בר לבנק הפועלים: הרחיבו הגילוי בדוחות על החקירה בארה"ב

ל"גלובס" נודע כי המפקחת על הבנקים שיגרה לאחרונה מכתב לבנק עם דרישה להרחיב את המידע בנושא, שיפורסם בדוחות הכספיים ■ עד כה הפריש הפועלים כ-270 מיליון דולר בגין החקירה

חדוה בר / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום: איל יצהר

האם בקרוב נבין טוב יותר מה מצבו של בנק הפועלים  בחקירה מול הרשויות בארה"ב?

ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל שלח באחרונה מכתב לבנק הפועלים, שבו הוא מבקש ממנו להרחיב את המידע באשר למצב החקירה בארה"ב בדוחות הכספיים הקרובים. הבנק אמור לפרסם את דוחותיו לשנת 2017 בעוד כחודש וחצי.

בין בנק הפועלים לבין הפיקוח על הבנקים אמור להתקיים כעת דיאלוג על-מנת להבין אילו פרטים מצפים בפיקוח שהבנק יוסיף בדוח. עוד נציין, כי ייתכן שהרחבת הגילוי תוביל לביצוע הפרשה נוספת בגין החקירה. עד כה הפריש הבנק 268 מיליון דולר בגין החקירה, וככל הנראה הוא יסיים את החקירה עם הפרשות נוספות.

ביצוע הפרשה נוספת תפגע בתוצאות הבנק לשנת 2017, שכבר עתה מסתמנת כשנה חלשה ביחס לתוצאות שהבנק רגיל להציג. הירידה בתוצאות נבעה בעיקר מההפרשות שביצע הבנק בגין החקירה בארה"ב ובגין סגירת הפעילות של פועלים שווייץ. את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיים הבנק, בניהולו של אריק פינטו, עם רווח של 2.01 מיליארד שקל המשקפים תשואה על ההון של 7.8% (לעומת תשואה של 9.9% בתקופה המקבילה).

בדוחות האחרונים של הבנק (דוח רבעון שלישי שפורסם בחודש נובמבר) הוקדש עמוד שלם לחקירה האמריקאית בנושא הסיוע ללקוחות האמריקאים להעלים מס. למרות הטקסט הרחב יחסית שנכתב בנושא, קשה באמת להבין מה מצב החקירה והיקפה, והתיאורים הם כלליים למדי. כך למשל נכתב: "במסגרת החקירה מבצע הבנק באמצעות יועצים משפטיים חיצוניים חקירה פנימית בקשר לפעילות הקבוצה מול לקוחות אמריקאים ומעביר למשרד המשפטים האמריקאי ולמחלקת השירותים הפיננסים של מדינת ניו-יורק מידע וחומרים העולים מהחקירה הפנימית".

עוד נכתב: "קבוצת הבנק ממשיכה לדון באינטנסיביות רבה יותר עם הרשויות האמריקאיות על הממצאים שעלו ועל מידת האחריות שייקחו בנק הפועלים ופועלים שווייץ על עצמם במסגרת ההסדר, במטרה להגיע להסדר במהלך החודשים הקרובים".

באשר להסבר על גובה ההפרשה (בדוח האחרון הופרש סכום של 80 מיליון דולר), נומקה ההפרשה: "על בסיס נתונים שנאספו ועובדו במהלך תקופה זו על-ידי קבוצת הבנק ובהמשך לפגישות ושיחות והגם שטרם הושגה הסכמה כלשהי וטרם נידונו רכיבי התשלום, הגדיל הבנק את ההפרשה".

יש לציין כי גם כאשר בנק לאומי עמד בפני חקירה דומה, התיאורים בדוחותיו הכספיים לא היו מפורטים במיוחד. אולם ככל הנראה התמשכות והעמקת החקירה מול בנק הפועלים מול הרשויות בארה"ב הביאה לדרישה של בנק ישראל לשפר את המידע המפורסם לציבור.

