ירידות בסיום באירופה; מתיחות לקראת פגישת הפד בארה"ב

עיני המשקיעים נשואות לפגישתם הקרובה של חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) שתתקיים בהמשך השבוע ובה יוחלט על העלאת הריבית בארה"ב ■ בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת

אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בבורסות אירופה הסתיים (ב'),  ביומו הראשון של שבוע המסחר מעבר לים, במגמה שלילית, ובורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת. בסוף השבוע ננעל המסחר באסיה במגמה שלילית, ובאירופה ובבורסות וול סטריט המדדים עלו בסוף יום המסחר. החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה אדומה. 

 

 

כאמור, מגמה שלילית שוררה בבורסות אירופה. עיני המשקיעים נשואות לפגישתם הקרובה של חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) שתתקיים בהמשך השבוע. בסוף הפגישה שתארך יומיים, יישא דברים יו"ר הפד הנכנס, ג'רום פאוול. המשקיעים ממתינים לראות האם חברי הפד יחליטו להעלות את הריבית בפגישתם הקרובה, ולקבל אינדיקציה לכמות העלאות הריבית הצפויה בשנה זו. על פי ההערכות, הריבית תעלה לרמה של 1.75%.

בשבוע שעבר, עברו השווקים טלטלות במישור הגיאו-פוליטי שכללו הטלת סנקציות על רוסיה, המשך תגובת השרשרת להטלת המס על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב וכמובן פיטורי הבכירים בבית הלבן. טראמפ החליט לפטר את היועץ לביטחון לאומי, ה.ר מקמאסטר, כמה ימים לאחר שפיטר, באופן משפיל, את שר החוץ רקס טילרסון.

כדי להרגיע את הרוחות, טראמפ הבהיר כי ראש הסגל בבית הלבן ג'ון קלי, איננו עומד בפני סכנת פיטורים כפי שטען קלי, ובכך הגיעו השניים לשביתת אש, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

בינתיים, מתעצמת החקירה על קשרי הנשיא עם רוסיה: התובע המיוחד, רוברט מולר, דורש מחברת ההחזקות של טראמפ, Trump Organization, להמציא לידיו את כל המסמכים שנוגעים לקשרי טראמפ עם גורמים רוסיים. טראמפ רמז בזמנו, שגלישת החקירה לעסקיו הפרטיים תהיה "חציית קו אדום" ואנליסטים פירשו התבטאות זו כאזהרה שהוא יפעל לפיטורי התובע המיוחד ולהפסקת החקירה אם אכן תתרחש גלישה כזו.

דיווחים בכלי התקשורת הבינלאומיים מצטטים בכירים במערכת הפוליטית הרוסית לפיה מסתמן ניצחון סוחף לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. קשה להיות מופתעים מתוצאות הבחירות אך נראה שהמשקיעים שבעי רצון מבחירות המחודשת של הנשיא.

היום ייפתח בבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה משפט שעשוי להסדיר את בעיות ההגבלים העסקיים הגדולות ביותר בזמן המודרני. לעימות בין משרד המשפטים הפדרלי ל-AT&T על הסכמתה של האחרונה לקנות את ענקית המדיה טיים וורנר ב-85 מיליארד דולר יש השלכות רחבות על המדיה, הטכנולוגיה ותעשיות נוספות, וכן על יכולתו של הממשל להרתיע מיזוגים של תאגידים בקנה מידה גדול.

 

במסחר היום, הניקיי היפני רשם ירידות. מניות חברות הרכב והטכנולוגיה הגדולות, כמו גם מניות הפיננסים, היו על הסקאלה השלילית. גם הקוספי ירד, מובל על ידי מניות הרכב והפלדה. יונדאי  צנחה ב-3.81%, ופוסקו  עלתה ב-0.29%.

הסיפור שונה בשוקי סין, עם מדד ההאנג סנג שהיה בטריטוריה חיובית. באוסטרליה מניות הגז עלו, לאחר העליות שנרשמו במחירי הנפט בסוף השבוע.