משחק ידוע מראש: כך התפוצצה בועת החשבונאות של טבע

איש לא צריך להיות מופתע מכך שמצבה של טבע היה ונותר מאתגר במקרה הטוב, וקשה במקרה הרע: טבע הרי נמצאת במלחמת הישרדות - והדוחות משקפים זאת היטב ■ פרשנות

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

האם הדוחות הגרועים של טבע   הפתיעו לרעה? לפי עדותו של השוק, שהפיל את המניה, התשובה לכך לכאורה חיובית. האם מישהו הופתע ממחיקות המוניטין הענקיות של טבע? האם מישהו הופתע מהעובדה שמנכ"ל חדש תמיד נוטה לנקות את השולחן, קרי לנקות את כל הלכלוך משנות ההנהלה הקודמת? האם מישהו הופתע מהירידה בהכנסות הקופקסון בגלל התחרות הגנרית? האם מישהו הופתע מירידת המרווחים בשוק הגנרי בגלל התגברות התחרות? האם מישהו הופתע מהתחזיות המאכזבות שסיפקה טבע לשנה הנוכחית? כמובן שאיש לא צריך להיות מופתע מכך שמצבה של טבע היה ונותר מאתגר במקרה הטוב, וקשה במקרה הרע: טבע הרי נמצאת במלחמת הישרדות והדוחות של הרבעון הרביעי משקפים זאת היטב.

מה שקרה למניה אחרי פרסום הדוחות הוא חלק ממשחק הציפיות של וול סטריט. מניית טבע הרי התאוששה יפה מאוד לאחר שצללה לשפל של כ-11 דולר, ומאז (במהלך נובמבר 2017) הכפילה את עצמה. מי שטעה לחשוב, שטבע עם תוכניות ההתייעלות האגרסיביות של שולץ, תחזור מהר למסלול, קיבל את הדוחות הגרועים והצפויים לרבעון הרביעי של 2017 ולשנה כולה - והתגובה לא איחרה לבוא. לטבע מחכה עוד מסלול השתקמות ארוך שבו היא תצטרך להתמודד עם חוב של כ-40 מיליארד דולר וגלגולו, ועם קופת מזומנים מדולדלת במקביל - כדי לצלוח את השנה הבאה ושלאחריה בלי זעזועים מיותרים.

איש לא היה זקוק לדוחות של טבע כדי להבין שמצבה לא פשוט בלשון המעטה. אלא שיש בדוחות עדות מאוד חזקה לפשיטת הרגל של מקצוע החשבונאות. ניתן למספרים לדבר: בסוף 2016 עמד ההון העצמי של טבע על כ-35 מיליארד דולר ואילו בסוף 2017 הוא עומד על כ-18.7 מיליארד דולר. כלומר, תוך שנה נחתך ההון העצמי של טבע בכחצי! פוף, נעלם! למה זה קורה? משום שטבע מחקה ומחקה ומחקה על הרכישות הכושלות שלה, והאחרונה שבהן היא מחיקת ענק בהיקף של כ-11 מיליארד דולר על רכישת אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן - עסקה שהכניסה את טבע לבור העמוק שלה.

עניין חשבונאי מעוות נוסף שטבע, כמו גם חברות אחרות בוול סטריט, משתמשת בו כבר שנים, הוא השימוש ברווחי Non GAAP, שהפכה לדרך נפוצה מאוד לייפות ולעוות את הרווחים האמיתיים. מה שקורה הוא שחברות רבות, כמו טבע, מעדיפות להבליט את נתוני ה-Non GAAP על פני ה-GAAP, נתונים שמנטרלים כמה סוגים של הוצאות כמו הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים, הוצאות לרה-ארגון, הוצאות לתגמול עובדים. כלומר, מנטרלים את כל מה שלא יפה במציאות, כדי להציג רווחים יפים במציאות הווירטואלית.

מה שעצוב בכל הסיפור הזה הוא שכל השחקנים בשווקים, גם הנהלות החברות, גם האנליסטים וגם המשקיעים מתייחסים לרווחים המנופחים כאילו הם הרווחים האמיתיים. לכולם נוח להשתתף בהצגה של העמדת פנים כשהם משתמשים בשירותיה הטובים עד מאוד של החשבונאות היצירתית רק כדי להציג תמונה ורודה מדי של הביצועים העסקיים. כמובן שאי אפשר לעבוד על המשקיעים כל הזמן, ובסופו של דבר בועת החשבונאות הזו מתפוצצת כשהעניינים משתבשים לחלוטין, כפי שקרה בטבע, וככל שהפערים בין הדוחות האמיתיים (GAAP) לבין הדוחות הלא אמיתיים (Non GAAP) מתרחבים. בסופו של דבר, המשחקים הללו הרי לא רלוונטיים ומה שרלוונטי הוא היכולת של החברה לייצר מזומנים - אחרי פעילות השקעה ופעילות מימון. התוספת הזו הייתה תמיד די חלשה בטבע והיא הלכה ונחלשה בשנה האחרונה - וקופת המזומנים המדולדלת שלה היא סימן לכך.

חברה שמוחקת חצי מהונה העצמי תוך שנה היא לא רק חברה בבעיה קשה, היא גם חברה שמתחה את הפרקטיקות החשבונאיות שלה הרבה מעבר לסביר.