טיול לשבת | כלניות, תותים ותרבות: השנה הדרום אדום במיוחד

פברואר פותח את עונת הכלניות, וגם עונתו של פסטיבל "דרום אדום" שחוגגים קק"ל והאזור כולו ■ השנה מצטרפים שחקני חיזוק חדשים

חלילי רוח של דוד יסעור / צילום: אורלי גנוסר
חלילי רוח של דוד יסעור / צילום: אורלי גנוסר

בחודש פברואר זוקפים פרחי הבר ראש, וצובעים את האדמה בהרבה שמחה. הרקפות בשיאן, האירוסים הנדירים וכמובן המלכה האם - הכלנית, שסוחפת אחריה צרמוניה שלמה וים של חגיגות. קק"ל חוגגת "דרום אדום", והפסטיבל השנתי יוצא לדרך. אחרי גשמי הברכה של סוף ינואר זכתה האדמה למנת גשם נאה שתגברה את הפריחה, שהולכת ומתפשטת במרבדי כלניות.

כלנית / צילום: אורלי גנוסר
 כלנית / צילום: אורלי גנוסר

השנה קיבל הפסטיבל חיזוק בפן התרבותי והקולינרי. העיירה שדרות עוברת באחרונה מיני-מהפך, ובעיר צצו בעיר שלל בתי קפה, פאבים ומסעדות שמכניסים בה חיים חדשים תוססים. בפסטיבל יוצגו הכוחות החדשים ושיתופי הפעולה ביניהם. המטיילים בעיר יוכלו להתנסות בכמה סוגי סיורים: עצמאיים או מודרכים, ברגל או על אופניים, בין אתרים ואנשים או בין בתי אוכל. כדי לחשוף את המהפך הגסטרונומי, יתקיים מדי יום שישי סיור קולינרי שיחלוף בארבע מסעדות עם מטבחים שונים כדי לחוות את המגוון וכולל כמובן טעימות (120 שקל לאדם. כל הסיורים בתיאום מראש. טל' 050-9001510).

הקסם, כמו תמיד, טמון באנשים, בחמימות ובאווירה האחרת. בבית הקפה "גותה" שבלב העיר נפגשנו לארוחת בוקר עם כמה ממובילי השינוי. גותה הוא מיזם של עמותת "גוונים" לפיתוח הזדמנויות לבעלי מוגבלויות, והוא נדבך בסצנה הקולינרית שמתפתחת בעיר במקביל לזו התרבותית, חוץ מזה שמדובר במקום נעים וטעים.

גם החלק האמנותי-תרבותי הפך למשמעותי בפאזל העירוני, ויש פריחה של אמנים ואירועי תרבות ומוזיקה. מדי יום שישי בצהריים יהיה פסטיבל אורבני, פאב עם מופעים לא שגרתיים (ללא תשלום, טל' 050-9907019).

חובבי המחול ישמחו לשמוע שלפני כשנה התיישבו בעיר ניר בן גל וליאת דרור, שהעתיקו את משכנם ממצפה רמון לשדרות ופתחו סטודיו שיקיים מדי יום חמישי שיעורים, סדנאות ומופעים (טל' 054-5294246).

יער שובלים ניר משה, היה התחנה הבאה. מדובר ביער קטן שקק"ל הקימה בו דרך נוף מעגלית של עשרה קילומטרים, ובה חניונים ומצפורים מונגשים. הדרך מתאימה לטיול רגלי או לרכיבת אופניים ומתחברת לשביל דורות-רוחמה (סך הכול - 25 קילומטר).

תיירות טבע / צילום: אורלי גנוסר
 תיירות טבע / צילום: אורלי גנוסר

בכניסה לדרך הנופית ניצב פסל סביבתי, חלילי רוח של דוד יסעור, שילוב של צליל וצבע מול הנוף. בשטח פרחו ראשונות הכלניות, ואירוס ארץ ישראל הוסיף כתמי צהבהבות.

ביער נפגשנו עם שחקניות חיזוק נוספות, שלוש נשים תושבות רהט, שייצגו את התיירות הבדווית שהצטרפה לפסטיבל, ומביאה בעיקר אוכל אותנטי אבל גם סדנאות מיוחדות.

