הסכם מסחור לתרופה של קומפיוג'ן תמורת מקדמה של 10 מ' ד'

בנוסף, קומפיוג'ן תקבל תשלומי אבני-דרך שיכולים להגיע ליותר מ-200 מיליון דולר • ההסכם שנחתם מול מדימיון כולל גם תמלוגים ואופציה לפיתוח מוצרים נוספים

ד"ר ענת כהן-דייג /צילום: כפיר זיו
ד"ר ענת כהן-דייג /צילום: כפיר זיו

קומפיוג'ן, חברת התרופות לסרטן המשתמשת בביג דאטה לגילוי תרופות ופיתוחן, הודיעה כי חתמה על הסכם למסחור אחד המוצרים שלה לחברת מדימיון (MedImmune), חטיבת התרופות לסרטן של חברת אסטרהזנקה.

תמורת הרישיון לפיתוח המוצר, הנמצא בשלב ראשוני של פיתוח, תעניק מדימיון לקומפיוג'ן  מקדמה של 10 מיליון דולר וסכום של עד 200 מיליון דולר באבני-דרך במידה והמוצר יגיע לשוק. בנוסף תעניק תמלוגים מן המכירות, אם וכאשר יהיו. אם תפתח מדימיון יותר ממוצר אחד על בסיס הידע שמעבירה לה קומפיוג'ן במסגרת הסכם זה, עשויות ההכנסות להגיע אף לסכום גבוה יותר.

קומפיוג'ן נמצאת כרגע בהקפאת מסחר על רקע ההודעה והיא נסחרת לפי שווי של 828 מיליון שקל.

לקומפיוג'ן ישנן מספר תרופות בפיתוח המבוססות על מערכת הביג דאטה שהחברה מטפחת כבר כ-25 שנה. באמצעות המערכת גילתה החברה מספר אתרים בגוף האדם עליהם יכולות תרופות לפעול, וגם הנדסה באופן ממחושב תרופות המתאימות לפעול על אתרים אלה.

במסגרת ההסכם הנוכחי מדימיון תוכל להשתמש באחת התרופות שקומפיוג'ן גילתה כך, תוך שהיא מחברת אותה פיזית עם אחת התרופות שלה. לדברי מנכ"ל קומפיוג'ן ענת כהן-דייג: "לרוב הנוגדנים בגוף שלנו יש שתי זרועות זהות המזהות את החלבונים בגוף עליהן אמור הנוגדן לפעול. חברות התרופות יכולות להנדס היום תרופה הכוללת שתי זרועות שהן שונות זו מזו או אפילו כמה זרועות שונות. נתנו למדימיון רישיון לחבר את המוצר שלנו עם תרופות שלהם לנוגדן דו-זרועי או רב-זרועי.

"ממילא לא התכוונו להשתמש כרגע בתרופה שלנו כך, ולכן יש לנו רק מה להרוויח מן ההסכם. כל שילוב שהם יבצעו בין המוצר שלנו למוצרים שלהם, יניב לנו הכנסות נוספות".

סכום המסחור המשמעותי האחרון עליו חתמה קומפיוג'ן היה מול חברת באייר ב-2013, לפיתוח משותף של תרופה לסרטן על בסיס מנגנון שהתגלה על ידי קומפיוג'ן. ההסכם הניב לקומפיוג'ן עד כה 25 מיליון דולר בתשלומי אבני-דרך אשר משולמות לאורך תקופת הפיתוח, והפוטנציאל הוא להכנסות של עד 250 מיליון דולר בתשלומי אבני-דרך נוספים, וכן תמלוגים.

"מבין המוצרים שמסחרנו לבאייר, אחד הוחזר ואחד נמצא בניסויים פרה-קליניים מתקדמים ובאייר עומדת לספק מידע נוסף לגבי התקדמותו בכנס קרוב", אומר כהן-דייג. "ההכנסות הפוטנציאליות ממוצר זה הן היום 250 מיליון דולר פלוס תמלוגים (לעומת 500 מיליון בהסכם המקורי לפני שאחד המוצרים הוחזר - ג"ו). אנחנו מאוד מרוצים מן ההסכם הזה משום שהעובדה שאפילו מוצר אחד שיצא מן המחשב, והגיע לשלב הזה של הניסויים - זה מרשים יותר".

לחברה יש מוצר נוסף שעומד לפני כניסה לניסויים קליניים, שאותו פיתחה באופן עצמאי. כמו כן יש לחברה מספר מוצרים אחרים בשלבי פיתוח מוקדמים יותר, וכן תוכניות לשילוב בין מוצריה השונים. תוכנית פיתוח נוספת המבוססת על בקרה של מערכת החיסון לתחום של טיפול במחלות אוטואימוניות, מחפשת שותף לפיתוח.

אחרי שחתמתם על ההסכם עם באייר, השוק הניח על בסיס הצהרותיכם כי תחתמו על כמה הסכמים נוספים כאלה תוך שנים ספורות.

כהן-דייג: "אנחנו מבינים מדוע השוק ציפה והתאכזב, אולם אנחנו בחרנו לקחת חלק מהמוצרים קדימה באופן עצמאי, כי אם ממסחרים את כל המוצרים לשותפים, זה מגביל את הערך שהחברה יכולה להפיק מהם בטווח הרחוק".

ההנחה הייתה שהמערכת שלכם יכולה לייצר מוצרים ראשוניים כאלה בעצם ללא הגבלה.

"וזה נכון. אנחנו ממוקדים כרגע בפיתוח התוכניות הנוכחיות שלנו וקידום המוצרים שלנו שנמצאים בשלבים ראשוניים. היינו צריכים לבנות את היכולות הללו בחברה, וכל הזמן אנחנו מפתחים יכולות חדשות ככל שאנחנו מתקדמים בתהליך הפיתוח".

קומפיוג'ן אינה רושמת הכנסות שוטפות ממכירת תרופות. בשנים האחרונות רשמה הכנסות של 25 מיליון דולר בתשלומים הקשורים בפיתוח משותף של אחד ממוצריה על ידי חברת באייר. בקופת החברה 30.7 מיליון דולר נכון לסוף שנת 2017. לדברי כהן-דייג: "אנחנו מעריכים כי נוכל לראות הכנסות מהסכמים אלה ומהסכמים נוספים והראינו בעבר כי אנחנו יכולים להביא כסף לחברה ולנהל אותו בצורה מוצלחת. באשר לאיזון תזרימי? זה לא דבר שכיח בחברת ביוטק".