אלשטיין מופסד ביותר ממיליארד שקל "על הנייר" על אי.די.בי

אלשטיין, שהשקיע עד כה כ-2.2 מיליארד שקל באי.די.בי, השלים בנובמבר האחרון מהלך לפיצול אי.די.בי מדסק"ש • אלשטיין: "ב-2017 חזרנו לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים - עסקים; אנו ממוצבים היטב לעתיד"

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

למרות הפסד "על הנייר" של יותר ממיליארד שקל, שמהווה כמחצית מהשקעת הענק שביצע לפני כארבע שנים על ההגה של קבוצת אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין מציין את סוף 2017 בסימן חזרה לעשיית עסקים בקבוצה, ולא רק הישרדות.

קבוצת אי.די.בי ציינה היום את סיומה של שנת 2017, בכנס רב משתתפים במלון הילטון בתל-אביב, בהובלת אלשטיין שהפך לבעל השליטה במאי 2014, תחילה עם מוטי בן משה ואחר-כך לבדו. על האירוע ניצח אלשטיין עצמו, שמחזיק בתפקידי היו"ר בשתי חברות ההחזקה שבשליטתו, אי.די.בי פתוח ודיסקונט השקעות (דסק"ש), יחד עם מנכ"ל שתי החברות שולם לפידות.

אלשטיין, שהשקיע עד כה כ-2.2 מיליארד שקל באי.די.בי פתוח באמצעות חברת דולפין שבשליטתו, השלים בנובמבר האחרון מהלך לפיצול אי.די.בי מדסק"ש. הפיצול נתפס כמהלך טכני ונועד לאפשר עמידה בדרישת חוק הריכוזיות להפחתת מספר השכבות בפירמידה ציבורית לשלוש בלבד - כך שכיום מחזיקה דולפין ב-100% מאי.די.בי וב-77% מדסק"ש.

אמון מחודש באלשטיין
 אמון מחודש באלשטיין

כך או כך, מדוחות שתי החברות שפורסמו אמש, עולה כי לאי.די.בי הון עצמי של 730 מיליון שקל ושווי נכסי נקי (NAV) של 1.06 מיליארד שקל, בעוד שדסק"ש מציגה NAV של 2.82 מיליארד שקל והון עצמי של 1.67 מיליארד שקל.

בבורסה נסחרת דיסקונט השקעות  לפי שווי דומה להונה העצמי, כך ששווי ההחזקה של דולפין בה מסתכם ב-1.27 מיליארד שקל. כנגד נכס זה, רשומה איגרת חוב בסכום גבוה יותר של 1.77 מיליארד שקל, שהנפיקה אי.די.בי לדולפין במסגרת עסקת הפיצול. לפיכך, הנכס אינו מוסיף בינתיים ערך להחזקת אלשטיין, והוא עדיין מופסד "על הנייר" ביותר ממיליארד שקל על השקעתו.

"בשתי החברות הורדנו מינוף"

אלא שנראה כי את אלשטיין ההפסד הזה אינו מדאיג. בכנס היום הוא בירך את מנכ"לי החברות הבנות בקבוצה על הפעילות העסקית ב-2017 וציין לטובה כל אחד מהם. "ב-2017 חזרנו לעשות מה שאנחנו הכי אוהבים לעשות, וזה עסקים. אנחנו ממוצבים היטב לעתיד ויש לנו את הנזילות הטובה ביותר מאז שהשקענו כאן", אמר.

המנכ"ל לפידות הוסיף כי ברמת הקבוצה, התאפיינה שנת 2017 ביכולת להתקדם ממצב של התמקדות בצמיחה האורגנית של החברות המוחזקות לעמדה המאפשרת גם מיצוי הפוטנציאל במשק הישראלי, ברמת הקבוצה. "כשאמרו לנו שבישראל השמים הם הגבול, לא ידעו שנשקיע גם בחלל, ואתמול הודענו על כך", אמר לפידות בהתייחסו להצעת דסק"ש לרכוש את מניות השליטה (54.7%) בחלל תקשורת תמורת 160 מיליון שקל (עוד על הצעה זו, בעמוד 3).

"לאי.די.בי יש מזומנים עד נובמבר 2019 ולדסק"ש עד 2020. בשתי החברות הורדנו מינוף והתשואות על האג"ח שלהן ירדו למספרים חד ספרתיים נמוכים. הדרכנו את מנהלי החברות הבנות להשקעה אסטרטגית בחדשנות וטכנולוגיה לשמירה על מובילות שוק", אמר.

לפידות הוסיף כי בפני הקבוצה אתגרים רבים נוספים ובראשם המשך ההתמודדות עם חוק הריכוזיות, שדורש מאי.די.בי להשלים את מכירת כלל ביטוח עד סוף 2019 ומדסק"ש להשלים עד לאותו מועד את צמצום הקומות בפירמידה משלוש לשתיים. "אנחנו בוחנים את החלופות ומה הפתרון הטוב ביותר לקבוצה, ונחושים לעשות זאת בהקדם. נוסף על כך, אנחנו גם פעילים בזיהוי הזדמנויות חדשות להשקעה", אמר.

"הפוטנציאל הכי גדול - כלל ביטוח"

אלשטיין ולפידות ממשיכים לחפש קונה לכלל ביטוח, לאחר שאי.די.בי לא קיבלה אישור שליטה בה, ואף מחויבת כאמור למכור את ההחזקה מכוח חוק הריכוזיות. בכנס הדגיש אלשטיין כי "המנהלים של כלל לא נמצאים כאן, אבל חילופי המנכ"לים בה הם שינוי מרענן. כלל היא הפוטנציאל הכי הגדול שלנו, ולכן אנחנו צריכים להיות סבלניים, למצוא לה קונה וגם לדעת לעבוד עם הרגולטורים". ככל הידוע, הקבוצה קיבלה באחרונה הצעה לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח מידי הקרן הזרה אקסין.

בהמשך נשאל אלשטיין לגבי ההצעה שהגישה באחרונה דסק"ש (ההצעה בוטלה בהמשך), להשתלט על בזק באמצעות רכישת יורוקום. בתגובה הוא אמר: "זאת דוגמה לדברים שקורים. אנחנו רוצים לבחון כל הזדמנות שבאה, ואנחנו פתוחים לעשות עסקים. את רוב ההזדמנויות אנחנו דוחים, אבל על בזק ההנהלה המליצה".

ברמה החשבונאית, סיימה דסק"ש את 2017 עם הפסד של 273 מיליון שקל, לאחר שהרוויחה 923 מיליון שקל ב-2016. להפסד ב-2017 גרמו בעיקר הוצאות מימון (נטו) של 562 מיליון שקל, שכללו רישום הוצאה של 230 מיליון שקל בגין מהלך להחלפת חלק נכבד מסדרת אג"ח ו' באג"ח חדשות מסדרה י'.

אי.די.בי סיימה את השנה עם הפסד גבוה עוד יותר, של 610 מיליון שקל, שכלל הפסד של 214 מיליון שקל מההחזקה בדסק"ש עד נובמבר. אי.די.בי רשמה הפסד של 161 מיליון שקל מהחזקתה בפעילות הנדל"ן בלאס וגאס (IDBG), והפסד של 444 מיליון שקל בשל עלייה בשווי ההלוואות הנחותות שהתקבלו מאלשטיין. מנגד, תרמה ההחזקה בכלל ביטוח רווח של 363 מיליון שקל ב-2017.