נפט בעמק יזרעאל: הדיווח שהכפיל את שווי ציון נפט וגז

החברה, שמניותיה נסחרות בארה"ב, "קודחת למען עצמאות כלכלית ופוליטית לישראל" ומנסה לאתר נפט וגז בארץ הקודש בעזרת סימנים מהתנ"ך ■ שווי החברה זינק ל-230 מיליון

הקידוח בעמק יזראל / / צילום אתר החברה
הקידוח בעמק יזראל / / צילום אתר החברה

האמונה משתלמת? סימני גז ונפט עליהם דיווחה חברת ציון נפט וגז (Zion Oil & Gas) בקידוח שהיא מבצעת בעמק יזרעאל כמעט והכפילו את ערכה של החברה במסחר שלשום בארה"ב, לאחר שבמהלכו העליות הגיעו עד ל-110%. אתמול הוסיפה המניה (סימול ZN) כ-11% נוספים בסיומו של יום מסחר תנודתי כך ששווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-230 מיליון דולר.

הזינוקים שנרשמו בציון נפט וגז , תוך מחזורי מסחר גדולים מהרגיל נרשמו לאחר שהחברה עדכנה כי זיהתה סימנים המעידים על הימצאות נפט וגז בבאר הקידוח מגידו-יזרעאל 1 (Megiddo-Jezreel#1) - פרויקט עליו היא עובדת כבר שנים ארוכות. נשיא ציון נפט וגז, דסטין גוין הביע "אופטימיות זהירה", וזאת לדבריו בהתחשב בכמות הגז שהצטברה בבאר בעומק של כ-5,000 מטרים, אחרי החזרה ממנוחת השבת. לדבריו, "חווינו עלייה משמעותית ונמשכת של סימני נפט". עוד הוא הוסיף כי בעקבות הסימנים שהתגלו החליטו בחברה להעמיק את הקידוח בכ-70 מטרים נוספים. 

הזינוק האחרון במניית ציון
 הזינוק האחרון במניית ציון

מנכ"ל החברה ויקטור קארילו ציין כי הוא "נלהב לראות סימנים ברורים של הידרוקרבונים (נפט וגז, א"ל) בחלק העמוק של הקידוח", אולם הוסיף כי בשלב הנוכחי החברה לא יכולה להתייחס ליכולת להפוך את הממצא למסחרי או לייצר ממנו נפט וגז. קארילו ציין כי "ביקשנו מבעלי המניות שלנו להמשיך להתפלל לקידוח בטוח ומוצלח, לוגינג (תיעוד א"ל) ומבחנים תפעוליים, ולתבונת האל בניהול בזמן שאנחנו מקבלים החלטות גורליות לימים ולשבועות הבאים".

ציון נפט וגז הוקמה בתחילת המילניום על-ידי ג'ון בראון, במטרה לסייע לשיקום ישראל באמצעות איתור והפקת נפט וגז, ולפי הצהרתה באתר האינטרנט שלה החברה "קודחת למען עצמאות כלכלית ופוליטית לישראל". בהתאם לאמונת ראשיה והמתעניינים בה, בעיקר מהקהילה הנוצרית-אוונגליסטית בארה"ב, היא מנסה לאתר נפט וגז בארץ הקודש בעזרת סימנים מהתנ"ך ועיקר פעילותה מתרכז בתקופה הנוכחית באזור עמק יזרעאל.

למרות סימני האופטימיות האחרונים שהגיעו מכיוון החברה, את ההשקעה במניית ציון נפט וגז ניתן להגדיר כבעלת סיכון גבוה וזאת משום שמדובר בחברה שטרם הפיקה נפט אי פעם, ולא מן הנמנע כי גם לא תייצר בעתיד. בינתיים, כבר שנים ארוכות שהסיכון הגלום בפעילותה של החברה והיעדרן של תוצאות ממשיות לא שובר את רוחו של בראון וכך גם את הקהילה התומכת בו, הרואה בפעילותה של ציון גז ונפט הרבה מעבר להשקעה פיננסית. עד כה חזונו של בראון ותומכיו לא הצליח להתממש, אולם בעדכון האחרון היא מבקשת החברה מהמשקיעים להתאזר בסבלנות ומבטיחה לעדכן בהמשך בנוגע לממצאים האחרונים.