חוק שכירות הוגנת? עובש, פטריות וצואת יונים במטבח

חוק שכירות הוגנת אמנם קובע קריטריונים לדירות ראויות למגורים אולם דירות שאינן עומדות בסטנדרטים הללו עדיין מתפרסמות ■ השוכרים מלינים על תנאים לא אופטימליים למגורי אדם

דירה להשכרה פטריות שצצו מהמשקוף/ צילום: פייסבוק
דירה להשכרה פטריות שצצו מהמשקוף/ צילום: פייסבוק

בשוק השכירות הישראלי אפשר למצוא "מציאות" מכל הסוגים. חלק מהדירות סתם ישנות, קטנות מאוד ומושכרות במחירים מופקעים, וחלק אפילו מוגדרות לפי החוק כדירות שאסור להשכיר.

למרות שחוק שכירות הוגנת, שעבר ביולי 2017, מגדיר מהן דירות ראויות, לא חסרות בשוק כאלו לא ראויות שמוצעות להשכרה. יש כל כך הרבה כאלה, שעוד הרבה לפני שעבר החוק הוקמו קבוצות מחאה בפייסבוק המקודשות רק לדירות מהסוג הזה. חלק מהן אלו "את הדירה הזאת צריך להשאיר ריקה", "חרם הדירות הגדול", "דירות שמדכאות אותי" וקבוצות נוספות שממשיכות להיפתח.

ע', מנהל קבוצת "את הדירה הזאת צריך להשאיר ריקה", מספר על הממצאים מהשטח: "אנו רואים דירות כאלה כל יום: באחת אין מטבח, בשנייה אין אוויר ובשלישית אין חלון. גם אם כמה אנשים יעבדו על כך במשרה מלאה, לא נצליח להעלות לקבוצה את כל הדירות האלה.

"דוגמה טובה לכך היא מרתפים ומחסנים. החוק אינו מתיר מגורים בנכסים כאלו, למעט במקרים שהם עברו הסבה חוקית, קיבלו היתר מגורים ונרשמו בעירייה למגורים. באלו שאינם חוקיים קיימות סכנות בריאותיות לשוכרים. כאשר מדובר על נכסים ללא חלונות, או חלונות מאוד קטנים מתחת לאדמה עם חשש לגז ראדון, או מרתפים שאין בהם אפילו מטבח. אבל מחסנים ומרתפים נפוצים מאוד בתל אביב וגם בראשון לציון, פתח תקווה וירושלים, וגם בחדרה, בדגש על שכונת גבעת אולגה".

"דוגמה נוספת היא דירות מחולקות לא חוקית ובגודל שאינו עונה על ההגדרה המינימלית של דירה או יחידת מגורים. לרוב בדירות כאלו יהיו מורכבות גלריות בצורה חלטוריסטית, והשוכרים נאלצים לישון בבוידעם או במיטה תלויה באוויר צמודה לקיר".

"אחת ממטרות הקבוצה היא העלאת המודעות לכך שאסור לשכור את חלקן הגדול של הדירות הללו בכלל, ואת אלו שאפשר לשכור חייבים להוריד במחיר בצורה משמעותית על ידי כך שיישארו ריקות לאורך זמן. האם זה עוזר? בחלק מהמקרים רואים את הדירות שמועלות בעמוד נשארות ריקות לאורך שבועות ולעתים חודשים. ישנם מרתפים בפתח תקווה שעלו בעמוד שלא הושכרו כבר ארבעה חודשים. בחלק מהמקרים המחירים יורדים במאות שקלים, וזה כשלעצמו חיסכון של אלפי שקלים בשנה לשוכרים.

"לצערנו, למרות העבודה שלנו ושל אתרי מחאה נוספים, והעלייה במודעות של השוכרים לזכויותיהם, ברוב המקרים הדירות האלו בסוף מושכרות, גם אם במחיר נמוך ממה שנדרש מלכתחילה".

אם נתקלתם בדירה שכזאת, מעבר לפרסום המודעה בקבוצות מחאה בפייסבוק, אפשר גם לפנות ליוזמי חוק שכירות הוגנת עצמם לסיוע.

דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק
 דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק

"כל התקרה דולפת מים לתאורה ולארונות"

חברי הכנסת סתיו שפיר ורועי פולקמן חברו ליו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית רם שפע והקימו אתר ייעודי לכלל השוכרים בישראל, שבו הוקמה גם תיבת פניות אליה יוכלו לכתוב השוכרים הנתקלים בבעיות מול מתווכים ובעלי דירות ולקבל סיוע משפטי וכלכלי. בשלב זה נאספו עשרות פניות, שכרגע נמצאות בבחינה.

