הכירו את תפריטי האפריטיבו: מסעדות יוקרה במחירים נגישים

בשנה האחרונה מגישות יותר ויותר מסעדות תפריטים של ארוחות מוזלות בשעות הערב המוקדמות, לצד שתייה במחיר אטרקטיבי, לא פעם בחצי מהמחיר

ארוחת פסיפיק טיים של יא־פאן / צילום:  אוהד קב
ארוחת פסיפיק טיים של יא־פאן / צילום: אוהד קב

המאה ה-16 הייתה עת יפה בממלכת ספרד: לאורך המאה כולה השמש לא שקעה על האימפריה האיברית, שהשתרעה אז על שני מיליארד קילומטרים רבועים, ממנילה שבאיי הפיליפינים ועד לחופי האוקיינוס השקט של פרו וצ'ילה. הארמדה הספרדית וספניה שלטו בימים, חיילי הכתר והקונקיסטאדורים (הכובשים, מגלי הארצות) רדו במושבות שלחופם, הסוחרים ניהלו את הסחורות הרבות - וכולם אהבו מאוד לשתות יין שרי אנדלוסי והאריכו הרבה מעבר לראוי את סיאסטת הצהריים שלהם, לדאבונם של האחראים.

המלך פליפה השלישי החליט לשים סוף להוללות הזו לקראת סוף המאה. בצו מלכותי, שעדיין בתוקף, אגב, חויבו כל פונדק ומסבאה להגיש על כל כוס שיכר, מכסה שישמש כקערית ועליו קצת תערובת. כמה בדיוק? כמה שנכנס על המכסה.

כך, טוענים הילידים במדריד, נולדו הטאפאס ("מכסים" בספרדית). לא סתם פסל של פליפה השלישי עומד בגאון במרכז פלאזה מאיור, הם אומרים: אין מסעדה ספרדית בעולם שלא חייבת לו את קיומה.

סושי של דיינינגז  / צילום: אנטולי מיכאלו
 סושי של דיינינגז / צילום: אנטולי מיכאלו

ארוחות של אוכל קטן ופשוט, שנועד להיצרך לצד אלכוהול ולהחמיא לו, ניתן למצוא ברחבי אירופה ואסיה. חלקן כפתיח לערב, אחרות נמשכות על פני הערב כולו. באיטליה מתחילים כבר בשעה חמש את האפריטיבו (Aperitivo), שבמסגרתו מוגשים בברים ברחבי ארץ המגף חטיפים ונשנושים ללא תוספת מחיר בקנייה של אלכוהול.

ביוון ובטורקיה ניתן למצוא אינספור מסעדות המתמחות במזטים, מנות קטנות שמלוות אוזו וראקי בהתאמה. בחבל איסאן שבצפון-תאילנד מוגשות ארוחות קאב קם (Kab Kem) של אוכל עז טעם - מלוח וחריף במיוחד - שאותו אוכלים לאט לצד שתייה (ועל שמו קרוי גם בר האוכל התאילנדי המדובר שנפתח לפני כשנה וחצי בתל-אביב, והיד עוד נטויה).

בשנה האחרונה מגישות יותר ויותר מסעדות ברחבי העיר בפרט ובשאר הארץ בכלל תפריטים של ארוחות מוזלות בשעות הערב המוקדמות, לצד שתייה במחיר אטרקטיבי. כמה אטרקטיבי? לעיתים קרובות בחצי מהמחיר בשאר הזמן.

עצירה לנשנוש בדרך הביתה

ערב יורד על הסיטי של העיר הלבנה, ומגדלי הזכוכית והפלדה שבמרכזה, המאוכלסים בבנקאים, סוכני ביטוח ויהודים צרפתים שמגיעים לכאן למשך חודש בשנה (וגם זה לא בטוח), נצבעים בגוונים מרהיבים של ורוד וכתום. הימים המבשרים את בואו של האביב מתחילים סוף-סוף להתארך.

הנוף האורבני הנשקף מהמרפסת רחבת הידיים של מסעדת דיינינגס הוא אחד היפים בעיר, ודאי שבשעות הערביים. מי שיגיע בשעה שש יזכה ליהנות מתפריט אפריטיבו (מוגש בימי חול עד השעה שמונה) של קוקטיילים מושקעים וסושי לא שגרתי, ועוד לראות את הבהובי האור האחרונים.

