הבורסה תעלה, הקריירה לא

מה ההבדל בין שוק ההון לשוק העבודה, ואיך שומרים על ערך המניה בקריירה?

ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק
ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק

אני לא מבינה יותר מידי בשוק ההון אבל אני בטוחה שהבורסה תשוב ותעלה. ככה זה בבורסה. אחרי שהיא יורדת היא עולה ולהפך, ומי שמשחק במשחק הזה אמור לפעול בהתאם. לעומת זאת, בקריירה הפטנט הזה לא עובד, בכלל ובתפקידי ניהול בפרט. כשהמניה יורדת לרוב היא לא עולה חזרה, וזאת בגלל 3 הבדלים משמעותיים בין שוק ההון לעולם העבודה:

מלכודת משולשת

ערכה של מניה בשוק העבודה משקף את ההווה, ולא ציפיות לעתיד. כלומר, מה שקובע את ערך המניה הוא בעיקר התפקיד האחרון, הפוזיציה הנוכחית בשוק, תוך מתן משקל נמוך לעבר, גם אם היה מפואר. מדוע? כי מעסיקים מאבדים אמון במניות שערכן ירד ("אנשים לא נסוגים בקריירה סתם" הם אומרים לעצמם, "בטח היתה סיבה טובה שהמניה ירדה"), ומעדיפים על פניהם מועמדים שערך המניה הנוכחי שלהם גבוה יותר, וכאלה יש בשוק בשפע.

בקריירה אין פיזור סיכונים. בעוד תיק ההשקעות שלכם מבוזר על מספר ניירות ערך בהתאם לרמת הסיכון הפיננסי שאתם מוכנים לקחת, בקריירה אתם מהמרים בכל פעם על כל הקופה. מאחר ולא ניתן לעבוד במקביל במספר תפקידים, ארגונים, מגזרים וכו', כל תזוזה בקריירה פירושה השקעת כל ההון שצברתם (ערככם בשוק העבודה) במניה אחת בלבד.

בקריירה הזמן מוגבל. להבדיל משוק ההון בו אתם יכולים להמשיך ולהשקיע כל זמן שיש לכם כסף, בקריירה עומד לרשותם זמן קצוב וסופי הכולל בתוכו את העשור הקריטי, שאם הושקע במהלכי קריירה ובמיזמים כושלים הוא אבוד (הרחבה בטור אל תבזבזו את עשור הזהב).

מהי ירידת ערך מניה במונחי קריירה? לשם כך יש להבדיל בין ירידה טקטית ממנה קל יותר להתאושש, לבין ירידה אסטרטגית שמשמעותה הפרקטית היא כי שוק העבודה תופס אותך כמועמד לא מספיק ראוי לתפקידים שמילאת בעבר.

הדוגמה הטובה ביותר לירידה טקטית היא אבטלה. כשאדם נמצא מחוץ לשוק העבודה ערך המניה שלו יורד (לכן מובטלים נוטים להמשיך ולהציג עצמם בקורות-החיים כעובדים), אבל אם הוא מוצא תפקיד ראוי בזמן סביר ערכה ישוב ויעלה בלי בעיה. לעומת זאת, תקופת אבטלה ממושכת מידי מתחילה לשחוק את ערך המניה ועלולה להפוך לירידה אסטרטגית בערכה, לא משנה באיזה דרך יבחר. אם ימשיך לחפש את התפקיד הראוי האבטלה תתארך ואיתה השחיקה במניה, אם יתפשר על תפקיד נחות יחסית לקודם, ערך המניה יצלול רשמית.

ירידה בתחפושת של עלייה

הבעיה הגדולה היא עם ירידות חדות בערך המניה שמתחפשות לעליות (בעיקר באמצעות הגדרות תפקיד מפוצצות ו/או תוספת שכר), וגוררות אנשים לצלול בהתנדבות מבלי שהם מבינים בזמן אמת שזה מה שהם עושים, או לחלופין אנשים שמהמרים על חברות או מיזמים "מבטיחים" ושוקעים יחד איתם.

איך שומרים על ערך המניה?

- אל תתפטרו בטרם תמצאו. חפשו עבודה מתוך מקום עבודה (במיוחד בתפקידים בכירים עם תהליך חיפוש שעלול להמשך שנה ויותר), אלא אם המשך העבודה בארגון הספציפי פוגע יותר בערך המניה או בבריאות הנפשית/פיזית שלכם.

- השתדלו לא להיגרר לתקופת אבטלה ארוכה מידי, גם במחיר פשרה זמנית. המשך חיפוש תוך כדי עבודה יעלה את הסיכוי שתמצאו תפקיד איכותי יותר ומתגמל יותר יחסית לחיפוש כמובטלים (שקלו האם ומתי להכניס את תפקיד הפשרה לקורות-החיים).

- התעלמו מהשכר ומהגדרת התפקיד ובדקו קודם כל את ערך השוק של המעסיק הפוטנציאלי יחסית למעסיקים קודמים (עם דגש על האחרון), שכן ערכו הוא שמגדיר את עיקר ערך המניה שלכם. בחנו את גודל החברה (מחזור מכירות ומספר עובדים), את המיצוב שלה (מיקומה על פירמידת מיצוב המגזרים והחברות במשק), ואת תדמיתה בשוק (היזהרו מגופים עם תדמית נמוכה היא תדבק בכם לעד) .

- אל תתנדבו להוריד את ערך המניה שלכם והימנעו מקיצורי דרך. קחו בחשבון שרוב הצעות העבודה שתקבלו הן פחות טובות יחסית לתפקידכם הנוכחי, ואל תלכו שולל אחרי הגדרות תפקיד מפוצצות בחברות נחותות או תוספת שכר שבסוף תעלה לכם ביוקר.

- והכי חשוב, לפני כל תזוזה בקריירה שאלו את עצמכם "על איזו מניה הקריירה שלי מהמרת הפעם?".

בהצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות orna@rudi-cm.com