אדמוניות, פרפרים, פארקים ופסטיבלים - איפה לטייל בחג

אמנות בטבע, פסטיבל קאמרי, פריחת האדמוניות ומרדף אחר נימפית הקוציץ וכחלילי קלאופטרה - אופציות לבילוי בחג

מוזיאון ראלי קיסריה / צילום: שי שקולניק
מוזיאון ראלי קיסריה / צילום: שי שקולניק

פריחה: אדמונית החורש בהר מירון

אדמונית החורש פורחת בשמורת הר מירון לפרק זמן קצרצר, כשבועיים בלבד. כמו בשירו העצוב של דויד גרוסמן "קצר פה כל-כך האביב", כך גם פריחת האדמוניות. השנה יש תיאום די מושלם עם פסח, ולפי כל התחזיות הפרח הנדיר הזה, שפורץ לעולם בסוף מארס ותחילת אפריל, אמור לפרוח ממש בימים אלה. אגב, למרות שמה, האדמוניות דווקא עוטות גוון פוקסיה, אבל כך או כך, הן מרהיבות ומרגשות.

עבודות ב"מוזיאון בטבע" / צילום: רן פרץ
 עבודות ב"מוזיאון בטבע" / צילום: רן פרץ

שמורת הר מירון בכלל היא גן עדן בוטני, ויש בה עושר נהדר ומסלולי טיולים לכל המשפחה. את האדמוניות תמצאו בריכוזים נקודתיים סביב הר הלל, אחד ההרים הגבוהים שברכס הרי מירון. הכניסה היא מהכפר בית ג'אן וחניון הר הלל. מהחניון אפשר לרדת בשביל כחול (שביל האדמוניות) שמוביל לעין הזקן, ואם רוצים טיול מעגלי קליל, ממשיכים במפגש השבילים שמאלה לכחול נוסף (רחב יותר) שמחזיר לחניון (כשני קילומטרים). אפשר להאריך עוד קצת ולהמשיך עד החיבור עם השביל הירוק, לצעוד על השלוחה הדרומית ולחזור עם שביל האדמוניות לחניון (כארבעה קילומטרים).

חשוב להזכיר שמדובר בפרח "אדום" - כזה שנמצא בסכנת הכחדה, לכן חשוב ללכת בשביל ולא לסטות ממנו כדי לא לרמוס את האדמוניות. בשורה מעודדת היא שסקרים וניטורים שנערכו בשנים האחרונות, הראו שהצמח שומר על יציבות, כך שיש מקום לאופטימיות.

אדמונית החורש, הפורחת לשבועיים בלבד / צילום: אורלי גנוסר
 אדמונית החורש, הפורחת לשבועיים בלבד / צילום: אורלי גנוסר

פרפרים: סיור בעקבות כחלילים ועוד

אגודת חובבי הפרפרים בישראל (יש דבר כזה), אינה מוכרת לרבים, אבל יש לה חבורה גדולה של גרופיז שהולכים איתה ואחריה כבר שנים. האגודה מארגנת לעיתים סיורים מיוחדים בעקבות פרפרים, והאביב הוא כמובן שעתם היפה של פרפרי ארצנו.

בשבת הקרובה, 31.3, מתוכנן סיור מיוחד לפסח, שמטרתו לצפות בנימפית הקוציץ ובכחלילי קלאופטרה וכן בפרפרים נוספים האופייניים לספר המדבר. את הסיור יוביל דובי בנימיני, העומד בראש האגודה ואיש מעניין בפני עצמו.

הסיור יתחיל בצומת רימונים שליד היישוב רימונים בשעה 09:30, ובחלקו השני יעבור לאזור נחל ייטב. לפני שנה גילו בחלק התחתון של הנחל אתר מרשים של כחליל המדבר, והשנה ינסו לשחזר את ההצלחה. הסיור יסתיים לקראת השעה 14:00.

