גם בת"א האוויר יצא מהבועה: מניות הבלוקצ'יין המקומיות נפלו

בחמשת החודשים האחרונים לא פחות מ-8 חברות הנסחרות בבורסה בת"א דיווחו על כוונתן להיכנס לפעילות הקשורה למטבעות דיגיטליים • זה מה שקרה להן מאז

בלוקצ'יין / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בלוקצ'יין / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"החלטנו למנוע חשיפה של משקיעים פאסיביים לחברות שעיקר פעילותן במטבעות קריפוטוגרפיים. מדובר בחברות שההשקעה בהן היא ברמת סיכון גבוהה, ספקולטיבית ותנודתית" - כך אמרה ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך, לפני כשבועיים, בהודעה על החלטת הרשות שלא לכלול חברות כאלה במדדי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

באותה הודעה נכתב עוד כי "עמדת הרשות באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך של חברות בבורסה בתל-אביב, שהודיעו בחודשים האחרונים כי בכוונתן לפעול בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. בחלק מהמקרים דיווחי החברות הביאו לזינוק חד בשערי המניות, עוד בטרם קיימת להן פעילות ממשית שניתן לאמוד את תוצאותיה".

לאיזה חברות התכוונו ברשות ניירות ערך? כפי שדיווחנו ב"גלובס", בחמשת החודשים האחרונים לא פחות מ-8 חברות הנסחרות בתל-אביב דיווחו על כוונתן להיכנס לפעילות הקשורה למטבעות דיגיטליים. הראשונה מביניהן הייתה חברת משאבי טבע, ששינתה את שמה לבלוקצ'יין כריה . ב-18 באוקטובר דיווחה החברה לבורסה כי היא "בוחנת שינוי אסטרטגיה עסקית וכניסה לתחום פעילות חדש של בלוקצ'יין ומטבעות מוצפנים".

מניית בלוקצ'יין
 מניית בלוקצ'יין

כחודש לאחר מכן, דיווחה החברה כי היא "התקשרה עם שני בנקי השקעות קנדיים לאיתור עסקאות בתחום הבלוקצ'יין", ובהמשך דיווחה כי חתמה על הסכם רכישה של חברת בקבון הוסטינג, המפעילה חוות לכריית מטבעות קריפטו בקנדה תחת השם המסחרי Bitfarms, במסגרת עסקת מיזוג בין שתי החברות. ב-19 בדצמבר דיווחה החברה כי רשם החברות אישר את שינוי שמה ל"בלוקצ'יין כריה" ועדכנה כי המיזוג עם בקבון יתבצע בשני שלבים.

ואולם, אישור המיזוג בין בלוקצ'יין כריה לבקבון נדחה שוב ושוב, על רקע "דרישת רשות ניירות ערך להשלמת פרטים", כפי שדווח לבורסה. בסופו של דבר, המיזוג אושר רשמית רק בסוף השבוע האחרון, מעט לפני ערב פסח. ברבעון האחרון של 2017 עלתה מניית החברה באלפי אחוזים, ונכון להיום מחירה גבוה בכ-1,500% מהמחיר שבו נסחרה בבורסה לפני ההודעה הראשונה על השינוי באסטרטגיה העסקית של החברה. עם זאת, מחיר המניה היום נמוך ב-70% מהשיא שאליו הגיע באמצע דצמבר. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-320 מיליון שקל.

בלוקצ'יין כריה פרסמה בסוף השבוע האחרון את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017. על-פי דוחותיה, נכון לסוף השנה הייתה לחברה יתרת הפסדים צבורים בסך כ-14.5 מיליון דולר וכן תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך של כ-412 אלף דולר. רועי סבג, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, הודיע באחרונה כי לאחר השלמת המיזוג עם חברת בקבון, יחליפו בתפקיד המנכ"ל ווס פולפורד, שמונה באחרונה למנכ"ל בקבון.

כעת, לאחר השלמת השלב הראשון במיזוג, בלוקצ'יין כריה מתחילה סוף -סוף בפעילות ממשית בתחום, באמצעות החוות לכריית מטבעות דיגיטליים שמפעילה ביטפארמס בקוויבק. ואולם, הצניחה של עשרות אחוזים במחירי המטבעות הדיגיטליים מתחילת השנה, מעלה ספקות באשר לרווחיות העתידית של פעילות זו.

