוקלים את האפשרות לפנות, בשלב כזה או אחר (אם לא פנו כבר) אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולנסות להגיע עמו להסדר שיסיים את הסאגה מבחינת נתניהו. הסדר שבמסגרתו יצטרך נתניהו לשלם מחיר ציבורי כבד - אבל יוכל אולי לחסוך לעצמו את עינוי הדין ועונש משמעותי.

וינרוט, כפרקליט ותיק שראה כבר הכול, כמי שחווה על בשרו הליך פלילי, כמי שמכיר מבפנים את החולשות של מערכת החוק בארץ, לא יכול להרשות לנתניהו ללקות ב"תסמונת ההתעלמות מהסיכון המשפטי", שבה לקו בעבר נבחרי ציבור כראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שר הפנים אריה דרעי או - להבדיל - נשיא המדינה לשעבר משה קצב. תסמונות שגרמה להם לתקוף את הפרקליטות ולא לחתור להסדרי טיעון, ושהתוצאה שלה הייתה שהם נענשו קשות וריצו עונשי מאסר משמעותיים.