שופט המחוזי חאלד כבוב הסיר את מועמדותו לביהמ"ש העליון

זאת עקב ההערכה כי סיכוייו להיבחר אינם גדולים, נוכח הנוהג שלכאורה התקבע כאילו לשופט ערבי שמור בזמן נתון "כיסא אחד" בעליון ■ שופט העליון בדימוס, סלים ג'ובראן, מסר ל"גלובס" בתגובה: "חבל מאד. הוא שופט טוב וראוי"

השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, מועמד לשכת עורכי הדין לשיפוט בבית המשפט העליון, הודיע היום (א') במפתיע כי הוא פורש מהמירוץ. הסיבה לפרישה היא הערכה כי סיכוייו להיבחר אינם גדולים, נוכח הנוהג שלכאורה התקבע כאילו לשופט ערבי שמור בזמן נתון "כיסא אחד" בעליון.

שופט בית המשפט העליון בדימוס, סלים ג'ובראן, מסר ל"גלובס" בתגובה: "חבל מאד. הוא שופט טוב וראוי".

כבוב, מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כונה "אימת הדירקטוריונים" נוכח גזרי הדין שהשית על בכירים במשק - החל מהרשעתו הדרמטית של נוחי דנקנר בהרצת המניות באי.די.בי, דרך הטלת אחריות על דירקטורים שאישרו עסקאות כושלות בחברות בורסאיות וכלה בתקדימים שסללו בפני הציבור את הדרך להגיש תביעות ייצוגיות ונגזרות.

כבוב נחשב לשופט חרוץ ומבריק, שעל מועמדותו לעליון העיב קלות רק הכתם הקל של ניסיונו לבטל דוח שנתן לו שוטר שתפס אותו במאי 2013 נוהג עם טלפון סלולרי בידו - עבירה בגינה הוגש לאחרונה כתב אישום גם כנגד שופט אחר מהמחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, שבניגוד לכבוב ביקש להישפט.

ב-2013, כשהשוטר רשם לכבוב את דוח הקנס, כבוב התקשר למפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב אהרון אקסול, וביקש לבטל את הדוח. כשכבוב הבין שהניסיון לנצל את מעמדו לביטול הדוח הוא פסול, הוא חזר בו מהפנייה למפקד ושילם את הקנס.

אם היה נבחר לעליון, כבוב היה שובר בכך הן את תקרת הזכוכית שחסמה עד היום שופטים מוסלמים מלהגיע לערכאה העליונה, והן את תקרת הזכוכית של נציג אחד בלבד מהמגזר הערבי בבית המשפט העליון בזמן נתון - כיום מכהן בבית המשפט העליון השופט ג'ורג' קרא, ערבי נוצרי.

ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, מסר כי "השופט כבוב היה והינו מועמדה המוצהר של לשכת עורכי הדין, ואין ספק כי כישוריו המקצועיים המוכחים אינם שנויים במחלוקת, והוא ראוי ומתאים להתמנות כשופט בבית המשפט העליון. יש להצטער על החמצת ההזדמנות למנותו כשופט ערבי נוסף בבית המשפט העליון, ואני מקווה ומאמין שעדיין נזכה לראות מינוי של שופט ערבי נוסף לצד השופט קרא".