מניית צירון נפלה ב-44% מהשיא

בלוקצ'יין כריה הייתה רק הסנונית שבישרה את בוא "האביב" של ההכרזות על פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים בבורסת תל-אביב. ב-10 בדצמבר הודיעה חברת פנטזי נטוורק כי "הוחלט לבחון אפשרות לפעול בתחום הבלוקצ'יין, ולשם כך מונה יועץ לחברה". ההודעה הזניקה את מניית החברה בתוך כמה ימים במאות אחוזים. ואולם לקראת סוף דצמבר, לאחר אזהרות שהשמיע יו"ר רשות ניירות ערך דאז, שמואל האוזר, בנוגע להשקעה בחברות המדווחות על כניסה לתחום, צנחה מניית פנטזי  - ועד לסוף הרבעון הראשון ירדה בכ-60%. החברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-19 מיליון שקל.

שבוע לאחר פנטזי נטוורק, הודיעה חברת אפליי  טכנולוגיות מובייל של נעם לניר כי "החברה חתמה על הסכם עקרונות להקמת פלטפורמת הפצה בתחום הבלוקצ'יין". בהמשך מסרה החברה לרשות ניירות ערך הבהרה, שלפיה "מטרת המיזם היא יישום נוסף של פעילותה הקיימת של החברה, ואין בכוונת החברה, במסגרת המיזם האמור, להשקיע או להקים זירת מסחר במטבעות דיגיטליים". בדוחות הכספיים שהגישה אפליי באחרונה, ציינה החברה כי מיזם המטבעות נמצא בשלבי הקמה.

הדיווח של אפליי על חתימת ההסכם ב-17 בדצמבר הזניק את מניית החברה באותו יום בכ-250% לרמת שיא חריגה, אבל בארבעת הימים שבאו מיד לאחר מכן היא צנחה בחדות בעשרות אחוזים. מתחילת 2018 ירדה המניה בכ-15%, והחברה נסחרת כיום בבורסה לפי שווי שוק של כ-50 מיליון שקל.

יום לאחר הדיווח של אפליי על הסכם העקרונות שעליו חתמה, דיווחה לבורסה חברת אפולו פאוור   על "הצלחה בניסוי לכריית מטבעות וירטואליים מבוססי בלוקצ'יין". ואולם, על רקע אותו דיווח הוגשה נגד החברה והדירקטורים שלה בסוף דצמבר בקשה לתביעה ייצוגית על-ידי המשקיע אלי בוכריס. מניית אפולו פאוור  איבדה כ-25% ממחירה ברבעון הראשון השנה, והיא נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-18 מיליון שקל.

כאן כמובן לא נעצר הזרם של החברות המדווחות על כניסה לפעילות בתחום. ב-20 בדצמבר דיווחה חברת אלגומייזר כי היא "פועלת לפיתוח מערכות משלימות בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים". החברה, העוסקת בתחום התוכנה לפרסום באינטרנט, הודיעה כי הקימה צוות בלוקצ'יין ו- ICO לבחינת המהלך. ואולם, מאז עברו 3 חודשים, והחברה עדיין לא דיווחה על כל צעד משמעותי בתחום. למרות זאת, מניית אלגומייזר  דווקא נהנתה מעלייה ברבעון הראשון, שבסופו השלימה עלייה של כ-16%. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-85 מיליון שקל.

כחודש אחרי אלגומייזר, ב-23 בינואר, דיווחה חברת צירון בתי זיקוק כי החליטה "להיכנס לתחום של הנגשת מטבעות קריפטוגרפיים, במסגרת הסכם הפצה עם חברת Virtual Crypto Technologies". צירון  נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-9 מיליון שקל, אחרי שמנייתה צנחה ב-44% מאז השיא שרשמה לאחר אותו דיווח.

פחות משבוע לאחר הדיווח של צירון, הודיעה לבורסה חברת טכנופלס ונצ'ר  כי היא "תתחיל לבחון השקעות בחברות ובמיזמים העוסקים בתחום הסייבר, ובכלל זה בתחום טכנולוגיית הבלוקצ'יין". טכנופלס נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-17.5 מיליון שקל, לאחר שמנייתה ירדה ב-28% מאז השיא שרשמה לאחר אותו דיווח.

החברה האחרונה, בינתיים, שדיווחה לרשות ניירות ערך על כוונתה להיכנס לפעילות בתחום הבלוקצ'יין, הייתה וויטסמוק  תוכנה, שב-22 בפברואר הודיעה כי היא "בוחנת כניסה לתחום קידום בורסות מסחר, ארנקים ומטבעות דיגיטליים". וויטסמוק, הפועלת בתחום השיווק באינטרנט, גייסה בינואר כ-2 מיליון שקל מיאיר גולדפינגר, מייסד ICQ, ומשקיעים נוספים. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-21 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צנחה ביותר מ-30% מאז השיא שאליו הגיעה לאחר שדיווחה על אותו גיוס - וחזרה למחיר דומה שבו נסחרה בתחילת 2018.