גלי ההדף של זיכוי אלון חסן

הזיכוי של אלון חסן רק מחזק את התיק נגד רונאל פישר

"גורמים בעלי עניין בפרשת רונאל פישר", שצוטטו השבוע ב"גלובס", ערכו הקבלה בין ההליך הפלילי שנוהל נגד אלון חסן בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, לזה שמתנהל נגד רונאל פישר בבית המשפט המחוזי בירושלים. אותם "גורמים" יותר מרמזו כי לאור הזיכוי המהדהד של חסן, יש יסוד להניח כי גם פישר עשוי להיות מזוכה. לטענתם, "כל הבעיות שמדברים עליהן בהכרעת הדין של אלון חסן, יש אותן גם בתיק של רונאל פישר, במכפלות ובחזקות, ולכן יש פה זעזוע קשה מאוד לתביעה בתיק רונאל פישר. השופט מדבר בתיק פישר על מחדל, אחרי מחדל, אחרי מחדל, הרבה יותר מהמחדלים שאותם הזכיר השופט בתיק של אלון חסן".

בניגוד לספין שמנסים אותם גורמים ליצור, כנראה בשל היותם "בעלי עניין בתיק פישר", הזיכוי המהדהד של חסן לא רק שאינו מחליש את עמדת התביעה בתיק רונאל פישר - אלא מחזק אותה באופן משמעותי.

חסן, האיש שחשף את השחיתות של רונאל פישר וערן מלכה, צפוי למסור עדות מטעם התביעה בעוד כמה שבועות. לו חסן היה מורשע בשלל העבירות שבגינן עמד לדין, הוא היה הופך מנאשם לעבריין מורשע, ואז היה מתייצב על דוכן התביעה כברווז צולע שלא ניתן לסמוך על עדותו. הרשעה של חסן הייתה מאפשרת לסנגוריו של פישר לתקוף ביתר קלות את מהימנותו ולטעון כי הוא העליל עלילה על פישר במטרה לחלץ עצמו מאימת הדין (לחסן יש הסכם שלא מעמידים אותו לדין פלילי בשתי פרשיות זניחות שעליהן נחקר פישר).

הזיכוי של חסן, לעומת זאת, מחזק מאוד את גרסתו כי הוא חשף את השחיתות של פישר כדי לטהר שחיתות, ולא כדי לנקות את עצמו. בנוסף, בזכות הגושפנקא שקיבל מהשופט המחוזי יואל עדן ביום חמישי האחרון, חסן יגיע אל העדות בתיק פישר כשהוא רגוע ומפוקס הרבה יותר.

אומנם נכון שהאופן שבו מנהלת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) את משפטם הפלילי של רונאל פישר, רות דוד והנאשמים הנוספים לוקה מאוד בחסר. נכון גם שבעדות שמסר עד היום ערן מלכה, שותפו של פישר לסחר האסור במידע על חקירות משטרתיות שהפך לעד מדינה, נמצאו בקיעים רבים.

אבל מבין שלל האישומים נגד פישר ומלכה, דווקא זה העוסק בפרשת אלון חסן הוא האישום החזק ביותר, שמגובה בהכי הרבה ראיות. במובחן מיתר הפרשות בכתב האישום נגד פישר, שמבוססות בעיקרן על העדות של ערן מלכה, האישום בפרשיית אלון חסן נראה כמבוסס וגובה בראיות חזקות, גם ללא קשר לעדות מלכה.

נזכיר כי המעצר של פישר התאפשר, לאחר שחסן גויס על-ידי מח"ש ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא-חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, שכמו נלקח הישר מהוליווד, וכן הקלטות נוספות שביצע חסן לפישר בשליחות מח"ש, משמשים כראיות להוכחת אשמתו של פישר.

ולסיום, יש מי שחושב שפישר ירוויח מהזיכוי של חסן, בשל העובדה שהמוטיבציה של חסן למסור בבית המשפט עדות שתפליל את פישר, תרד לאחר שעננת האישומים נגד חסן הוסרה. מי שחושב כך, כנראה לא מכיר את אלון חסן. חסן הרגיש במשך שנים כמי שנרדף על-ידי הרשויות על לא עוול בכפו. זאת, בין היתר, בשל האופן הנמרץ שבו טופל המקרה שלו על-ידי רשויות החקירה והתביעה, לעומת האופן הנמרץ פחות, לשיטתו, שבו טופלה פרשת רונאל פישר, שאותה הוא חשף. כשחסן יתייצב בקרוב למסור עדות מטעם התביעה במשפט פישר, הוא יבוא כדי לסגור מעגל.