בסוף הם נאמנים לעצמם

מעורבות רה"מ במינוי מבקר המדינה, היועמ"ש והמפכ"ל לא מנעה את שקיעתו בחקירות

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

יש הבדלי השקפה בין ממלאת-מקום ראש הממשלה ושרת התרבות, מירי רגב, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגבי שומרי הסף: היא ממליצה לתלות אותם, והוא מעדיף למנות אותם.

בג"ץ עיכב בסוף השבוע שעבר את מינויה של עפרה ברכה לתפקיד נציב שירות המדינה, שומר הסף הבכיר של המערכת הציבורית בתחום המשמעת. נתניהו, שמגלה רגישות לזהותם של שומרי הסף, מתעקש על מינויה של ברכה, פקידה בדרג בינוני במשרד הפנים, שמבקר המדינה התייחס לליקויים בתיפקודה. עד כדי כך נתניהו התעקש, שאיוש ועדת האיתור נראה כמניפולציה, וההליך כולו התנהל במחטף. יו"ר ועדת האיתור, פרופ' רון שפירא, לא התפעל מכישוריה של ברכה כפי שהובאו בפני הוועדה והתפטר במחאה מהתפקיד. האירועים סביב המינוי והביקורת החריפה בתקשורת, על רקע פרשיות השחיתות והחקירות שבהן מעורב נתניהו, הקלו על שופטי בג"ץ לעכב את המינוי.

לברכה יש שני כישורים בולטים: היא אמה של הרל"שית במשרד ראש הממשלה ואחותה של פקידה בכירה בתפקיד רגיש במשרד ראש הממשלה. במצב עניינים כזה, איך תוכל ברכה לטפל בענייני משרד ראש הממשלה? ומיהו זה שאיתר אותה כמועמדת והמליץ עליה בפני נתניהו? נתן אשל, היועץ של הזוג נתניהו, שסולק משירות המדינה בעוון הצצה והטרדה של עובדת במשרד ראש הממשלה.

עוזי ארד, שהיה אחד המקורבים ביותר לנתניהו, נוהג לספר כי ב-1999, כשאיבד את השלטון, נתניהו הסביר את חזון מבנה ההגנה המושלמת ואמר לארד: כדי לשלוט בביטחון אתה צריך שלושה אנשים שלך - ראש השב"כ, ראש אגף חקירות במשטרה ונציב מס הכנסה.

נתניהו, כשר אוצר ב-2004, מימש חלק ראשון בחזון. הוא איחד את אגפי המסים ומינה את איתן רוב למנהל רשות המסים. המינוי של רוב הסתיים עם השערורייה הגדולה ביותר ברשות המסים, כולל רדיפת החוקרים שהתלוננו על שחיתות וטיוח חקירת תלונותיהם על-ידי פרקליטת המחוז רות דוד.

בהמשך, כך מסתבר, נתניהו הגדיל ושכלל את רשימת המינויים שהם "אנשים שלך".

מבקר המדינה: על תהליך מינויו של יוסף שפירא סופר רבות, כולל על מעורבות בכירים בליכוד ומקורבים לנתניהו במסגרת מסע הבחירה של שפירא. בעיקר זכורה פגישה עם אשת ראש הממשלה ובעלה במשכן הרשמי, פגישה שהוגדרה כ"ראיון קבלה".

היועץ המשפטי לממשלה: ההקפצה המדהימה של מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. ניגוד העניינים המובנה במינוי היה ברור לעין כל. מנדלבליט נאלץ לעמול קשה כדי להנמיך את חומת חוסר האמון כלפי יכולתו ונכונותו לעסוק באופן ענייני בפרשיות בני הזוג נתניהו.

המפכ"ל: בהליך מינויו של רוני אלשיך כבר מדובר בשתי ציפורים במכה אחת בחזון נתניהו - גם מפכ"ל הממונה על ראש אגף חקירות וגם הבטחה למינויו כראש השב"כ הבא אם נתניהו יהיה עדיין בתפקיד.

הטעות של נתניהו היא להניח שמעורבותו במינוי שומרי הסף מחייבת אותם בנאמנות עיוורת כלפיו עד סוף הקדנציה לפחות, ואולי עד עולם. לקח זמן, אבל מבקר המדינה שפירא לא חוסך מנתניהו ביקורת. היועץ המשפטי מנדלבליט, כך נראה, לא הולך להתבזות בטיוח וחיפוי על כל הפרשיות. המפכ"ל אלשיך מפגין עצמאות ואפילו התייחס בפומבי לכך שדחה את ההבטחה המגונה בעיניו שקיבל מנתניהו למינויו העתידי לראש השב"כ.

נתניהו יכול לבחור את שומרי הסף מתוך הנחה שהם ישמרו עליו מחשדות לשחיתות - אבל בסוף הם נאמנים יותר לעצמם ולתדמיתם, והוא שקוע בערימת שחיתות.