פרפר כחליל קלאופטרה / צילום: אופיר תומר
 פרפר כחליל קלאופטרה / צילום: אופיר תומר

בשבת 7.4 יתקיים סיור אביב בהר הנגב בעקבות כחליל אחר, הכחליל הנבטי, אבל גם פרפרים אחרים. היציאה בשעה 9:00 מתחנת הדלק של המועצה האזורית רמת נגב (ליד צומת טללים). לסיור הזה חובה להירשם מראש דרך מייל בלבד - zvikaavni1@gmail.com.

לכל הטיולים חשוב להצטייד בנעליים גבוהות, ביגוד מתאים, כובע וכמובן מים. הטיולים ללא תשלום. פרטים נוספים בדף הפייסבוק: www.facebook.com/groups/Israel.Lepidoptera/about/

פארק חושים בשמורת נחל שניר

אנחנו משתמשים בחושים שלנו כל היום וכל הזמן, ובטבע חלק מהחושים אפילו מתחדדים. קולות ציפורים, המיית המים ורחש הרוח הם הפסקול של הטבע וכדי להעצים את החיבור לטבע באמצעות החושים, השיקו ברשות הטבע והגנים ממש לאחרונה מסלול חווייתי בשמורת נחל שניר הקשור לבעלי החיים בשמורה.

אורך המסלול חצי קילומטר, והוא מחולק לארבעה מקטעים, שכל אחד מהם מזוהה עם בעל חיים שונה ולכן מציע חוויה חושית אחרת. הוא כולל חידות ומשימות שמעשירות את הידע על בעל החיים המדובר ואזור מחייתו. המסלול מעגלי, ושביל ההליכה בנוי מסוגי משטחים שונים כמו שבבי עץ, מים, אבנים, בוץ ועוד, לכן ההמלצה היא לצעוד בו יחפים כדי להפעיל את החושים החל מכפות הרגליים.

כדי להשאיר את הבמה לשמורה, נספר רק שבין היתר יש אפשרות לזחול במחילת דורבן ולבקר בביתו של שפן הסלע, ואם זה מזכיר לכם קצת את סיפורי פו הדוב, כנראה שעלו כאן על משהו מיוחד. אגב, את הרעיון הגה חגי שלמה, מנהל השמורה, שחיפש דרך מקורית וחווייתית לחבר את המטיילים לערכי הטבע באמצעות מגע, אבל לא רק. החיבור לעולם החי בשמורה הוא גם באמצעות למידה והפעלת החושים, ובין היתר נוספו למסלול המיוחד שלטים מאוירים שיצרה מירי לשם פלאי. אם כבר הגעתם אפשר לטייל בשביל הראשי בשמורה שחולף לאורכו של הנחל היפה.

פארק החושים החדש / צילום: חגי שלמה - רשות הטבע והגנים
 פארק החושים החדש / צילום: חגי שלמה - רשות הטבע והגנים

דמי הכניסה לאתר: 14-28 שקל לאדם (ללא תשלום למנויי מטמון) והפעילות כלולה במחיר. פרטים באתר הרשות: www.parks.org.il

פסטיבל קאמרי בין-תחומי: פסטיבל "חדר"

יש שפע ומגוון גדול של אירועי תרבות בפסח, חלקם קבועים וחלקם חדשים, אחדים מהם מיוחצנים לעייפה וגם כאלה שמוכרים פחות. מהשפע הגדול בחרנו שניים, מהסוג השקט והאיכותי והמוכר פחות, שכדאי מאוד להכיר.

הראשון הוא פסטיבל "חדר" במוזיאוני ראלי שבקיסריה. השם והנושא, "חדר", נבחר כניגודו המוחלט של הרעש השולט בחיי התרבות בישראל. חדר משמעו אינטימיות, קרבה בין המבצעים לקהל וקשב ליצירה ולאמנים המבצעים. בכל חדר יהיו אירועים בין-תחומיים שישלבו מוזיקה, ספרות ואמנות. מוזיאוני ראלי שבקיסריה מציגים תפיסה מעניינת בתרבות המוזיאונים. שני המוזיאונים (ראלי 1 וראלי 2) שייכים לקרן רקנאטי, שהקימה חמישה מוזיאונים כאלה בעולם שמטרתם להפיץ את האמנות הלטינו-אמריקאית העכשווית, אבל יש בהם גם תצוגות אחרות.

