צפו: צווי הבטיחות החמורים שהונפקו לקבלנים בין 2012 ל-2016

105 צווי בטיחות הוצאו לקבלנים בשל אי דיווח הקבלן למפקח עבודה אזורי על מינוי מנהל עבודה באתר הבנייה ■ 99 צווים הוצאו בהקשר של עבודה באתר בנייה במרחק קטן מ-3.25 מטרים מתיל של קווי חשמל במתח עד 33 אלף וולט ■ צפו ברשימה המלאה

עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר
עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר

משרד העבודה והרווחה פרסם היום (ד') מסמך חשוב המעיד על מצב הבטיחות באתרי הבנייה השונים במהלך השנים האחרונות. מדובר ברשימה הכוללת את כל צווי הבטיחות החמורים שפורסמו במהלך השנים 2012 עד 2016 (כולל), לא פחות מכ-700 צווים סך-הכול של מאות קבלנים שונים. פרסום הרשימה נעשה לאחר דיונים ארוכים מול משרד המשפטים שאישר לאחרונה את פרסומה כולל שמות הקבלנים. חשוב להדגיש כי רשימה זו כוללת רק צווי בטיחות שהוגדרו על ידי משרד העבודה והרווחה כצווי בטיחות שניתנו בעקבות הפרות בטיחות בולטות. בין עבירות אלו ניתן למצוא, אי מינוי מנהל עבודה, שימוש במכונת הרמה ללא תסקיר בדיקה, עבודה בקרבת קווי חשמל, ליקויי בטיחות בלוח חשמל, אי הודעה על פעולת בניה, העסקת נער בעבודה בגובה, אי גידור וגידור לא תקין, עגורן צריח שהופעל בניגוד להוראות בודק שקבע להשביתו, עגורן שהופעל על ידי אדם שאינו מוסמך לכך ועוד. עם זאת, חשוב להגיד שיש לא מעט עבירות בטיחות שלא נכללות בפרסום הנוכחי משום שלא הוגדרו על ידי משרד העבודה והרווחה כעבירות משמעותיות. גורמים בענף התייחסו לנושא ואמרו כי עבירות בטיחות הקשורות לעבודה בגובה, עבירות שבגינן נהרגו לא מעט עובדים בשנים האחרונות, לא מופיעות ברשימה האמורה ואם היו מופיעות הרשימה הייתה ארוכה יותר.

עוד נציין כי עיתוי הפרסום של הרשימה האמורה ככל הנראה אינו מקרי ולא מן הנמנע שאחת הסיבות לפרסום היא העובדה שהיום (ד') עתידה להתקיים בוועדה לביקורת המדינה ישיבת מעקב אחר דוח מבקר המדינה מ-2016 על מצב הבטיחות בענף הבנייה.

157 צווים על הפעלת עגורן בניגוד להוראה של בודק להשביתו

על פי הרשימה המלאה המצורפת לידיעה זו, צווי העבודה הבולטים שהוצאו לחברות הבנייה בשנים האמורות מתייחסים לרשימת עבירות בטיחות בעייתיות וגם מטרידות. כך למשל, 105 צווי בטיחות הוצאו לקבלנים בשל אי דיווח הקבלן למפקח עבודה איזורי על מינוי מנהל עבודה באתר הבנייה, 99 צווים הוצאו בהקשר של עבודה באתר בנייה במרחק קטן מ-3.25 מטרים מתיל של קווי חשמל במתח עד 33 אלף וולט, 23 צווים הוצאו לחברות שלא דיווחו שמנהל העבודה באתר הפסיק לעבוד ולא מינו מנהל עבודה אחר במקומו, 61 צווים הוצאו לקבלנים מהסיבה שעבודת בנייה אינה מתבצעת בהנהלתו הישירה והמתמדת של מנהל עבודה.

במקביל, אם מתמקדים בעבירות שקשורות רק לעגורנים (מנופים באתרי בנייה) ניתן לראות כי תחום זה גורר לא מעט הפרות בטיחות באתרי הבנייה. על פי הרשימה, לא פחות מ-157 צווים הוצאו לחברות השונות בשל העובדה שעגורן הצריח הופעל בניגוד להוראתו של הבודק להשבית את העגורן, 28 צווי בטיחות הוצאו לחברות שונות בשל עגורן שהופעל באתר בנייה על ידי אדם עם הסמכה לא מתאימה, 10 צווים הוצאו לקבלנים שלא ביצעו בדיקות תקופתיות של עגורן מידי שישה חודשים כפי שדורש החוק, 22 צווים הוצאו לקבלנים בשל העובדה שמבנה העגורן אינו תואם את דרישות החקיקה. תמונת מצב בעייתית זו מעלה שוב את הצורך בפיקוח הדוק יותר על התחום, במיוחד לאור האסון שהתרחש בעיר כפר סבא רק לפני מספר שבועות במסגרתו עוברת אורח שנהגה את רכבה מחוץ לאתר בנייה נמחצה למוות על ידי חלק ממנוף מתנייע שפעל באתר בנייה סמוך, ומקרים נוספים בהם עגורנים קרסו.