ג'ולייט, נג'אח וג'מלאת מארחות בביתן שברהט ונותנות מענה קולינרי בסופי השבוע העמוסים, אבל לא רק בהם, כי הן פעילות כל השנה.

בפסטיבל הן יעבירו סדנאות כל אחת בתחום התמחותה: חמוצים, תבלין דוקה ייחודי וסבונים, וזאת במסגרת "שוקראן", שוק שיתקיים פעמיים בבית קמה ופעמיים ביער דבירה, ומביא טעמים, צבעים וריחות (חמישה שקלים לאדם לסדנה). החיבור של המגזר הבדווי ושדרות במרחב, מכניס צבע רענן לפסטיבל ומעיד על שיתופי פעולה חוצי מגזרים ואוכלוסיות, שפועלים לטובת התושבים והמטיילים ומעשירים את התכנים.

במושב תקומה פגשנו את רמי טרבלסי, חקלאי שמגדל תותים תלויים ואננס בחממות. טרבלסי שמתמודד עם קשיים רבים, כמו עמיתיו למקצוע, לא מוותר ולא מרים ידיים. הוא איש נדיב ונעים הליכות שהשקיע הון כדי להכין את השטח למטיילים ובנה תוכנית נהדרת.

המבקרים מוזמנים לסיור חקלאי מודרך שמלווה בסיפורים מרתקים, על עגלה מיוחדת שבנה. בתום הסיור אפשר יהיה לחוות קטיף עצמי של תותים נפלאים ויהיה מתחם עם פינת חי, עמדות אוכל, סחיטת מיצי הדרים והפעלות (ימי שישי, 35-50 שקל לאדם, טל' 07-77295896, משק 77).

התיירות הבדווית מצטרפת לפסטיבל / צילום: אורלי גנוסר
 התיירות הבדווית מצטרפת לפסטיבל / צילום: אורלי גנוסר

כמה ממצבורי הכלניות הגדולים משתרעים כידוע ליד קיבוץ רעים, ומומלץ להיכנס. מיכל מרום מקיבוץ רעים הקימה גלריה שבה היא מציגה מעבודותיה בקרמיקה, מיחזור וציור. בשבת 10.2 תקיים בחצר הפנינג עם דוכנים, מאכלים, ג'ימבורי לילדים ופינת יצירה. מי שירצה להצטרף לסדנה חד-פעמית מוזמן להתנסות (טל' 054-7915560).

סיימנו בעין הבשור אצל נחמיה ונירה ליבנה - הוא בתפקיד השף, היא המארחת. הבית שלהם צבעוני ושמח ומלא פריטים מעניינים שהביאו מהעולם. זה כמה שנים שהם מארחים לארוחות גורמה (6-50 איש) כל ימות השבוע.

התפריט קבוע, האורחים בוחרים מראש מנה עיקרית והבת הקונדיטורית אחראית על הקינוחים (בתיאום מראש, 160 שקל לאדם ללא יין ושירות, טל' 052-3670002). בסופי השבוע של פברואר יעבדו כמו מסעדה, כולל מענה לילדים, ואפשר להגיע גם ללא תיאום. חג כלניות שמח!

תיירות חקלאית / צילום: אורלי גנוסר
 תיירות חקלאית / צילום: אורלי גנוסר

כנס לימוד וסיור בערבה

זו השנה העשירית שבה מתקיים "כנס לימוד ערבה", חגיגה של תרבות יהודית עכשווית. ביישוב ספיר שבערבה ישתתפו אנשי רוח, רבנים, סופרים, מוזיקאים ואחרים, שיעבירו הרצאות, סדנאות, סיורים ופאנלים במגוון תחומים, מספרות ועד סטארט-אפ, בגישה פלורליסטית לארון הספרים היהודי, תוך מפגש של אנשים ודעות ממקומות וממגזרים שונים. 15-16.2, 80 שקל, בהרשמה מראש בלבד. (טל' 052-8666114)