הסטודנטים ללימודי הנדסאות שווים היום יותר מאי-פעם

הרפורמה במכללות הטכנולוגיות צפויה להפוך את ההשכלה ההנדסית-טכנית ליותר משתלמת • דעה

סטודנטים בספריה / צילום: שאטרסטוק
סטודנטים בספריה / צילום: שאטרסטוק

ההחלטה מה ללמוד היא אחת ההחלטות החשובות ביותר בחייו של אדם. השלכותיה ישפיעו, בין היתר, על רמת החיים, איכותם, סיפוק מקצועי ועוד. בשנים האחרונות, יותר ויותר סטודנטים עושים בחירה מושכלת לפי השיקול ההגיוני והחשוב מכול: איך להבטיח לעצמם, בתום הלימודים, משרה מכניסה ורווחית במקצוע שאותו למדו.

לימודים לתואר הנדסאי - השכלה הנדסית-טכנית מתקדמת - הנלמדים במכללות הטכנולוגיות שבאחריות מה"ט (המכון להשכלה טכנולוגית) במשרד העבודה והרווחה, נחשבים ללימודי השכלה גבוהה משתלמים ביותר. הבוגרים של המערכת מסיימים את לימודיהם תוך כשנתיים במגמות לימוד אטרקטיביות, לרבות: אדריכלות, הנדסה אזרחית, עיצוב תעשייתי, תוכנה, אלקטרוניקה ועוד, ומשתלבים מיד בתעסוקה. ובנוסף, הם זוכים לשכר התחלתי גבוה יחסית של כ-10,000 שקל בחודש, ויותר.

מתברר, כי היום, יותר מתמיד, משתלם ללמוד לתעודת הנדסאי במכללה טכנולוגית.

אחת הסיבות לכך היא שכעת, לאחר הרפורמה המקיפה במכללות הטכנולוגיות - שכוללת תקצוב גבוה יותר לסטודנטים במכללות הטכנולוגיות ושיפור התנאים - הסטודנטים שלנו שווים יותר. הרבה יותר.

מעתה, הסטודנטים במכללות יזכו לרמת לימודים גבוהה יותר, עם סגל מרצים מוכשרים ואיכותיים ביותר. התלמידים יזכו ליותר הכשרה מקצועית המותאמת לשוק העבודה בישראל, לתשתיות לימודים ראויות בכיתות גדולות ומרווחות, עם הציוד הטכנולוגי החדיש ביותר. כך שרמת ההכשרה של ההנדסאים תשתפר באופן ניכר.

הרפורמה מכפילה את התקציב שיוקצה לכל סטודנט, ותשפר משמעותית את רמות הלימודים, הידע וההתנסות. יותר מ-200 מיליון שקל יוקצו לטובת בניית מעבדות מתקדמות וציוד חדיש, שישרתו את הסטודנטים בהכשרה מדויקת ועדכנית בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות של המשק.

הרפורמה תבטיח גם מסלול לימודים ממוקד וכניסה מהירה יותר לשוק התעסוקה. תוכניות לימוד בכל המגמות יעודכנו, ירוכזו ויותאמו לצורכי המשק והתעשייה. בנוסף, ייפתח לסטודנטים מסלול של התנסות מעשית, שיאפשר להם לצבור ניסיון תעסוקתי רלבנטי ולהשתלב בתעשייה כבר במהלך הלימודים. צעדים אלו יקצרו את הליכי ההכשרה, יגדילו את אפשרויות התעסוקה שיעמדו בפני בוגרי המערכת, וישפיעו לחיוב על שכרם.

יתרון נוסף של הרפורמה - היא תקל את מהלך הלימודים של הסטודנטים, בלי לפגוע באיכות הלימודים והתעודה שלה יהיו זכאים. במסגרת הרפורמה, יצומצמו מספר הבחינות הממלכתיות שאליהן ידרשו הסטודנטים לגשת, והן ימוקדו ויותאמו לתוכניות הלימודים החדשות. כמו כן, לסטודנטים תתאפשר "נקודת יציאה במהלך הלימודים", כך שסטודנטים שירצו בכך יוכלו ללמוד כשנה אחת בלבד, לקבלת תעודת טכנאי מוסמך.

אני מאמינה, כי הרפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית, תחזק ותטייב אותה. השינויים שהמערכת עתידה לעבור יבטיחו כי הסטודנטים יזכו להכשרה מצוינת, שתוביל להשתלבות בעבודה איכותית עם אופקי קידום. היום, על רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם וההזדמנות האמיתית לקחת בהן חלק כבר עכשיו, לימודי הנדסאים במכללות הטכנולוגיות הם בחירה ואלטרנטיבה אמיתית לחיבור מיידי לשוק התעסוקה.

המשק הישראלי זקוק מאוד ומציע אלפי משרות טכנולוגיות לסטודנטים ולאנשי מקצוע. מדובר בחברות הייטק, סטארט-אפים, תעשיות ביטחוניות, חברות ענק בארץ ועוד. כולם ממתינים לידיים עובדות, רק תבחרו נכון ובואו להיות הנדסאים.

■ הכותבת היא מנהלת המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע,במשרד העבודה והרווחה.