עוד על פי נתוני משרד העבודה והרווחה, החברות להן הונפקו מספר הצווים הגבוה ביותר בתקופה האמורה (2012-2016) הן דניה סיבוס (13 צווים), האחים אום (10 צווים) וחברת שתית (9 צווים). מחברת דניה סיבוס נמסר בתגובה כי: "דניה סיבוס בהיותה חברה שומרת חוק פועלת בשיתוף פעולה ובתאום מלא עם משרד העבודה בכל נושא המועלה על ידו, ותמשיך לעשות כך גם בעתיד בכל שתידרש".

מחברת שתית נמסר כי: "לחברת שתית יש 45 אתרים פעילים ברחבי הארץ ואנו מקפידים מאוד בנושאי הבטיחות ולראיה מחזיקים 4 ממוני בטיחות בנוסף ל-45 מנהלי העבודה ומעולם לא הייתה לנו שום עבירת בטיחות או תאונת עבודה באתרינו. לצערנו אנו רואים מגמה בעייתית ברישום הדוחות שניתנו לנו, הדוחות שניתנו לנו לא ניתנו על ליקויי בטיחות או סכנת בטיחות אלא על רישומים טכניים שלא תלויים בנו. אנו לומדים את הדברים ואף פנינו למשרד העבודה לביטול הדוחות, ואנו פועלים להסדרת הנושא בהקדם".

"יש חשיבות גדולה לפרסום הרשימה"

עוד נציין כי מי שדרש את פרסום הרשימה הנ"ל כבר חודשים ארוכים ממשרד העבודה והרווחה היא עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות הבניין, ששלחה מכתבים למשרד ולשר חיים כץ ודרשה את פרסום הרשימה ושמות החברות השונות. במקביל, עו"ד תגרי גם ביקשה ממשרד העבודה והרווחה את פרסום התאונות הקטלניות בענף הבנייה בשנים 2013-2014, אולם רשימה זו טרם פורסמה. נציין כי תגרי מברכת היום על הפרסום של רשימת צווי הבטיחות ואמרה: "יש חשיבות גדולה לפרסום הרשימה ועל כך מגיעות ברכות למשרד העבודה ולשר העבודה והרווחה. רשימה זו יכולה להעיד על מספר צווי הבטיחות החמורים ולתת בידי הציבור וגם בידי הרשויות המקומיות כלים לבחון אלו חברות מקבלות צווים פעם אחר פעם ולקחת את המידע הזה בחשבון בבחירת חברות במכרזים למבני ציבור או לכל פרויקט אחר".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר עם פרסום הרשימה כי : "בשנה האחרונה, פועל משרד העבודה והרווחה להגברת השקיפות ולהרחבת יריעת הפרסום של צווי בטיחות שהוטלו על קבלנים בתקופה 2016-2012, זאת משום שהדבר מקנה תיעוד על היסטוריית השקעת הקבלנים בבטיחות ותרבות בטיחות בעייתית הנהוגה בחברות אלה במשך שנים. מהלך זה זכה באחרונה לאישור ממשרד המשפטים, בכפוף לגיבוש קריטריונים לפרסום צווים שניתנו לקבלן, מקום בו ניתנו צווים מרובים לקבלן, שמהם ניתן ללמוד על התנהלות בעייתית נמשכת מטעמו ולא על מעידה חד פעמית. אישור זה מספק פתרון לדרישה החוקית למהלך פנייה נרחב לקבלת אישור פרסום המידע מאלפי קבלנים". שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הוסיף: "המהלך להגברת השקיפות מצטרף לשורה של מהלכים שעשינו בשנה האחרונה למאבק במכת תאונות העבודה בענף הבנייה בישראל שגורמת למותם של עשרות עובדים ופציעתם של אלפים נוספים ומביאה להוצאה ממשלתית מיותרת של מיליארדי שקלים בשנה ולפגיעה בחוסנו של המשק. הקבלנים צריכים לקחת אחריות ולשפר את תנאי הבטיחות ולשמור על חיי אדם, כדי לעצור אחת ולתמיד את הקטל באתרי הבנייה".

נזכיר כי בשנת 2017 נהרגו באתרי הבנייה השונים 35 עובדים ונפצעו בינוני עד קשה 59 עובדים. בשנת 2018 נהרגו עד כה 10 עובדים באתרי בנייה ועוברת אורח אחת ונפצעו בינוני עד קשה 8 עובדים.