בנק הפועלים אמור לפרסם את דוחותיו השנתיים ב-26 במארס, בעוד שיתר הבנקים מתכוונים לפרסם את הדוחות בתחילת חודש מארס. החלטת בנק הפועלים לפרסם מאוחר יחסית לעומת מתחריו, נובעת ככל הנראה מהחקירה בארה"ב והצורך לבדוק שהדוחות עומדים בדרישות של בנק ישראל הן ברמת הביאור והן ברמת ההפרשות. נזכיר כי בעת פרסום הדוחות האחרונים בנובמבר אשתקד דחה הבנק את הפרסום מהתאריך המקורי שבחר, וזאת לצורך השלמת ההיערכות לביצוע הפרשה.

פועלים מתקרב להפרשות לאומי

חקירה דומה של הרשויות בארה"ב מתנהלת נגד מזרחי טפחות, אבל נראה ששם חשיפת הבנק נמוכה יותר ועד כה הוא הפריש בגינה כ-45 מיליון דולר. מי שסיים את הפרשה הזו הוא בנק לאומי, שחתם לפני כ-3 שנים על הסדר עם הרשויות בארה"ב בקנס עתק של 400 מיליון דולר. לאורך השנים שידרו בבנק הפועלים כי חשיפתם לרשויות האמריקאיות נמוכה יותר משמעותית, מכיוון שהפעילות של בנק הפועלים מול הלקוחות האמריקאים הייתה נמוכה מזו של לאומי.

עם זאת, שככל שחולף הזמן נראה כי בנק הפועלים "מצמצם פערים" מול לאומי. לא מן הנמנע, שפועלים יסיים את הפרשה עם פגיעה דומה לזו של לאומי ואולי אף גדולה יותר.

חקירת הרשויות בארה"ב מהווה משקולת על בנק הפועלים מזה זמן רב. הבנק נמצא בשיחות עם הרשויות האמריקאיות מזה כמה שנים. בניגוד לבנק לאומי ומזרחי טפחות ששכרו משרדי רואי חשבון לטפל בהעברת המידע, בנק הפועלים שכר את שירותיו של עו"ד פיני רובין ממשרד גורניצקי ועורכי דין אמריקאים, לטיפול במאסה האדירה של הנתונים. האמריקאים לא מסתפקים רק ברשימה של לקוחות רלוונטיים, ודורשים לקבל לידיהם גם תנועות בחשבון ונתונים שבוצעו בסוף שנות ה-90. אשתקד, נאלץ הבנק לצרף גם את משרד רואי החשבון דלויט כדי לעבור על המתודולוגיה שבוצעה בהעברת הנתונים, ולבדוק אותם שוב.

בנוסף במסגרת סבב המינויים שביצע באחרונה פינטו בבנק, הוא החליט למנות את יעל אלמוג ליועצת המשפטית של הבנק, ולאחראית על הטיפול בחקירה. לאלמוג ניסיון בתחום הרגולציה בישראל ובחו"ל (שימשה בין היתר בתפקידים בכירים ברשות ני"ע), והציפייה היא שהיא תסייע לזרז את התהליכים שיאפשרו הגעה להסדר וסגירת החקירה שמרחפת מעל הבנק מאז שנת 2011.

כרוניקה של החקירה בארה"ב נגד בנק הפועלים

2011

הרשויות בשווייץ מודיעות לפועלים שווייץ כי הוא נכלל ברשימה של בנקים שווייצרים שהרשויות בארה"ב בודקות אם סייעו ללקוחות אמריקאים להעלים מס

אוגוסט 2013

הממשל האמריקאי מודיע להפועלים כי הוא נתון בחקירה

פברואר 2015

הבנק מפריש 50 מיליון דולר בגין החקירה

אוקטובר 2016

הבנק מפריש עוד 70 מיליון דולר בגין החקירה

מארס 2017

הבנק מפריש עוד 68 מיליון דולר בגין החקירה

אוקטובר 2017

הפועלים מודיע על סגירת הפעילות בשווייץ על רקע החקירה בארה"ב. עלות הסגירה - 110 מיליון שקל

נובמבר 2017

הבנק מפריש 80 מיליון ד' בגין החקירה בארה"ב. סך ההפרשות עד כה - 268 מיליון דולר