תעשיית הבלוקצ'יין הישראלית מתכוננת "לשחק בארגז החול"

למרות הצניחה בשווי המטבעות הדיגיטליים, חברות הבלוקצ'יין הישראליות השיקו פורום משותף

 

 

יגאל נבו ומור אסיא / צילום: רומן שבצ'וק
יגאל נבו ומור אסיא / צילום: רומן שבצ'וק

שוק המטבעות הדיגיטליים העולמי איבד כ-50% משוויו בשלושת החודשים האחרונים. ובכל זאת, נראה שבתחום הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים רוב המטבעות הדיגיטליים - נותרה לא מעט אופטימיות.

אל מגדל גזית בתל-אביב עלו השבוע יזמים ויזמיות מתעשיית הבלוקצ'יין המקומית, משקיעי הון סיכון, משקיעים פרטיים, בנקאים, מנהלי השקעות ומנהלים ממשרד האוצר ומרשות המסים. היעד: אירוע השקת פורום הבלוקצ'יין הישראלי.

את הערב פתח מנכ"ל הפורום, יגאל נבו, שסיפר כי הפורום הוקם על-ידי בכירים בתעשיית הבלוקצ'יין, ומטרתו העיקרית לאגד את חברות הטכנולוגיה העוסקות בבלוקצ'יין ולייצגן מול מקבלי ההחלטות. מייסדי הפורום כוללים, בין השאר, את רועי סער ואורון שניר מקרן מנגרוב, משקיע האנג'ל עופר רותם ויזמים של חברות, בהם עידו שדה מן מ-SAGA, יוני אסיא מ-eToro, סבסטיאן סטופאק מ-Wings, מאיה זהבי מ-Ontici ולירז סירי מ-Tabookey.

סער, שותף בקרן מנגרוב, הגורם המוביל בהקמת הפורום, ציין כי הבעיה המרכזית שמונעת מתעשיית הבלוקצ'יין להתפתח לקטר צמיחה משמעותי היא חוסר הבהירות הרגולטורי. הפורום גם שם לעצמו כמטרה קידום קוד אתי מחייב כדי לייצר הבדל בין חברה לגיטימית לבין עבריינים. זהבי, מייסדת Ontici, הציגה את עקרונות הקוד ואמרה שבכל העולם יש ארגוני רגולציה עצמית (SRO) דומים, מכיוון שלרגולטורים ייקח זמן לגבש כללים והתעשייה חייבת ליצור לעצמה את הסטנדרט.

אסיא הגיע לאירוע אחרי שבוע מוצלח של eToro, שבו גייסה זירת המסחר הדיגיטלית 100 מיליון דולר לצורך המשך התרחבות לשווקים חדשים ומו"פ בתחום הבלוקצ'יין. בפאנל שעסק בבנקאות, הוא שוחח עם אפרת קאופמן, האחראית בבנק הפועלים על הטמעת טכנולוגיות צומחות. קאופמן העריכה שעד סוף השנה תסתיים בבנק הקמתו של פרויקט ערבויות בטכנולוגיית בלוקצ'יין. רון גוטלר, חבר דירקטוריון בבית ההשקעות פסגות ובחברות הטכנולוגיה WIX וסייברארק, אמר שהמוסדיים יישרו קו וייכנסו להשקעות בתחום, ברגע שהרגולטור יגדיר כללים ברורים.

בפאנל הרגולציה שוחח סער עם רו"ח מיכאל אסולין, מנהל בכיר בתחום עידוד השקעות הון ברשות המסים, ועם איציק דניאל, רפרנט מאקרו באגף תקציבים של משרד האוצר. אסולין התייחס לחוזר שהוציאה רשות המסים בנושא ICOs - הנפקות של מטבעות דיגיטליים. לדבריו, מדובר בחוזר מתקדם גם ברמה עולמית, שרגולטורים בעולם מבקשים ללמוד ולהבין אותו. דניאל מאגף התקציבים התייחס להמלצות שהוגשו באחרונה לרשות ני"ע בתחום, ואמר שהממשלה קידמה החלטה להקמת מסגרת רגולטורית ניסיונית - Sandbox ("ארגז חול") רגולטורי של כל המשרדים והרשויות הרלוונטיים, לחברות הפועלות בתחום הבלוקצ'יין.

פאנל המשקיעים הפגיש ארבעה מנהלי השקעות מנוסים בתחום הבלוקצ'יין: לירון עזריאלנט, שותפה בקרן ההשקעות מירון קפיטל; יניב גולן, שותף מנהל בלול ונצ'רס; האנג'ל עופר רותם ומור אסיא, מייסדת ומנכ"לית שותפה ב-iAngels - וגם רעיתו של יוני אסיא מ-eToro. המשקיעים שוחחו על השתלבות קרנות ההון סיכון בתחום. לדבריהם, ההבנה היא שבעתיד הקרוב נראה סיבובי אקוויטי מוקדמים בחברות בתחום, והשקעות בסיבובים מאוחרים יותר במטבעות דיגיטליים שיונפקו על ידי החברות.