מארגון "קו לעובד" השותף לפרויקט "נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין" נמסר כי: "אנחנו מברכים את שר העבודה על החלטתו לפרסם לציבור את רשימת צווי הבטיחות שניתנו לקבלנים רשלניים בשנים האחרונות בגין הפרות חמורות של הוראות הבטיחות. בתחילת המאבק הציבורי בנושא מידע זה נשמר רחוק מעיני הציבור, למרות חיוניותו לשמירת חיי העובדים ואף העוברים והשבים. פרסומו מעיד על הצלחת המאבק הציבורי. לנראות של מידע זה חשיבות גדולה ביכולת הציבורית לפקח על קבלנים ולדרוש מהם למלא את הוראות הבטיחות. לצערנו מידע זה אשר עמד לרשות המשרדים הממשלתיים השונים, בהם משרד רשם הקבלנים במשרד השיכון, לא הביא אותו להעמדת ולו קבלן אחד לדין משמעתי בגין הפרה חוזרת ונשנית של בטיחות עובדיו וסיכון חייהם. לארגון "קו לעובד" עתירה עומדת ותלויה הדורשת פרסום מידי ושקיפות של כל צו הפסקת עבודה שמוטל על קבלן. לצערנו תגובת משרד העבודה והרווחה שניתנה לא מכבר מגלה שהמשרד מסרב לפרסם את הצווים באופן המידי, ורק 45 יום לאחר הטלתם, בכדי להעניק לקבלן את יכולת התגובה. אבל עיון בנתונים שמתפרסמים היום מגלים כי עמדה זו היא חסרת אחריות. אחת מהפרות הבטיחות הבולטות הנה הפעלת עגורני צריח בניגוד לעמדת הבודק, הפרה שבנקל עולה בחיי אדם. רק לחברת דניה סיבוס היו 13 צווי בטיחות 9 מתוכם בנושא זה. פרסום מידי יכול לשמור על חיי העובדים וחיי הציבור, בניגוד לפרסום באיחור של 45 יום מביצוע הפרת הבטיחות. אנו תקווה שמשרד העבודה והרווחה ימשיך בהליך השקיפות, יחשוף לציבור ברמה המידית את כל צווי הבטיחות המוטלים, מה שיעניק גם לציבור, וגם לגופים הממסדיים השונים, את היכולת לטפל בנושא ברמה המידית".

מהקבוצה למאבק בתאונות בניין נמסר כי: "רשימת הצווים שפורסמה מעידה על חומרת ההתנהלות הבטיחותית של שורת חברות, על החשיבות העצומה שבפרסומם הרטרואקטיבי והשוטף ועל החומרה הנודעת לכך שרשם הקבלנים במשרד השיכון, אשר מקבל באופן שוטף מידע אודות הוצאתם של צווי בטיחות - אינו פועל במסגרת סמכותו על פי חוק לנקוט בסנקציות כנגד חברות קבלניות אשר מתרשלות באופן שיטתי בשמירה על בטיחות עובדיהן והציבור הרחב. המידע שפורסם עתה מלמד כי אילו המידע היה מפורסם באופן שוטף ואילו רשם הקבלנים היה פועל כנגד חברות רשלניות עד כדי שלילת רישיון הקבלנות של חברות המפגינות רשלנות שיטתית - כי אז ניתן היה למנוע תאונות קטלניות וקשות שפגעו בעובדים באתרי הבנייה וכן בציבור הרחב". עוד נמסר מהקבוצה למאבק בתאונות בניין כי: "למרבה הצער, צעד זה עומד בניגוד לחוסר השקיפות הבוטה שאנו נתונים לו מצד מנהל הבטיחות התעסוקתית מאז הדחתה של ראשת המנהל ורדה אדוארדס ומינוי של אריה שמילוביץ כמ"מ ראש מנהל הבטיחות לפני כ-3 חודשים. חוסר שקיפות זה מתבטא בעיכובים ממושכים בפרסום צווים להפסקת עבודות באתרי בנייה בהם התרחשו תאונות קטלניות וקשות - פרסום המתחייב על פי חוק באופן מיידי - ובפרסום שוטף של צווי בטיחות, ואי מענה גורף לפניות בבקשה לבירור אודות תאונות קטלניות וקשות, וזאת להבדיל מכפי שנהג עד אותו מועד. כך, למשל, רשימת צווי סגירה לאחר תאונות קטלניות וקשות לא פורסמה במשך חודש ימים עד שלשום (יום ב) עת פורסמו ככל הנראה בשל ישיבה המתקיימת היום בנושא בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת בראשות שלי יחימוביץ. התנהלות זאת משקפת זלזול חמור של מנהל הבטיחות התעסוקתית בציבור הפועל להגברת בטיחות העובדים, משחק לידיהם של החברות הקבלנית הרשלניות שמידע אודות התנהלותן נמנע מהציבור, ופוגע במטרה חיונית זאת. התנהלות חמורה זו מעידה על החיוניות שבהאצת ההליכים הנדרשים על פי חוק לבחירתו כדין של מפקח עבדה ראשי וראש מנהל קבוע, שיפעל על סמכותו העצמאית על פי חוק לקידום בטיחות העובדים ותוך שמירה על כללי המנהל התקין. אנו קוראים לשר חיים כץ לקדם הליכים אלה, ולפי שעה להורות למנהל הבטיחות לחדול מההתנהלות ההרסנית הנוכחית, ותחת זאת ליישם בפעולתו השוטפת את השקיפות המבורכת המשתקפת במהלך הנוכחי של פרסום צווי הבטיחות".

קישור למסמך המלא