אחרי עשור: חברת הנסיעות הממשלתית ענבל תצא למכרז

ההחלטה התקבלה בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות בקשה שהגישה חברת Sabre המפתחת טכנולוגיות בענף התיירות

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ולפעמים החגיגה נגמרת? לאחר עשור שבו חברת התיירות "ענבל" פועלת כחברת הנסיעות הממשלתית ללא מכרז, מודיע היום (ד') משרד האוצר: "נצא למכרז לעניין שירותי התעופה לרשויות".

ההחלטה התקבלה בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות בקשה שהגישה חברת סייבר (Sabre), המפתחת טכנולוגיות בענף התיירות, לקיומו של דיון דחוף בעניין ביחד עם ח"כ מיקי לוי.

את הדיון ניהל ח"כ יצחק כהן, סגן יו"ר הוועדה, שטען כי "ענבל" מתעלמת מחוק המכרזים. הרקע לביקורת ולבקשה הדחופה הוא התקשרות של חברת הנסיעות הממשלתית "ענבל" עם חברה המתמחה בפתרונות מתקדמים להזמנת נסיעות ללא מכרז - מדובר בחברה אמדאוס המתחרה בשוק הזה בין היתר בסייבר.

3 חברות בינלאומיות פועלות בישראל בתחום זה (GDS; Global Distribution Systems), והן מציעות מערכות הפעלה המיושמות בקרב סוכני הנסיעות: מערכת ההפעלה של אמדאוס, מערכת ההפעלה של סייבר ומערכת ההפעלה שמציעה חברת טרוולפורט.

ומדוע הבעיה? החברות המספקות שירותים אלה משלמות לסוכנויות הנסיעות (וכך גם ל"ענבל") עבור כל סגמנט (מקטע טיסה) שהן מבצעות. את הכסף גובות חברות הטכנולוגיה מחברות התעופה, כך שבפועל הן משמשות כצינור מקשר בין סוכנויות הנסיעות ובין חברות התעופה, מה שמתרחש בכל העולם, וזאת דרך מערכות הזמנת שירותי התיירות והתעופה המתוקנות אצל סוכנויות הנסיעות.

"ענבל" מתנהלת מזה עשור בהתקשרות עם חברת אמדאוס, מבלי לאפשר למתחרות להציע הסכמי התקשרות משלהן, הסכמים שבהם "ענבל" יכולה הייתה אולי לגרוף לקופתה סכומי כסף גדולים יותר ולהוזיל עלויות בכרטיסי הטיסה שהיא מנפיקה לעובדי הממשלה. גם אם "ענבל" תמשיך להתקשר עם אמדאוס, הרי שהבעיה נעוצה בכך שכיום "ענבל", כחברה ממשלתית, מתנהלת ללא מכרז, ומכאן שאמדאוס, הפכה לספקית שירותי התעופה לרשויות המדינה ללא תחרות עם השחקניות האחרות.

זו הנקודה שהובילה לדיון ולהחלטה שלא רק ש"ענבל" תצא למכרז חדש להספקת השירות, אלא בנוסף ייבחרו עוד שתי סוכנויות נסיעות פרטיות להספקת שירותי התעופה והתיירות לרשויות בישראל.

בעבר, אגב, הכריזה "ענבל" בעצמה כי תקיים מכרז, אולם בהמשך נסוגה בה מהחלטה זו, כשבפועל היא מחדשת את ההתקשרות מעת לעת עם אמדאוס. באין תחרות, טוען סמנכ"ל חברת סייבר, עו"ד עומר שלומוביץ', כפי שגם נימק בבקשה, כי "סביר שהסכום שמעבירה 'ענבל' למדינה הוא מינימלי".

ח"כ וקנין הטיח ב"ענבל" כי "לא מדובר בתחום שמעל העננים, ורק חברה אחת יכולה לספק את השירות. אתם לא נותנים הסבר משכנע למה יש פטור ממכרז". עוד אמר וקנין כי "ענבל" תצא למכרז חדש, והוסיף: "אני לא מוכן שאנחנו, משרדי הממשלה, ניתן יד לדבר כזה נגד חוק המכרזים".

לשאלתו כמה כסף מקבלת "ענבל", השיבה אורית מאיר, נציגת "ענבל", כי מדובר בכמה עשרות אלפי דולרים בשנה. עם זאת, לפי הערכות שביצעה חברת סייבר, מדובר בסכום גבוה הרבה יותר. הערכות אלה, הסביר שלומוביץ', מבוססות על סכומים שמעבירה סייבר בעצמה לחברות עמן היא מצויה בהתקשרות.

לדבריו, "אם 'ענבל' מבצעת 70 אלף סגמנטים (מקטעי טיסה) בשנה, היא מקבלת כ-5 דולר לכל סגמנט, כלומר סך של 350 אלף דולר". על בסיס היקף הסגמנטים הזה הוא העריך כי "ענבל" מגלגלת מחזור של 25 מיליון דולר (בתחשיב של כ-300 דולר לכל מקטע טיסה). מחזור כזה אופייני למשרד נסיעות בינוני בהיקפו.

ביקורת על ההתנהלות של "ענבל" השמיעה גם יעל יסכה טבק, יועמ"ש התאחדות משרדי הנסיעות שנכחה בדיון: "משרדי נסיעות זה אחד הענפים הכי תחרותיים בישראל, רק אצלנו חברים 400 משרדי נסיעות. נראה לנו חבל לא לנצל את המבנה התחרותי כדי להוזיל את העלויות, בסופו של דבר אלה כספי מדינה. יהיה אפשר להוזיל את עלויות הנסיעות בעשרות אחוזים". יצוין כי התאחדות סוכני הנסיעות פנתה בנושא זה למשרד האוצר מאז 2016 והביעה עמדתה ודרישתה לבטל את הפטור ממכרז לענבל - פניות ההתאחדות לא נענו.

גם ח"כ מיקי לוי לא חסך ביקורת בדיון: "בתפקידי כסגן שר האוצר פניתי לחשבת המשרד ואמרתי לה שזה אולי כשר אבל מסריח. מכיוון שהממשלה התפרקה, לא יכולתי להמשיך בטיפול. פנו אליי לפני כמה ימים בניסיון לבטל את הדיון, וציינו שמוסיפים שתי סוכנויות. זה לא יקרה, אתם תצאו למכרז חדש. אין לי בעיה שהחברה הזו תזכה, אך אני לא מוכן שאנחנו ניתן יד לדבר כזה נגד חוק המכרזים".

שחר צמח, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, הוסיף כי "משעלה שעניין התוכנה הוא רלוונטי, יצאו למכרז. סוכנות הנסיעות 'ענבל' נשארת, אך היא תצא למכרז על תוכנה חדשה שתתחרה באמדאוס, ובמקביל יהיו עוד שתי סוכנויות פרטיות, שכל אחת מהן תעבוד עם איזה תוכנה שתרצה".

ח"כ וקנין קבע דד-ליין לפרסום מכרז עד 31 למאי. "נקיים דיון מעקב כדי לוודא שזה קורה", אמר.