התפריט מצומצם, קצר וקולע. "אוכל בתמחור נגיש, נמוך משמעותית ממחירי תפריט הערב, שנולד בהשראת האיזאקיות של טוקיו וברי האוכל של לונדון. עצירה לנשנוש וכוסית קוקטייל בדרך הביתה, אחרי העבודה", מספרת מנהלת המסעדה, מורן אגסי.

כך זורמים אל השולחנות ואל בר השיש הצחור שבקומה האחרונה של מלון הנורמן רול במילוי לובסטר, רול צלופח ופואה גרא ופלטת קרח, שעליה נחים לאחר כבוד אויסטרים שכעת נמצאים בשיאם (100 שקלים לחמישייה).

בשולחן אחר, של סלבריטאים ומובילי דעת קהל פולנים המבקרים בעיר, מככב רול קריספי ילו טייל ופלפל חלפניו (50 שקל). אחת מהאורחות, המתגאה במיליון ורבע עוקבים באינסטגרם, עולה על עקבי סטילטו דקיקים להצטלם מהמעקה המשקיף אל השקיעה, כשהיא אוחזת קוקטייל "סאקורה ליידי" על בסיס ליקר סן ז'רמן (מפרחי הסמבוק), יין לבן, מיצוי אגסים וסירופ מעלי פרח הדובדבן (30 שקל).

חברתה מסדירה את נשימתה עם שמפניית בלאן דה בלאן של בית שמפניית המגדלים ז'ימונה ב-46 שקלים, הנמזגת בנדיבות אל כוס קריסטל מאורכת, במחיר שהוא אולי הזול ביותר בישראל לכוס יין מבעבע מחבל שמפאן.

מגש ההיי טי הארנבי של באטלר / צילום: אנטולי מיכאלו
 מגש ההיי טי הארנבי של באטלר / צילום: אנטולי מיכאלו

תופיני שעת-תה וכריכים

"דיינינגס" אומנם זוהרת, אך לא בודדה: מספר הולך וגדל של מסעדות מגישות תפריטי אפריטיבו בתל-אביב. ב"צ'יקטי" התפריט כולו נהנה מ-30% אחוזי הנחה בימי חול, בין השעות חמש לשבע בערב. פריטו מיסטו קלאסי ועשוי היטב של שרימפס וקלמרי (פירות ים מטוגנים בבלילה), נקניק ברזואלה תוצרת בית ועוד מנות בהשראת המטבח של ונציה מוגשים כאן לצד ורמוטים מאיטליה וצרפת ושרי ספרדי. כיף.

בצדה השני של העיר, בשוק הפשפשים, מגישים במסעדת אסיה, בימי חול בין שבע לשמונה וחצי בערב, תפריט "פסיפיק טיים" - תפריט של ארוחה שלמה, כולל צ'ייסר סאקה וקנקן תה ב-120-148 שקל לאדם (היקר יותר כולל גם מנת ביניים).

כאן עולים ובאים נתחי דגי ים ברוטב חלב קוקוס, צ'ילי, בצלצלי שאלוט וקרמבולה; בקר מעושן עם פלפלים ירוקים וקארי אדום בכתישה ידנית; קלמרי במשרה עשבים צלוי על גריל פחמים עם פפאיה ירוקה; ספייריבס בזיגוג קרמל מעושן ותבלינים חמים ועוד. חוויה והזדמנות משתלמת לנסות גם את הקוקטיילים שיוצרים במקום במיומנות מרשימה ועולים 22 שקל בשעות הערביים.

גסט רום, בר שכונתי בעיבורי גן החשמל, מגיש כמה מהקוקטיילים הטובים בישראל. בין שש ועד שמונה מחירם הזול ממילא נחתך בחצי ויורד עד ל-22 שקל (שווה לבקש מהברמנים המנוסים לרקוח עבורכם משקה בהתאמה אישית).

עוד בחוצי המחיר של שעות הערביים: הבר הסודי "באטלר" שמתחבא בתוך הבל בוי וכולל מגש מפואר של תופיני שעת-תה וכריכים לשעה זו בדיוק בצורת ארנב (וכן - זה טעים ויפה כמו שזה נשמע); מסעדת יא-פאן של השף יובל בן נריה (חמש וחצי עד שבע וחצי) ושלישיית הברים של האימפריאל (מוטל היפואי, לה אוטרה והוא עצמו).

