השחיקה במכירות המכוניות הקטינה את רווחי היבואניות ב-4%

הרווח המצרפי של קרסו מוטורס, יוניברסל מוטורס ודלק רכב הסתכם בכ-590 מיליון שקל ב-2017 • הרווחים של דלק רכב ממשיכים להיות המשמעותיים ביותר מבין שלוש יבואניות הרכב הציבוריות, למרות "שחיקת מרווחי המכירה של התחרות בענף"

אחרי כמה שנים של צמיחה ניכרת בכמות המכוניות החדשות שנמכרו בישראל, ב-2017 נרשמה רגיעה יחסית במכירות, שבאה לידי ביטוי בשחיקה של כ-2% במספר כלי הרכב הנמכרים. זאת, אחרי שיא כל הזמנים של כ-287 אלף מכוניות שנמכרו ב-2016.

למרות השחיקה המתונה, כמות המכוניות החדשות שזרמו לכבישי ישראל בשנה החולפת נותרה מרשימה, והצטברה לכ-282 אלף מכוניות - מה שהשפיע על שלוש יבואניות הרכב הציבוריות, שמציגות תמונה מעורבת בכל הנוגע להיקפי המכירות שלהן בסיכום 2017, עם ירידה מצרפית של כ-4% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-590 מיליון שקל.

בצד החיובי, יבואנית מכוניות ניסאן ורנו, קרסו מוטורס של משפחת קרסו, ממשיכה לצמוח בקצבים נאים, ושוב מציגה שנת שיא בכל הנוגע למספר המכוניות שמכרה, בהמשך למגמה שהציגה ב-2016. לעומתה, יבואנית ג'נרל מוטורס, יוניברסל מוטורס של משפחת עיני, סבלה בשנה החולפת מצניחה דו-ספרתית בכמות המכוניות שמכרה, ואילו יבואנית מאזדה ופורד, דלק רכב של גיל אגמון, נמצאת גם היא בצד השלילי בכל הנוגע לכמות המכוניות הנמכרות, גם אם בשיעורים פחות חדים מאלה שמציגה יוניברסל מוטורס.

פילוח מכירות קרסו
 פילוח מכירות קרסו

ואולם, בשורת התחתונה הכיוון היה הפוך ממה שעולה ממגמת המכירות, עם שחיקה ברווחי קרסו מוטורס לעומת זינוק ברווחיה של יוניברסל מוטורס, שעדיין רחוקים מאוד מאלה של קרסו מוטורס.

מבין שלוש היבואניות, רווחי דלק רכב ממשיכים להיות המשמעותיים ביותר, אף שגם הם נשחקו.

לצד הפעילות השוטפת, החודשים האחרונים היו משופעים באירועים משמעותיים אצל היבואניות - אצל דלק רכב, עם החלטתה להיכנס להשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל בחברת איכות הסביבה ורידיס, כשגם יוניברסל מוטורס סיפקה חדשות ברמת בעלי המניות, עם כניסתו של חיים דנון כשותף בחברה של משפחת עיני.

יוניברסל מוטורס:

ירידה במכירות, קפיצה ברווח

מספר המכוניות שמכרה יוניברסל מוטורס בסיכומה של 2017 ירד ב-16% לכ-10,400 מכוניות, וזאת כשמכירות המותג המרכזי שלה, שברולט, נחלשו בשיעור דומה (17%) והתקרבו ל-8,500 מכוניות, ואילו מכירות מכוניות איסוזו צללו ב-28% ל-1,400 מכוניות. לעומתן, נרשם זינוק של יותר מ-80% במכירת מכוניות קאדילק, אבל הנתח שלהן מסך המכירות עדיין קטן והסתכם בכ-530 מכוניות.

את הירידה במכירות המותגים המרכזיים מייחסת יוניברסל מוטורס לעלייה בתחרות, שבחלקה הושפעה מדגמים חדשים שהציגו המתחרים, וכן לירידה בפעילות מול גופים מוסדיים. בקדילאק, לעומת זאת, חלק משמעותי מהצמיחה מיוחס להשקת דגם יוקרה חדש (XT5).

בפילוח המכירות לפי סוגי רכבים ניכרת, בין השאר, צניחה של 25% במכירת דגמי מיני וירידה של 13% במכירת טנדרים.

יוניברסל מוטורס גם מייבאת ומשווקת משאיות מתוצרת איסוזו, יחד עם חברת תעבורה של משפחת לבנת, ובסיכום שנתי מדווחת על עלייה של 12% במכירות אלה, לכ-1,200 משאיות. נוסף על פעילות היבוא, פועלת יוניברסל מוטורס בתחום הליסינג וההשכרה תחת המותג Avis.

בסיכום שנתי, הכנסותיה של יוניברסל מוטורס נחלשו ב-5% והתקרבו ל-3.2 מיליארד שקל, עם ירידה של כ-9% בהכנסות ממכירות כלי רכב, שקוזזה בחלקה בעלייה מעסקאות טרייד-אין.

