טורקיה בעקבות ישראל: מפתחת גרסה מקומית לכיפת ברזל

המערכת הטורקית ליירוט רקטות וטילים קצרי טווח תיקרא "כלוב זהב" ■ ההחלטה על המיזם התקבלה לאחר שארדואן נטל לידיו את השליטה המלאה על ענייני רכש צבאי

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

טורקיה החליטה ללכת בעקבות ישראל ולפתח מערכת ליירוט רקטות וטילים קצרי-טווח במתכונת "כיפת ברזל". ההחלטה על המיזם התקבלה זמן קצר לאחר שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נטל לידיו את השליטה המלאה על ענייני רכש צבאי במדינה.

גוף ממשלתי הממונה על רכש צבאי, משרד המשנה לתעשיות צבאיות הידוע בראשי-התיבות בטורקית SSM, הודיע ב-31 בינואר כי נבחנו 55 פרויקטים חדשים של רכש מיצרנים מקומיים וזרים בשווי מצרפי של 9.4 מיליארד דולר.

הודעת SSM אינה מוסרת מידע על תכניות הרכש החדשות, אך פקידי ממשלה מסרו לשבועון האמריקאי דיפנס ניוז מידע על פרויקט אחד: תכנית לפתח ולייצר מערכת לביטחון הגבולות ש"דומה לכיפת ברזל הישראלית".

התוכנית תפורה על-פי הצרכים הביטחוניים של שתי עיירות טורקיות, חטאי (Hatay) וקיליס (Kilis), השוכנות על הגבול עם סוריה. העיירות חשופות להתקפות טילים ורקטות של מורדים כורדיים וארגונים אחרים שממוקמים בצד הסורי של הגבול, בדיוק כפי שיישובים ישראליים פגיעים לירי של טילי חמאס מעזה.

ב-20 בינואר פשט צבא טורקיה על יעדים כורדיים בשטחה של סוריה, לא הרחק מאזור הגבול. טורקיה מגדירה את המורדים הכורדים כטרוריסטים. לדברי דובר של צבא טורקיה, חיסל הצבא עד עתה כ-1,000 "טרוריסטים", אם כי לא ברור אם כולם נהרגו בפשיטה בינואר.

"מבצע 'עלה זית' (כינוי הפשיטה הטורקית לסוריה) יוכל להימשך כמה חודשים, ואיננו רוצים שערי הגבול שלנו יהיו חשופות לסיכוני אש אויב", אמר קצין בכיר בצא טורקיה ל"דיפנס ניוז".

ההחלטה על הפרויקטים התקבלה בגוף העליון שממונה על התעשיות הצבאיות בטורקיה, "הוועדה האקזקוטיבית של התעשיות הצבאיות", SSIK. הדיון על הפרויקטים החדשים, לרבות הגרסה הטורקית של "כיפת ברזל,, היה הצעד המנהלי הראשון של הוועדה, לאחר שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, העביר בדצמבר בפרלמנט חוק חדש, שמעניק לו שליטה מלאה על כל תכניות הרכש הצבאי במדינה ועל כל מערכת התעשיות הביטחוניות בטורקיה, לרבות המפעלים הגדולים ביותר במערכת. החוק החדש קובע, בין היתר, כי משרד המשנה לתעשיות צבאיות יהיה מעתה כפוף ישירות לארדואן (ולא לשר ההגנה, כפי שהיה נהוג עד עתה).

על-פי "דיפנס ניוז", הגרסה הטורקית של "כיפת ברזל" תכונה "כלוב זהב". הטכנולוגיה שלה מבוססת על יכולות שפותחו במפעל האלקטרוניקה לצרכים צבאיים אסלסאן, המפעל הצבאי הגדול ביותר במדינה.

המערכת של אסלסאן מכונה "קורקוט" בטורקית. בניגוד ל"כיפת ברזל" הישראלית, המבוססת על משגרי טילים, המערכת הטורקית המתוכננת תהיה מורכבת מקבוצה של 3 תותחים מתנייעים בקוטר 35 מ"מ, מערכת פיקוד ובקרה שיכולה לפעול באופן עצמאי ומערכת מכ"ם. וכאמור, המערכת מתוכננת לעקוב, לזהות ולהשמיד רקטות וטילים קצרי-טווח.