קוקטיילים של דיינינגז / צילום: אנטולי מיכאלו
 קוקטיילים של דיינינגז / צילום: אנטולי מיכאלו

במקרה של המוטל, הקוקטיילים מוגשים לצד אוכל מתוצרת "פונדק דה לוקס" השכנים: לחם תירס עם חמאת מייפל, תירס צלוי על הגריל עם גבינה מגוררת ופפריקה מעושנת ונקניקיות תוצרת בית, למשל. באביב יפתחו בר נוסף, במלון רוטשילד 65, שכולו מחווה לאפריטיבו ויתבסס על משקאות אלכוהוליים על בסיס ורמוט וביטרים.

"בירות, בגרסת הקוקטיילים", אומר הבעלים, בר שירה. "הנוהג לשתות בזול לפני ארוחת הערב הגיע לכאן לדעתי מניו יורק בפרט ומארצות הברית בכלל: סצנות שלמות של רופאים ושוטרים וכל מה שביניהם שבסדרות הטלוויזיה - כמו גם במציאות - הולכים אחרי המשמרת להתפרק בבר. כל-כך הרבה ישראלים העבירו תקופה בעיר בעשור האחרון - ולא מפתיע שמי שחזר ארצה, הביא עמו את הנוהג. זו מגמה שצוברת תאוצה ובולטת בעיקר בתל-אביב. כרגע זה נעצר שם, בגלל יוקר המחיה וההכנסה העודפת שפחות זמינה מחוץ לתל-אביב. אבל ימים יגידו אם מדובר במגמה שתגיע גם לעוד אזורים בארץ", אומר שירה.

קוקטיילים של דיינינגז / צילום: אנטולי מיכאלו
 קוקטיילים של דיינינגז / צילום: אנטולי מיכאלו

מתכון | פטאטאס בראבאס

או בעברית: תפוחי אדמה גיבורים. מתכון קלאסי מהמטבח הספרדי, שקיבלתי בשעתו ממסעדת תהל הזכורה לטוב והולך איתי כבר מעל לעשור וחצי. פרוסות תפוחי אדמה מטוגנות בתיבול עז של שום, פפריקה מעושנת ופטרוזיליה (אפשר להוסיף או להוריד ממרכיבי התיבול לפי הטעם). נפלא כתוספת בארוחת ערב ונהדר גם ככה סתם, לצד יין, בירה ומה שביניהם. מגישים לצד איולי או מיונז.

האם אפשר להחליף את הטיגון באפייה? התשובה היא כן. האם זה טעים כמו הגרסה מקורית? ממש לא. אל תגידו שלא אמרתי.

חומרים:

6 תפוחי אדמה בינוניים, לא קלופים ופרוסים לשמיניות אורכיות
3-4 שיני שום כתושות
1 כף מחוקה פפריקה מעושנת - אפשר להחליף בפפריקה מתוקה בצוק העיתים
1/2 כוס עלי פטרוזיליה מופרדים, קצוצים גס
1 כפית מחוקה צ'ילי
שמן לטיגון עמוק
מלח ופלפל

הכנה: מביאים סיר גדול מלא במים מומלחים לרתיחה חזקה. מוסיפים את תפוחי האדמה ומבשלים 10 דקות על להבה גבוהה.

מעבירים למסננת (לא שוטפים) ומסננים היטב את תפוחי האדמה מהמים. מייבשים את שארית המים על נייר סופג ומצננים את תפוחי האדמה בטמפרטורת החדר ל-5-10 דקות.

מחממים בסיר שמן לטיגון עמוק (180 מעלות). מטגנים רבע מכמות פלחי תפוח האדמה עד להזהבה עמוקה. מעבירים למסננת. ממשיכים לטגן כך את שאר הכמות (רבע כמות בכל פעם).

הגשה: מערבבים את כל התבלינים בקערת ערבוב עם כפית משמן הטיגון או שמן זית.

מוסיפים את תפוחי האדמה המטוגנים, מערבבים היטב ומגישים מיד, כשהם חמים מאוד, לצד מיונז או איולי.