הנפקת המטבע הגדולה בעולם: טלגרם גייסה 850 מיליון דולר

כבר במכירה המוקדמת הוכרז גיוס ההון של טלגרם כהנפקת מטבע (ICO) הגדולה ביותר בעולם ■ המהלך יאפשר למשתמשי טלגרם לשלוח כסף בין מדינות ללא עמלות, להעביר סכומים גדולים באופן פרטי בזכות הצפנת האפליקציה ועוד

טלגרם / צילום: שאטרסטוק
טלגרם / צילום: שאטרסטוק

טלגרם גייסה סכום ראשוני של 850 מיליון דולר ב-ICO (הנפקת מטבע דיגיטלי) שהיא עורכת. מסמך שהוגש לוועדה לניירות ערך ובורסות של ארצות-הברית עליו חתום מנכ"ל טלגרם פבל דורוב הצהיר כי הכסף גויס לטובת פיתוח רשת בלוקצ'יין בשם TON, פיתוח ותחזוק טלגרם מסנג'ר ולמטרות נוספות. ככל הנראה הסכום גויס באמצעות שלב המכירה המוקדמת של ה-ICO, שכוון לחברות הון סיכון ודמויות מובילות בקהילת המשקיעים, שנהנו מהנחות משמעותיות כדי לרכוש את מטבע הגרם. לפי בלומברג, היעד של המכירה המוקדמת היה 600 מיליון דולר אך הדרישה עברה אותו.

התכנון המקורי של טלגרם היה לגייס 600 מיליון דולר נוספים בשלב המכירה הציבורי של ה-ICO שצפוי להיערך במרץ, אך לפי דיווחים אחרים ייתכן שהיעד יעלה ל-1.15 מיליארד דולר. הסכום שגויס במכירה המוקדמת לבדה כבר ממצב את טלגרם כהנפקת ה-ICO הגדולה ביותר עד היום.

המטבע הדיגיטלי יאפשר תשלום דרך הצ'אט של טלגרם, שלו 180 מיליון משתמשים ברחבי העולם, ומחוצה לו. לפי טק-קראנץ', המטבע יתבסס על פלטפורמת בלוקצ'יין דור שלישי, עם יכולות כריית מטבעות מתקדמות שצורכות פחות אנרגיה מהשיטה שעליה מבוסס הביטקוין.

המהלך יאפשר למשתמשי טלגרם לשלוח כסף בין מדינות ללא עמלות, להעביר סכומים גדולים באופן פרטי בזכות הצפנת האפליקציה ועוד. אימוץ מטבע משלה יוכל לתת למערכת התשלומים של טלגרם עצמאות מממשלות ובנקים, דבר שדורוב ככל הנראה מעוניין בו. הוא ואחיו ניקולאי נאלצו למכור את החברה הקודמת שהקימו, VK , הנחשבת ל"פייסבוק של רוסיה" ושוויה מוערך ב-3 מיליארד דולר. מניותיה הועברו לידי אוליגרכים המקורבים לממשלה הרוסית, לאחר שהשניים ספגו איומים והטרדות.

לפי טק-קראנץ', הרעיון של דורוב הוא להשתמש במימדים של טלגרם כדי לגרום למטבע להתקבל באופן רחב, ולהפוך אותו למעין סטנדרט בתחום. טלגרם שואפת לפתח פלטפורמה דומה ל-WeChat הסינית מבית טנסנט - שכבר איננה רק אפליקציית מסרים אלא מנגנון תשלום שמשמש רבים בסין - אך בטכנולוגיה ששמה דגש גדול יותר על אבטחה. בארנק שטלגרם מתכננת להשיק, היא תאפשר למשתמשים להחזיק גם את המטבע שלה וגם מטבעות מסורתיים.

התוכנית של טלגרם כוללת פלטפורמה עבור שירותים שמאפשרים ממשקים לחוזים חכמים לסמארטפון; שירות שיקצה שמות לחוזים, חשבונות ושירותים ויאפשר להם להיות נוחים לגישה ולקריאה; פלטפורמה לתשלומים זעירים ומאובטחים; ושרשרת שתאפשר ייצור בלוקים מהיר. העיצוב של טכנולוגיית הבלוקצ'יין יאפשר לה לשמור על מהירות גבוהה גם כשהיא גדלה: היא תהיה מסוגלת לעמוד במספר עצום של עסקאות, בערך מיליון לשנייה.

מוקדם יותר החודש, טלגרם הציגה גרסאות חדשות של אפליקציית הצ'ט שלה. האפליקציות הוסרו לזמן קצר מחנות האפליקציות של אפל בעקבות שיתוף של תוכן פורנוגרפי שהציג ילדים.