עיקרי הפניות שהגיעו משוכרים היו קשורות לסוגיית התשלום למתווכים, שיפוץ בלאי סביר ודירות שאינן ראויות למגורים.

הנה כמה פניות שכבר הגיעו לתיבה לאחרונה:

"רטיבות חמורה בדירה. כל התקרה דולפת מים לתאורה לארונות ולמיטה, כל הקיר עובש ופטריות כתוצאה מהרטיבות. עד היום הליקוי לא תוקן ונאלצנו לעזוב את הבית ולשכור דירה אחרת, הודענו לבעל הבית שאנו עוזבים את הדירה אך הוא מסרב להחזיר לנו את הצ'קים".

"יחידת המגורים התמלאה בעובש, רטיבות ופטריות, בעל הדירה לא מסכים לתקן, מעדיף שהשוכר יפנה את הדירה וימצא במקומו שוכרים חדשים, אך במצבה אף אחד לא מסכים לשכור אותה".

סטודנטיות ששוכרות דירה נכנסו לדירה שעל חלונות המטבח בה נערמה צואת יונים ברמה שמצריכה ניקוי של איש מקצוע. מקץ חמישה חודשים של שכירות, פנו השוכרות בבקשה לבעלת הדירה שתזמין בעל מקצוע שינקה את זה, שכן הצואה ונוצות היונים כבר ממש נכנסים הביתה, לאוכל, והן לא יכולות לפתוח את החלונות. בעלת הדירה טוענת שלא באחריותה להזמין מדביר או לדאוג לניקיון, על אף שמדובר בלכלוך של שנים רבות.

דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק
 דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק

"מספיק תנאי אחד - והדירה לא ראויה"

אם נתקלתם בבעל דירה שמסרב לתקן מפגעים בריאותיים מהסוג הזה, ניתן כמובן לפעול גם באופן משפטי. עו"ד דוד זיסו, המתמחה במקרקעין, מסביר: "תקנות התכנון והבניה מכתיבות תנאים למתן היתר לבניית דירת מגורים, בין השאר על ידי קביעת גודל מינימלי של חדר, גובה מינימלי, תאורה, אוורור חלונות וכיוב'.

"אולם במיוחד באזורי הביקוש כמו תל אביב, ישנה תופעה של חלוקה ופיצול בלתי חוקיים של דירות מגורים. חמור מכך, מושכרים חדרים שפוצלו בתוך דירות וחללים שנתחמו בצורה פרוביזורית ואינם מיועדים למגורים כגון מחסנים.

"בחוק שכירות הוגנת נקבע מהי דירה שאיננה ראויה למגורים וחשוב לציין שדי בכך שלא מתקיים אחד התנאים בלבד, על מנת שהדירה תיחשב כזו. בנוסף, רשימת התנאים איננה 'רשימה סגורה'. ייתכן בהחלט שכל המרכיבים יתקיימו בדירה, אך היא עדיין תיחשב דירה שאיננה ראויה למגורים, כגון במקרה של בעיות כרוניות של עובש, טחב ורטיבויות או הגדרת הדירה או הבניין בו היא נמצאת כמבנה מסוכן על ידי הרשות המקומית.

"ככלל, בתי המשפט אשר לפתחם מובאים סכסוכים בין בעלי דירות ושוכרים, יצאו מתוך נקודת הנחה שהשוכר המשלם במיטב כספו עבור דירת מגורים זכאי לשימוש סביר בנכס, וכל דבר שפוגם בשימוש כזה, אם לא היה ידוע לשוכר קודם והוא לא הסכים לו, עשוי לשמש עילה להפרת הסכם מטעם הבעלים.

"בעלים שהשכיר דירה שאיננה ראויה למגורים, עובר על החוק והוא מסתכן בביטול הסכם ע"י בית המשפט וקביעת פיצויים לשוכר. ואם נגרם לשוכר נזק שהוכח, כגון נזק בריאותי, הוא אף יהיה זכאי לפסיקת פיצויים נזיקיים".

עיקרי חוק שכירות הוגנת

חוק שכירות הוגנת מגדיר שדירה אינה ראויה למגורים אם מתקיים בה אחד מאלה:

1. אינה כוללת מערכת ניקוז, לרבות מערכת לסילוק סדיר של שפכים ודלוחין
2. אינה כוללת מערכת חשמל או תאורה
3. אין בה פתחי אוורור ותאורה טבעית וכן דלתות וחלונות לסגירת פתחים אלה, ובכלל זה דלת כניסה ראשית בעלת אמצעי נעילה
4. אינה כוללת מערכת להספקת מי שתייה.
5. אינה כוללת מחיצה בין השירותים ובין הדירה
6. יש בה סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר או לבריאותו