למרות הירידה בהכנסות, החברה, המנוהלת על ידי דוד עיני, שיפרה את הרווח הגולמי והתפעולי שלה, בין השאר, בזכות שיפור ברווחיות של מכירת המכוניות, שנתמכה בירידת שער הדולר ושינוי בתמהיל המכירות, וכן בתמיכת התייעלות בפעילות הליסינג שלה וההשכרה לטווח קצר.

בדרך לשורת התחתונה נהנתה יוניברסל מוטורס מעלייה בתרומת חברות כלולות, שנתמכה בצמצום ניכר בהפסדי חברת אוטו איטליה - יבואנית מכוניות היוקרה פרארי ומאזרטי. כל אלה, יחד עם ירידה משמעותית בהוצאות המסים של החברה, הובילו אותה לרווח נקי של כ-31 מיליון שקל - פי 8 מרווח נקי של כ-4 מיליון שקל שרשמה ב-2016. לצד הדוחות עדכנה יוניברסל מוטורס על חלוקת דיבידנד בהיקף של 20 מיליון שקל לבעלי המניות.

לצד הפעילות השוטפת, בפברואר האחרון עדכנה משפחת עיני על מכירת 25% מהחזקותיה בחברת המזרח, שבאמצעותה היא מחזיקה ביוניברסל מוטורס, לידי חברת קומסקו של חיים דנון. היקף העסקה והשווי שלפיו נעשתה לא פורסמו, אבל על פי ההערכות, היא נעשתה לפי שווי חברה של כ-850 מיליון שקל - שווי דומה לזה שלפיו רכשה קרדן 46% ממניות יוניברסל מוטורס מקרדן ישראל, שותפתה הקודמת ביבואנית כלי הרכב, בנובמבר 2016.

קרסו מוטורס:

ניסאן מתחזק, הרווח ירד

קרסו מוטורס מכרה בשנה האחרונה 14,713 מכוניות מדגמי ניסאן - קפיצה של 23% ביחס למספר המכוניות ב-2016 (כ-12 אלף). עם הקפיצה הזאת נטל המותג ניסאן את הבכורה מרנו, שהיה המותג המוביל של קרסו מוטורס בעבר. בשנה החולפת המכירות של מכוניות רנו עלו בשיעור מתון של כ-2% לכ-13,200 מכוניות.

מפילוח מכירות רכבי ניסאן בולטים דגמי הקשקאי, שעלו ב-20% לכ-3,750 מכוניות -14% מסך ההכנסות של קרסו מוטורס (כ-456 מיליון שקל); ודגמי מיקרה, שאמנם נשחקו ב-12%, אבל נותרו בהיקף משמעותי של כ-4,000 מכוניות והיוו כ-7% מסך הכנסות החברה.

בסיכום שנתי קרסו מוטורס גם המשיכה ליהנות מביקושים למכוניות ה"לואו קוסט" שהיא מציעה ממותג דאצ'יה, אשר צמחו ב-34% והתקרבו ל-4,800 מכוניות. בצד השני של הסקאלה, ובהיקפי פעילות מצומצמים הרבה יותר, קרסו מוטורס גם הצליחה להגדיל את מכירות מכוניות היוקרה שלה, אינפיניטי, ב-24% לכ-430 מכוניות. כל אלה יחד הצטברו למכירות של יותר מ-33 אלף מכוניות - עלייה של 15% ביחס ל-2016, שהגדילה את נתח השוק של קרסו מוטורס ל-12%, לעומת 9% ב-2016.

מלבד מכירת מכוניות, קרסו מוטורס מציעה שירותי ליסינג תחת המותג Lease 4U, ומחזיקה בפעילות מוסכים וחלפים. בסיכום שנתי, גם היקפי פעילויות אלה גדלו, כך שסך הכנסות החברה עלו ב-9% והתקרבו ל-4.3 מיליארד שקל.

לצד הצמיחה בפעילות עלו גם הוצאותיה של קרסו מוטורס, שדיווחה גם על ירידה ברווח הגולמי ובשיעורו מסך ההכנסות, בעיקר "עקב שינוי בתמהיל הרכבים שנמכרו", כך שבשורה התחתונה רווחיה השנתיים ירדו ב-13% ל-212 מיליון שקל. לצד הדוחות, הודיעה קרסו מוטורס על חלוקת דיבידנד של 66 מיליון שקל לבעלי המניות.

דלק רכב:

המכירות ירדו, הרווחים עוד גדולים

הרווח הנקי של דלק רכב הסתכם בשנה שעברה ב-349 מיליון שקל. למרות שחיקה של 6% ברווחיה ביחס ל-2016, החברה עדיין מייצרת רווחים גדולים משמעותית ממתחרותיה הציבוריות. הירידה ברווח שהציגה דלק רכב ב-2017 מסכמת לה שנה שלישית ברציפות עם מגמה שלילית בשורה התחתונה, וזאת לאחר שב-2014 הציגה רווחי עתק של 723 מיליון שקל, שחלקם הגדול היו פירות ההשקעה המזהירה שלה במפתחת הרכב האוטונומי מובילאיי (Mobileye). מאז, כאמור, ממשיכה דלק רכב לייצר רווחים מרשימים, אבל אלה נמצאים בנסיגה.

