הפסח מביא את בזבוז המזון לשיא

מחד אנחנו מצטיידים במזון כשר לפסח, מאידך אנחנו זורקים את המזון הלא כשר

מזון לא מנוצל / צילום: רויטרס
מזון לא מנוצל / צילום: רויטרס

חג הפסח מתקרב בצעדי ענק, ושוב פושטים המוני בית ישראל על הסופרמרקטים ורשתות השיווק השונות, שהרי פסח זה על שום מה? על שום שלא נפסח על אף מדף ונמלא עגלותינו עד אפס מקום, פן יחסר לנו.

רשתות השיווק נערכות בהתאם וממלאות גם הן את הסניפים בכל טוב, לרבות מוצרים ייעודיים, הכשרים לחג הפסח.

מנגד, הן דואגות לזרוק כמות גדולה של מוצרים: אלה שהינם בבחינת "חמץ גמור" (כל מה שהורכב מקמח חמשת מיני דגן שהחמיץ), וכן מוצרים מכל הסוגים, שמועד תאריך פקיעת התוקף שלהם מתקרב ואין עליהם חותמת "כשר לפסח". אותם אין רשתות השיווק יכולות להציג על המדפים בימי החג, ולאחריו - יפוג תוקפם. לכן, גם הם ימצאו את עצמם בפח.

כאשר חולף החג ושוככת בהלת הקניות, שוב נזרקות כמויות גדולות של מזון, והפעם מדובר במוצרים הייעודיים לחג הפסח, שברור שהצרכנים לא ירכשו שלא בפסח. מדובר בעוגיות, חטיפים, דגני בוקר, וכמובן שגם במצות.

כך נוצר מצב של זריקת מזון כפולה: לפני החג - ואחריו. ובמספרים, על פי נתוני חברת הייעוץ BDO, במהלך החודש של חג הפסח אובד מזון בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל, בכמות של כ-230 אלף טון. אובדן זה גבוה בכ-15% מחודשים רגילים.

ממדיו המפלצתיים של הבזבוז הזה מקבלים משנה תוקף כאשר מביאים בחשבון את הנזקקים הרבים שפונים לעזרת העמותות לפני החג; בלקט ישראל, למשל, נרשמה עלייה של כ-35% בדרישות למזון, ביחס לשאר ימות השנה.

כאשר אנחנו מביטים ימינה על כמויות המזון הגדולות שנזרקות, ואז שמאלה אל הנזקקים הרבים אשר משוועים לו, נותר רק לתפוס את הראש בייאוש ולזעוק: מדוע ממשלת ישראל לא פועלת לגיבוש תוכנית לאומית להצלת מזון?

השקעה במערך הצלה, שיכלול תמריצים לתורמי המזון, כגון סופרמרקטים, יוכל לפתור את בעיית אי הביטחון התזונתי במדינת ישראל, בעלות של 830 מיליון שקל. לשם השוואה, אם ננסה לפתור את הבעיה בעזרת האמצעים הקיימים כיום, כגון מתן קצבאות, תמיכות, סובסידיות וכו' לנזקקים - נזדקק לסכום של 3 מיליארד שקלים.

עוד לפני הרגולציה ישנם פתרונות לא מעטים, שאותם יכולות רשתות השיווק לאמץ כבר ממחר: למכור בהנחה את מוצרי החמץ הגמור וקצרי המועד בשבוע-שבועיים שלפני חג הפסח. הן הקונים והן הרשתות ייצאו נשכרים מכך; וכן לתרום את המוצרים קצרי המועד לנזקקים קודם החג, ואילו את החמץ - להעביר לנזקקים שאינם שומרים את חגי ישראל. כך נוכל לצמצמם את כמויות המזון האדירות הנזרקות, ולהביא לתועלת כלכלית, סביבתית וחברתית.

■ הכותב הוא מנכ"ל לקט ישראל להצלת מזון למען הקהילה.