חברת הלואו קוסט וויז אייר מפסיקה את הטיסות מת"א לפראג

הסיבה לסגירת הקו היא ככל הנראה סגירת המרכז של החברה בנמל התעופה של הבירה הצ'כית - משיקולים כלכליים

חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר תפסיק את טיסותיה בקו תל-אביב-פראג בחודש אוגוסט הקרוב. הסיבה לכך היא סגירת התחנה (HUB) של החברה בנמל התעופה של הבירה הצ'כית, ככל הנראה משיקולים כלכליים.

עבור הנוסעים הישראלים מדובר בצמצום התחרות בקו לאחד היעדים החביבים על הנוסע הישראלי. חברות שממשיכות לטוס לפראג כוללות בין היתר את אל-על, טרוול סרוויס, צ'ק איירליינס ועוד. ב-2017 טסו כ-220 אלף נוסעים מישראל לצ'כיה - גידול של 17% ביחס לשנה קודמת - רובם המכריע לפראג.

סגירת הקו האמור אינה משליכה על כלל הפעילות של החברה - וויז אייר נמצאת בתנופה בכל הנוגע לשוק הישראלי. החברה סיימה את שנת 2017 במקום השישי מבחינת היקף הנוסעים שטסו דרכה מתל-אביב ואליה.

החברה הטיסה כ-700 אלף נוסעים, מספר שמשקף גידול של 74% ביחס לתנועת הנוסעים בשנה הקודמת. הסיבה לכך היא בין היתר פתיחה של קווים חדשים והגברת הפעילות בקווים הקיימים. המספר הזה מתייחס לנוסעים דרך נתב"ג, ומאות אלפים נוספים טסו עם החברה בטיסותיה הישירות לאילת.

וויז אייר מפעילה מישראל טיסות למגוון יעדים, בהם בודפשט, לונדון (לוטון) ורשה, ריגה, סופיה - והיעד האחרון שעליו הכריזה החברה בטיסות מישראל הוא לווינה, קו זה צפוי לפעול בתדירות של טיסה יומית מחודש נובמבר. הטיסות לווינה יחלו לפעול בחודש יוני הקרוב בתדירות של 4 טיסות שבועיות.

תנופה לא רק בישראל

חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר נמצאת בתנופה לא רק בישראל. זו באה לידי ביטוי בהצטיידות של 21 מטוסים שישמשו את החברה לפתיחת קווים חדשים והרחבת פעילותה בקווים קיימים. בין היתר מקימה וויז אייר בסיסים ביעדים חדשים, בהם גם בווינה.

בחברה מדגישים כי המהלך משקף את הצמיחה של החברה בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר. בין היתר הקימה וויז אייר בסיסים בבריטניה אוסטריה, פולין, אוקראינה, גיאורגיה ועוד.

עוד מדגישים בחברה כי במהלך השנה יגויסו כ-700 אנשי צוות חדשים לשורותיה. בראיון שהעניק מנכ"ל וויז אייר, ג'וזף ואראדי, ל"גלובס" בחודש ספטמבר שעבר, הוא ציין כי בשנים האחרונות החברה נמצאת בצמיחה שנתית בשיעור של 20%, ומאז שהונפקה החברה בבורסה בלונדון בשנת 2015, מחיר המניה שילש את עצמו.

עוד ציין ואראדי כי וויז אייר תשקול הקמת בסיס גם בישראל לאור שאיפת החברה להוסיף ולצמוח בשוק הישראלי. בסיס כזה, אמר ואראדי בשעתו, מאפשר לחברה להוזיל עלויות באמצעות גיוס עובדים מקומיים.

"נגייס 120 עובדים מקומיים ויחד עם עובדים ממיקור חוץ נגרום להעסקה ישירה ועקיפה של 900 עובדים, זה יהיה יעיל לשני הצדדים", אמר בהתייחס לאפשרות של הקמת בסיס בתל-אביב.

וויז אייר, בשונה מחברות לואו קוסט אחרות, מאמינה בשיטת הקמת בסיסים במדינות שמהן היא פועלת על בסיס מודל של התייעלות. זו הסיבה שהחברה מפעילה עשרות בסיסים, וזו גם הסיבה, יש להניח, שהיא החליטה לוותר על הבסיס בפראג.