פנייה למשרד התקשורת: לא לאפשר לאלשטיין לרכוש את בזק

עו"ד שחר בן-מאיר פנה לממונה על ההגבלים מיכל הלפרין ולמשרד התקשורת בבקשה למנוע את העסקה, הבנויה באופן פירמדיאלי שמנוגד לחוק הריכוזיות

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

פנייה למשרד התקשורת לגלות מעורבות בעניין הצעתו של אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, לרכוש את השליטה בבזק: עו"ד שחר בן-מאיר פנה ליועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, וקרא לה ולמשרד התקשורת להתערב כדי למנוע מאלשטיין לרכוש את בזק מכוח החוק לצמצום הריכוזיות

בן-מאיר פנה בשבוע שעבר גם לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, בתוקף תפקידה כיו"ר הוועדה לצמצום הריכוזיות, ודרש ממנה לפעול לסיכול העסקה, שכן הרכישה המתוארת נעשית במבנה פירמידיאלי שמנוגד לחוק הריכוזיות.

בתגובה למכתבו נמסר מהוועדה לצמצום הריכוזיות כי היא טרם קבלה פנייה מאחד מגופי האסדרה לבחון את העסקה, לאחר שאלשטיין הודיע רשמית כי הגיש הצעה לרכישת בזק. 

במכתב למשרד התקשורת כותב בן-מאיר כי בכך שמשרד התקשורת לא פנה לוועדת הריכוזיות, הוא פועל בניגוד לחוק. לדבריו, "אני מפנה את תשומת-לבך לאמור בסעיף 5 (ב) לחוק הריכוזיות, לפיו החובה לשקול שיקולי ריכוזיות ולפנות אל הוועדה המייעצת נוצרת גם כאשר הגורם הריכוזי מבקש להשתתף בתהליך ההקצאה כאמור. ביחס לקבוצת אלשטיין, הרי שעצם היותה גורם ריכוזי נקבע זה מכבר. הגשת הצעה מחייבת לרכישת יורוקום, שמשמעותה המשפטית היא שליטה בבזק, עונה בהחלט על התנאי של מבקש להשתתף בהליך ההקצאה כאמור, שכן נדרש אישור מפורש של משרד התקשורת להעברת השליטה בחברת בזק.

"בנסיבות אלה לא ברור לי מדוע משרד התקשורת, אשר מודע וחייב להיות מודע להליכים אלה, נם על משמרתו ואינו שוקל שיקולי ריכוזיות ואינו פונה לוועדה המייעצת. זאת במיוחד נוכח העובדות הידועות היטב למשרד התקשורת בדבר הנזקים הכספיים העצומים שגרמה בזק לציבור בישראל בכך שניצלה לרעה את מעמדה כמונופול, ניצול שיש לו קשר ישיר לעניינים הקבועים בחוק הריכוזיות".

במכתב להלפרין - שכאמור עליו קיבל בן-מאיר תשובה לפיה טרם התקבלה פנייה לבחון את הצעתו של אלשטיין לרכוש את בזק - הוא כותב כי אלשטיין רוצה לרכוש את בזק דרך שרשור של 14 חברות. במכתב הוא מציין כי בזק ניצלה את כוחה לרעה ומנעה תחרות בשוק התקשורת בישראל, בין היתר כדי לשרת את המבנה הפירמדיאלי שדרכו החזיק אלוביץ בבזק והוכח הצורך שלו במשיכה לא סבירה של דיבידנדים מבזק על-מנת לשרת את הררי החובות במעלה הפירמידה.