הפסטיבל יכלול מופעים מיוחדים, הרצאות, מוזיקה קאמרית וספרות בחדרים שונים במוזיאון. בין היתר: אופרה צבעונית ומיוחדת - עיבוד לכל המשפחה של האופרה "חליל הקסם" מאת מוצרט; רסיטלים קאמריים בהשתתפות נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הרצאה של הסופר והעורך בני ציפר, מופע עם שלמה גרוניך, אורי הולנדר ורונן שפירא המנגנים על שלושה פסנתרי כנף, מופע משוררות עם נוית בראל, ענת שרון-בלייס ויעל טומשוב, ובו גם עיבודים ווקאליים לשיריהם של ויסלבה שימבורסקה, טהא מוחמד עלי, חנוך לוין ואחרים.

אורי הולנדר, המנהל האמנותי של מוזיאון ראלי / צילום: רועי שפרניק
 אורי הולנדר, המנהל האמנותי של מוזיאון ראלי / צילום: רועי שפרניק

הפסטיבל יתקיים בימים 2-4 באפריל, וכמו המוזיאון, הוא פתוח לקהל ללא תשלום, אולם נדרשת הרשמה מראש לאירועים השונים בכתובת:

www.caesarearallimuseums.com

www.rallimuseums.com

אמנות: מוזיאון בטבע

הפסטיבל השני הוא "חיבורים במרחב", אירוע מיוחד בשדה האמנות הישראלית, והוא מתקיים כבר כמה שנים במועצות מגידו ומעלה עירון. אמנים מובילים מהארץ ומהעולם, יחד עם אמנים מהקהילה המקומית, יוצרים עבודות אמנות מחומרים טבעיים בלבד. היופי הוא שכל תהליך היצירה פתוח לקהל הרחב, כך שהוא מדמה מעין סימפוזיון שבתוכו מתקיימים עוד שלל אירועים שנועדו להפגיש בין האמנים לקהילה, כולל ילדים ונוער.

הפרויקט הוא חלק מדיאלוג רב-תרבותי שמתקיים בין המועצות ושיתוף פעולה אסטרטגי שנועד לעורר אמנות מסקרנת ומעוררת השראה, גם בזכות האמנים, אבל לא פחות מזה בזכות ההשראה שמספק פארק רמת מנשה שבו הוא מתקיים. המפגשים והעבודה המשותפת יוצרים עומק תרבותי ומגשרים על הפער שבין העולמות.

יצירות האמנות ישתלבו בנופי הפארק לאורכו של שביל רמת מנשה שיוצא וחוזר משביל ישראל, מעין מוזיאון בטבע. השביל הוא אלטרנטיבה למסלול טיול ייחודי, שכן גם אחרי האירוע יישארו בו העבודות, וכמו בשנים קודמות הן יהיו מוקד משיכה ועלייה לרגל. השנה מוזמן לאירוע Spencer Byles, אמן אקולוגי בינלאומי שינחה שיח משותף עם אמנים כדי שיוכלו לייצר אמנות אדמה שמכבדת וקשובה לטבע.

הסימפוזיון יתקיים ב-8-12.4 וב-14.4 ייערך הפנינג לקהל כולל פתיחת התערוכה מהשעה 11:00.

פסח בגנים הלאומיים

רשות הטבע והגנים נערכת לקליטת המוני המטיילים שצפויים להגיע לשמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ במהלך חג הפסח. בין הפעילויות המרכזיות שיתקיימו במהלך חול המועד פסח לקהל הרחב: חוויית

לילה באימפריה הרומית בגן לאומי בית שאן, מופע סוסים בהיפודרום בקיסריה, פעילות

ברוח צלבנית באפולוניה, משתה למלך בהרודיון ושוק נבטי צבעוני בממשית.

לפרטים: www.parks.org.il