למי אכפת ממחיר הברזל והבטון?

האם באמת אפשר לנתק בין מחירי התשומות הגואים לבין מחירי הדירות, או שמדובר לכל היותר בזריית חול בעיני הקונים?

משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון
משה כחלון / צילום: עיריית ראשון לציון

בעיר חלם טיפסו מחירי החלב והחיטה, חודש אחרי חודש, וזעקת העיר עלתה השמיימה. ישבו חכמי חלם, טיכסו עצה והודיעו לתושבי העיר: תתעלמו ממחיר החלב והחיטה. מעתה המאפיות בחלם ימכרו רק גבינות ולחמים, "ושמחירי החלב והחיטה ירקיעו לשחקים".

במדינת היהודים טיפסו תשומות הבנייה למגורים - הבטון, האלומיניום, שכר הפועלים, שכר המהנדסים וכיו"ב - חודש אחרי חודש, והדאיגו את החכמים. בחודשיים האחרונים, למשל, בדיוק באותו רגעים (ב-15 בפברואר וב-15 במארס) שבהם פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מחירי הדירות ירדו ב-0.7%, וחודש לאחר מכן בעוד 1%, סיבה למסיבה במשרד האוצר שממתין לירידות הללו כבר הרבה שנים, יצאה הודעה על עלייה משמעותית במדד תשומות הבנייה למגורים - ב-0.5% וב-0.3%. ואם עולה יותר לבנות דירות בישראל (בחודש פברואר היו אלה חומרי האיטום ומחירי הברזל האחראיים לעלייה. חודש קודם היו אלה בעיקר הברזל והבטון שהתייקרו משמעותית), זה כמובן יתגלגל גם אל הקונים האומללים.

מה גם שזוכי הגרלות מחיר למשתכן קיבלו מיד עדכון על עליית מחיר דירתם בגובה המדד החודשי, כך שהצרות של חכמי המדינה הגיעו דווקא ממי שאמורים להיות תומכיהם הגדולים, אנשים שזכו בהגרלות וגילו שרק בשנה אחרונה מדד תשומות הבנייה כבר העלה את מחיר דירתם ב-2.6%. אז מה עושים? בשבוע שעבר מצאו החכמים את הפתרון המושלם: ביטול ההצמדה של מחירי הדירות לתשומות הבנייה. שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון החליט, כי מעתה והלאה במכרזי מחיר למשתכן יספגו הקבלנים את עליית מחירי התשומות מהן מורכבת הדירה.

כחלון הבין שמחוסרי הדירה קונים ומתעניינים בדירות, לא בברזלים ולא בבלוקים, יעלו כמה שיעלו. אז לפי ההחלטה החדשה, המחיר הסופי למ"ר עליו יתחייבו הקבלנים בעת רכישת הקרקע מהמדינה לא ימשיך להיות צמוד למדד מחירי התשומות מרגע רכישת הקרקע (כמו שהיה עד כה), וההצמדה תחול רק מרגע קבלת היתר הבנייה. ואם מדובר ברכישת קרקע (ותשלום עליה כמובן לקופת המדינה) במועד רחוק מאוד מהיום שבו אמור להינתן היתר הבנייה? זו בעיה של הקבלן.

ברצינות כחלון? האם באמת אפשר לנתק בין מחירי התשומות הגואים לבין מחירי הדירות, או שמדובר לכל היותר בזריית חול בעיני הקונים, שפשוט ישלמו על תמחור הסיכון החדש על ידי הקבלנים? האם לא עדיף לחשוב בקבינט הדיור איך עוצרים את עליית מחירי התשומות (או לפחות משווקים קרקעות קרובות להיתר), במקום לעצום עיניים ולנתק בצורה מלאכותית את ההשפעה שלהם על מחירי הדירות והבתים? האם להוסיף עוד אי ודאות לטבלת האקסל של הקבלנים זהו צו השעה היום בשוק?