מניות חברות הבנייה המתמחות בתשתיות בארה"ב על הכוונת

התשתיות במדינות רבות בארה"ב במצב רע, וההשקעה הציבורית בהן ירדה לשפל של עשור ■ אם הנשיא טראמפ יממש את הבטחות הבחירות שלו, חברות הבנייה והתשתיות עשויות ליהנות מזינוק בביקושים

בניית גשר בבוסטון/ צילום: Brian Snyder   רויטרס
בניית גשר בבוסטון/ צילום: Brian Snyder רויטרס

מי שחזר באחרונה מביקור בארה"ב, יוכל בקלות להעיד כי מצב הכבישים, הגשרים והמחלפים במדינה רחבת הידיים - בכי רע. לא שונה הוא מצב שדות התעופה ותשתיות לאומיות אחרות.

מזיכרונות העבר של רובנו על אוטוסטרדות רחבות היקף, רבות מסלולים כיאה לתשתיות במעצמה הכלכלית הגדולה בעולם, נותר רק טעם מר. שיעור ההוצאה הציבורית לתשתיות ירד בשנת 2017 לשפל של עשור, ומהווה כ-1.6% בלבד מהתוצר השנתי של ארה"ב.

אחת מהבטחות הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ הייתה השקעה מאסיבית בתשתיות הלאומיות כחלק מקמפיין "Make America great again". הציפיות בשוק הן שבהמשך השנה יתפנה הנשיא לקדם תוכנית שתכלול, בין השאר, השקעה בשדות התעופה, הכבישים, תשתית מסילות הרכבת והגשרים שכה זקוקים לכך.

כיום, בסיטואציה הפוליטית הלא פשוטה, שבה הרוב הרפובליקני בסנאט כה שברירי, רבים מביעים ספק ביכולתו של טראמפ לשכנע אפילו את תומכיו מבית להשקיע סכומי עתק, להרחיב את ההוצאה הציבורית - אקט לא-רפובליקני ביסודו - וזאת על רקע המאבקים הממושכים והמוצלחים בתחום המיסוי שאותם הוביל הנשיא לא מכבר.

ויכוח ציבורי על חלוקת הנטל

נוסף על כך, ניטש כעת ויכוח ציבורי על אופן מימון התוכנית, וחלוקת הנטל בין הממשל הפדרלי והמדינות עצמן: האם וכמה יממן הממשל מול כמה יממן הסקטור הפרטי; מה יהיה חלקן של הערים, חלקן חזקות כלכלית וחלקן חלשות; האם נכון ליזום העלאת מיסוי (ששיעורו נמוך יחסית ברוב המדינות) על דלק - אקט לא רפובליקני אף הוא; ועוד הצעות רבות ומגוונות.

בין אם תצא התוכנית לפועל בטווח הקרוב ובין אם לא, כידוע, השווקים אינם ממתינים לדברים שיקרו, אלא מגלמים את ההסתברות להתקיימותם. הבה ננסה אם כן לאפיין אילו נכסים עלולים להרוויח ממימוש תוכנית שכזו.

תשתיות צורכות חומרי גלם, והרבה. בהתאם, בגזרת הסחורות, צפוי כי תוכנית בקנה מידה כזה תייצר ביקושים עצומים לחומרי הגלם הקשורים בבנייה, ובהם מתכות, בטון, וכמובן נפט ואנרגיה שיידרשו בתהליך.

היבט נוסף, ואולי המשמעותי ביותר, הוא הביקוש לעובדים. שוק העבודה האמריקאי, כפי שנדון רבות בעבר, נמצא במצב המכונה "תעסוקה מלאה", או בשפת הכלכלנים, שוק עבודה "מתוח". במצב עולם כזה, כל ביקוש חיצוני לכוח עבודה צפוי להתבטא באופן מהיר יחסית במחירו של העובד - כלומר, שכר העבודה.

