אובר, מאחורייך: Via משיקה שירות נסיעות משותפות בלונדון

החברה מניו-יורק הוקמה על ידי שני ישראלים ב-2012 • בספטמבר האחרון השקיעה מרצדס העולמית 50 מיליון דולר בחברה • מאז החל השירות לפעול ב-2013, בוצעו 30 מיליון נסיעות באמצעות האפליקציה

חברת ויה (Via), המתחרה באובר, הכריזה היום (ד') כי תשיק בלונדון את שירות שיתוף הנסיעות שלה, ויה-ואן. זהו מיזם משותף של חברת ויה ושל חטיבת רכבי הוואן של מרצדס-בנץ, אשר השקיעה 50 מיליון דולר בחברת ויה בשנה שעברה. זוהי העיר השנייה שבה מושק השירות המשותף של מרצדס בנץ ו-ויה, לאחר ההשקה באמסטרדם לפני כחודש. 

ויה-ואן הוא שירות שמחבר בין מספר נוסעים לרכב אחד, אשר ויה מפעילה במטרה להציע תחבורה לא יקרה וידידותית לסביבה. השירות מבוסס על המערכת לתחבורה חכמה של חברת ויה, אשר מחשבת מסלולי נסיעה בזמן אמת בין אלפי נוסעים ומאות רכבים. השירות מאפשר להזמין נסיעה באמצעות אפליקציה, בה הנוסעים בוחרים את יעד הנסיעה והאלגוריתם של ויה-ואן מחבר מספר נוסעים לרכב אחד באופן שיתאים למסלולי וזמני הנסיעה שלהם. כל נוסע מופנה לתחנת איסוף קרובה לנקודת היציאה שלו, הממוקמת באופן שנועד להפחית את הסיבובים שהרכב ידרש לעשות כאשר הוא אוסף נוסעים.

השירות מתחרה ב-UberPool - שירות הנסיעות המשותפות של אובר, אשר פועל בלונדון מאז 2015. ב-2017 אובר נאלצה להעלות את מחירי הנסיעות מחוץ לשעות השיא, בשל ביקושים נמוכים. ויה-ואן השיקה את השירות עם מחירים נמוכים במיוחד, במטרה להוות תחרות לשירות המקביל. החברה הדגישה כי "הנהגים ירוויחו יותר מכל נסיעה כיוון שהעמלות של ויה-ואן הן הזולות ביותר בלונדון".

ויה-ואן מושק באזורים 1 ו-2 של לונדון (מרכז העיר והטבעת סביבו). הבחירה של ויה לפעול רק באזורים מרכזיים עשויה להבטיח ביקוש גבוה לשירות ב כל שעות היום, דבר שיאפשר לחברה לשמור על מחיר נמוך לאורך זמן.

ויה החלה להציע שירותי נסיעות לראשונה, בניו-יורק ב-2013, ומאז הרחיבה את פעילותה למדינות נוספות בהן סיפקה כ-30 מיליון נסיעות משותפות. חברת ויה הוקמה על ידי שני הישראלים דניאל רמות ואורן שובל, ב-2012 בניו-יורק. ויה-ואן נוסד ב-2017 כמיזם משותף של חברת ויה ושל חטיבת רכבי הוואן של מרצדס-בנץ. השותפות כוללת גם שיתוף פעולה בפיתוח טכנולוגייות חיישנים, ניהול צי כלי רכב חשמליים ונהיגה אוטונומית.