בשנה החולפת הרווח הנקי של דלק רכב ירד בהמשך לירידה מתונה של 1% בהכנסותיה, שהגיעו ל-3.4 מיליארד שקל ושחיקה ברווח הגולמי והתפעולי וגם בשיעורם מהמכירות. את המגמה השלילית מייחסים בדלק רכב בעיקר לשינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו, השפעות מטבע ו"שחיקת מרווחי המכירה בשל התחרות השוררת בענף".

מספר המכוניות שמכרה דלק רכב ב-2017 ירד ב-8% לכ-20,700 מכוניות, וזאת עם ירידה דומה (8%) במכירות המותג המרכזי שלה, מאזדה, שם המכירות הגיעו לכ-13,200, לצד צלילה של 24% במכירות מכוניות פורד, לכ-3,300 מכוניות. לעומתם, בלט לטובה מוצר היוקרה שמציגה דלק רכב, רכבי ב.מ.וו, שם המכירות עלו ב-12% עם יותר מ-4,100 מכוניות נמכרות.

הירידה הכוללת במכירות דלק רכב הורידה את נתח השוק שלה ל-7%, לעומת 8% ב-2016.

ימים ספורים לאחר פרסום הדוחות, עלתה דלק רכב לכותרות בעקבות הסכם שחתמה לרכישת קבוצת הקיימות ורידיס (Veridis), העוסקת בתחומי איכות סביבה, התפלת מי ים וייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. במסגרת ההסכם תשלם דלק רכב כ-1 מיליארד שקל תמורת 70% מהחברה המחזיקה בקבוצת ורידיס (OCM Luxenburg) ובהלוואות בעלים - סכום המשקף שווי של כ-1.4 מיליארד שקל לחברת ההחזקות.

בקבוצת דלק לא הרחיבו בהסברים לגבי העסקה, אבל ציינו כי "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ולנוכח האי-ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף זה".

גם ב-2017: היבואניות מייצאות מנהלים לצמרת השכר בבורסה

כמדי שנה, גם ב-2017 שלחו יבואניות הרכב נציגים לצמרת שיאני השכר בבורסה. בראשם נמצא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, שקיבל כ-8.5 מיליון שקל, סכום שרובו נובע ממענק נאה בהיקף של 6.5 מיליון שקל, והיתר שכר, סכומים שמיקמו את וייץ בין 25 שיאני השכר מכלל החברות בבורסה.

מלבד וייץ שילמה קרסו מוטורס לארבעת בכירי החברה בין 900 אלף שקל ל-1.3 מיליון שקל לכל אחד, נוסף לתשלומים של 2.4 מיליון שקל לחברי הדירקטוריון שלה, שכוללים בעיקר את בני משפחת קרסו וכן את שר האוצר לשעבר,אברהם בייגה שוחט, ואת משה ברקת, לשעבר יו"ר הפניקס.

סגנו של וייץ בענף הרכב הוא שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס של דלק רכב, עם תגמולים שחצו רף של 7 מיליון שקל, בעיקר בזכות חבילת אופציות שהוקצו לו ב-2016, ושעלותן הסתכמה אשתקד ב-4.6 מיליון שקל. בנוסף נהנה שמש ממענק המבוסס על תוצאות החברה, בהיקף של 1.1 מיליון שקל, כשעלות שכרו הגיעה ל-1.35 מיליון שקל. אחריו ברשימה ניצב גיל אגמון, בעל השליטה ומנכ"ל דלק רכב ומי שהפך ממנהל שכיר לבעל הון של ממש ברבות השנים, שהסתפק ב-3.5 מיליון שקל כמענק. תגמולים בהיקף דומה (3.5 מיליון שקל) שילמה דלק רכב גם ליורם מזרחי, משנה למנכ"ל החברה-הבת, וכן היא שילמה קרוב ל-500 אלף שקל לארבעת הדירקטורים שלה, ובהם ראש אמ"ן לשעבר, עמוס מלכא, ומנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד.

שיאן השכר ביוניברסל מוטורס היה המנכ"ל והיו"ר, דוד עיני, שקיבל 2.7 מיליון שקל, עיקר הסכום כדמי ניהול והיתר מענק, ואילו בתו, גלית עיני, הסתפקה בכ-1 מיליון שקל במסגרת תפקידה כסמנכ"לית שיווק ומכירות. בנוסף, שילמה יוניברסל מוטורס 4.65 מיליון שקל כדמי ניהול לחברת המזרח של משפחת עיני.

במהלך החודש האחרון אישרו ועדת הביקורת ודירקטוריון יוניברסל מוטורס הסכם ניהול מול חברת המזרח של משפחת עיני וקומסקו של חיים דנון בסכום מקסימום של עד 10 מיליון שקל בשנה, הכולל דמי ניהול קבועים של 3 מיליון שקל בשנה ודמי ניהול משתנים של 4% מרווחי החברה.

שיאני שכר
 שיאני שכר