בכיר במערכת וואלה: "הפרשה עוסקת בתקופה שהייתה ונגמרה"

הסיקור האוהד שנתן אתר וואלה לראש הממשלה נתניהו עומד כעת במרכז חקירת "תיק 4000" ■ אולם גורם בכיר מתעקש להבדיל בין תקופות: "היום האווירה באתר והתנהלות העניינים היא שונה לחלוטין"

לוגו וואלה
לוגו וואלה

ינון מגל, ששימש כעורך הראשי של אתר וואלה עד 2015, זומן היום (א') למסור עדות במשטרה בכל הנוגע לפרשה המכונה "תיק 4000". זאת, לאחר שביום חמישי הודה מגל בגלי צה"ל כי במהלך כהונתו הופעלו עליו לחצים לסיקור חיובי בעניינים שנגעו לראש הממשלה, בנימין נתניהו. במקביל למגל, גם העורך הנוכחי של האתר, אבירם אלעד, שממלא את התפקיד מאז אוקטובר 2016, זומן היום לתת עדות בנושא.

כזכור, החשדות בפרשה נוגעים לעסקת תן וקח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לבין בעלי בזק, שאול אלוביץ', שבמסגרתה, בתמורה להטבות רגולטוריות וחקיקתיות שונות שניתנו לבזק, העניק אתר וואלה, שבבעלות הקבוצה, סיקור אוהד לנתניהו ובעיקר לרעייתו.

רוב מאפייני הסיקור האוהד שניתן לנתניהו ולמשפחתו באתר הובאו לידי ביטוי בצורה מפורטת בתחקיר שפרסם גידי וייץ ב"הארץ" עוד במהלך שנת 2015. על-פי התחקיר, במסגרת היחסים בין שני הצדדים, כתבות או כותרות שהזיקו לנתניהו שונו, הועלמו במעמקי האתר או נמחקו לגמרי, כשבמקביל אייטמים מפרגנים, בעיקר כאלה שעסקו בשרה נתניהו, הובלטו.

כך, למשל, על-פי התחקיר, בשנת 2014, ניתנה לעורכים הוראה "למקם במקום בולט מאוד באתר ולמשך תקופה ממושכת", כתבה שעסקה בצורה מחמיאה ב"סטיילינג החדש" של שרה נתניהו. מנגד, ידיעות על התביעה שהגיש מני נפתלי נגד שרה נתניהו, הורדו בהוראה מגבוה למקום שאינו בולט באתר.

במשך כל התקופה הזאת, וגם היום, מנכ"ל האתר היה אילן ישועה, שזומן גם הוא היום למסור את עדותו במשטרה. בראיון ל"גלובס" לאחר בחירות 2015 נשאל ישועה על הסוגיות הללו, ותלה אותן בהחלטות של העורך הראשי, תפקיד שמילא אז אבי אלקלעי.

ישועה נשאל על ידיעה שהייתה קשורה לתביעת נפתלי נגד נתניהו והוסרה לחלוטין מהאתר, והשיב כך: "זאת החלטה של העורך הראשי, לא שלי. תשאל אותו, דבר איתו... לא תמיד העורך הראשי רואה כל דבר. לכם לא מתפלק לפעמים? אז התפלק, הוא חשב שזה מוגזם, אז הוא הקטין את זה, או שבשלב מסוים הגיעה למוחו ההכרה שזה מוגזם... לדעתו, הוא העורך הראשי, לא אני".

נכון לשעות הצהרים, אלקלעי, שמילא את תפקיד העורך הראשי הזמני של האתר עד אוקטובר 2016 (כיום הוא משמש כעורך וואלה TV), לא זומן לתת עדות בעניינים הללו במשטרה.

מאז שלהי 2016 את תפקיד העורך הראשי באתר ממלא אבירם אלעד, ששימש בעבר ראש מערכת החדשות של עיתון "הארץ", וככל הנראה זאת גם פחות או יותר התקופה שבה האתר השתחרר מ"מחויבויותיו" כלפי נתניהו ומשפחתו. כאמור, גם אלעד נתן היום עדות בנושא במשטרה.

גורם בכיר במערכת האתר אמר היום ל"גלובס", כי "חשוב לשים לב שכל הפרשיות האלה עוסקות בתקופה שללא ספק הייתה ונגמרה, כשהיום האווירה באתר והתנהלות העניינים היא שונה לחלוטין", גם הוא שם את האצבע על התקופה שבה הגיע לאתר אלעד.

גורמים אחרים הזכירו היום כי הראיה הטובה ביותר לשינוי שעבר על האתר הוא פרסום מהתקופה האחרונה במהדורת החדשות של האתר, של ההקלטה בה נשמעת שרה נתניהו נוזפת ביועץ התקשורת לשעבר של בני הזוג, שעיה סגל ז"ל.