כבר תקופה ארוכה שהמשק האמריקאי מגייס עובדים בקצב גבוה מאוד, אבל בלי שראינו עליות שכר משמעותיות, והסיבות לכך רבות. ואולם, ייתכן כי מדובר פה ב"שובר שוויון" משמעותי. ביקוש משמעותי, המתווסף לשיפור שכבר קיים בכלכלה האמריקאית, יכול ליצור דינמיקה של עליית שכר, ובעקבותיה עליות מחירים, אינפלציה, בתחומים אחרים. העובד יחוש עשיר יותר ויהיה מוכן להוציא יותר כסף על מוצרים ושירותים.

ייתכן כי זה יהיה הטריגר שכה חסר היה בשווקים לעלייה ברמת האינפלציה בארה"ב. סימנים מקדימים לכך כבר נראים בתקופה האחרונה בשוק האמריקאי, כשראינו מגמה של עליית תשואות באג"ח הארוכות, ובמקביל עלייה בציפיות האינפלציה של המשקיעים, כפי שמתבטא במחירי האג"ח הצמודות (ה-TIPS).

פוטנציאל השקעה במגזר הבנייה

כל אלה הן השפעות מאקרו, מן הנגזרת השנייה ואף השלישית. למי שמחפש השפעות ישירות ומיידיות יותר, נמליץ לבחון השקעה בסקטור מוצרי הבנייה (Building material), הכולל חברות אמריקאיות המתמחות בתחום הבינוי והתשתיות, חומרי הבנייה וכדומה, שצפויות ליהנות באופן ישיר מביקוש עצום לשירותיהן.

אחת הבולטות שבהן היא חברת וולקן מטריאלס (VMC). החברה, בעלת שווי שוק של כ-17 מיליארד דולר, עשויה להיות אחת הנהנות מתהליך של שיפור בתשתיות בארה"ב. VMC היא יצרנית של חומרי בניין, כמו חצץ, חול, אבן כתושה וסיגים - חומרים שמשמשים לייצור של אספלט, מלט ובטון.

כיום מהווים חומרים אלה כ-77% מסך המכירות של החברה. מחצית מהכנסות החברה מגיעות מהסקטור הציבורי ומחצית מהפרטי. עלות חומרי הבנייה לטונה נמוכה מאוד, כשמנגד עלות ההובלה יקרה מאוד, מאחר והסחורה מועברת ברובה במשאיות. עקב כך, השוק של חברות כאלה נוטה להיות מקומי, כשחברות משרתות אזור גיאוגרפי מסוים בהתאם למיקום המחצבות שלהן.

חברת וולקן נחשבת לדומיננטית במדינות טקסס, קליפורניה ופלורידה - מדינות שדורשות השקעה מאסיבית בתשתיות.

דוגמה נוספת היא חברת הרכבות אמריקאית יוניון פסיפיק (UNP), הנסחרת בארה"ב לפי שווי שוק של כ-100 מיליארד דולר. ענף הרכבות עבר בעשורים האחרונים תהליך קונסולידציה משמעותי. יוניון פאסיפיק היא אחת משתי חברות הרכבות השולטות בהובלה יבשתית בחלק המערבי בארה"ב, או במלים אחרות, דואופול שלא ניתן להתחרות מולו (החברה השנייה נמצאת בבעלות וורן באפט).

הובלה באמצעות רכבות היא הדרך הנוחה והיעילה ביותר להובלה של סחורות בדרך היבשה. השקעה בתשתיות צפויה להוביל לשיפור כלכלי, שיגדיל את נפח הסחורה המשונעת - תהליך שממנו צפויה ליהנות החברה.

* חשוב לסייג: ההשקעה בניירות ערך מסוג זה עלולה להשתלם רק במקרה שתוכנית כזו אכן תצא לפועל, וכאמור, הוודאות לכך אינה גבוהה מאוד.

** הכותבים הם מנהל השקעות ראשי ומנהל תחום מניות חו"ל בחברת קסם קרנות נאמנות בע"מ, מבית אקסלנס.

*** הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה. לקבוצת אקסלנס, שהינה חלק מקבוצת דלק, עשוי להיות עניין אישי בחברות ו/או ני"ע ו/או נכסים פיננסיים המוצגים ו/או מוזכרים במסגרת סקירה זו.