נעילה ירוקה בוול סטריט; נעילה שבועית אדומה במסחר

טראמפ במסר מרגיע לג'ון קלי ■ אמריקן אקספרס ו-וולמארט ננעלו בעליות משמעותיות

בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו'), היום האחרון של השבוע, בעליות שערים. ה-S&P והדאו סגרו ירידה של 1% ובואינג ירדה ב-7% במהלך השבוע האחרון

 

עיקר החדשות השבוע היו במישור הגיאו-פוליטי שכלל הטלת סנקציות על רוסיה, המשך תגובת השרשרת להטלת המס על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב וכמובן פיטורי הבכירים בבית הלבן. נראה שתקופת כהונתו של הנשיא טראמפ מאופיינת יותר מכל בחוסר יציבות פוליטית שנובעת מאישיותו הצבעונית והתזזיתית של הנשיא.כדי להרגיע את הרוחות, טראמפ הבהיר כי ראש הסגל בבית הלבן ג'ון קלי, איננו עומד בפני סכנת פיטורים כפי שטען קלי, ובכך הגיעו השניים לשביתת אש, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל. 

במונחים כלכליים טהורים (אם באמת יש כאלה) הרי שהכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח כשהנתון המרכזי - שוק העבודה - ממשיך להפגין חוזקה, מה שמגביר את ההערכות שהפדרל ריזרב יעלה החודש את הריבית. תמיכה בהערכות אלה ניתן לשאוב מהתוכניות הגרנדיוזיות של הנשיא לשפוך כסף ציבורי לשיפור התשתיות הלאומיות מה שיגביר את הלחצים האינפלציונים קצר הטווח. בשוק האג"ח מתומחרות כרגע 3 העלאות ריבית השנה אך הסיכויים ל-4 העלאות ריבית הולכים וגדלים מידי יום.

נתון המאקרו שפורסם היום מצביע על ירידה של 7% בהתחלות הבניה בארה"ב. יש לציין כי להתחלות הבניה יש משמעות גדולה לשוק מכיוון ששוק הנדל"ן רווי עובדים ורווי כסף כך שהאטה בשוק זה עלולה לשחוק את הצמיחה של כל כלכלה ובטח כלכלה בעולם המערבי המוטה צריכה.

בנק אוף אמריקה מפרסם כי השבוע נכנסו 38.3 מיליארד דולר "חדשים" לקרנות אמריקאיות המבוססות על מניות - הנתון הגבוה ביותר אי פעם.

בפידליטי מעריכים כי כלכלת ארה"ב מתקרבת לשלב השלישי של "מחזור העסקים" (Business Cycle) - לפי מסמך שהבנק פרסם לאחרונה, ארה"ב חווה צמיחה לא גבוהה כבעבר וכבר יש מעט טרנדים של השלב השלישי של מחזור העסקים כמו לחץ להעלאות שכר שעשוי לפוגע ברווחיות. 

יש צמיחה עולמית, אך בשלבים שונים של מחזור העסקים / גרף: פידליטי השקעות
 יש צמיחה עולמית, אך בשלבים שונים של מחזור העסקים / גרף: פידליטי השקעות

כך או אחרת המשיכו לרכז עניין מניות הפיננסים הגדולות על רקע הצמיחה בעסקי הבנקאות, רווחי ההון הגבוהים משוק ההון ותוואי הריבית העולה שתומכת ברווחי המערכת. הבנקים הגדולים בארה"ב שריכזו עניין: בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ  וג'י.פי מורגן צ'ייס .

מניית בואינג המשיכה לרכז  בעקבות החשש ממסים שממשלת סין תטיל על החברה כתגובה למסים של טראמפ.

חברת נייקי הודיעה כי קיבלה תלונות על התנהגות בלתי הולמת במקום העבודה, וכי המנהל מס' 2 בחברה התפטר, והביא למהלך חילופים בהנהלת ענקית מוצרי הספורט (לסיפור המלא).