למי קראת shitholes? מדינות אפריקה ממנפות את דברי טראמפ

יותר מתריסר מדינות מנסות לתפוס טרמפ על ההערה המעליבה של נשיא ארה"ב - כדי למשוך מבקרים

בוצואנה  / צילום: רויטרס
בוצואנה / צילום: רויטרס

לפעמים, אין דבר כזה יחסי ציבור גרועים.

ברחבי אפריקה, מהסבאנה עד החוף האטלנטי, גורמי התיירות מנסחים מחדש את ההערה המפורסמת של דונלד טראמפ לכאורה על "מקומות מחורבנים" (shitholes) כדי למשוך מבקרים, ותופסים טרמפ על תשומת הלב הבינלאומית שההתבטאות הזו קיבלה כדי לנהל שיווק אגרסיבי.

שני סנאטורים אמריקאים, אחד דמוקרט והשני רפובליקאי, אישרו שטראמפ השמיע את ההערה הפוגעת שלו כלפי אפריקה בפגישה פרטית במחצית ינואר שבה נדונה חקיקה להחלפת תוכנית עיכוב גירוש ילדי מהגרים מארה"ב. טראמפ הכחיש שהוא השתמש בביטוי הזה נגד מהגרים מאפריקה, אל סלבדור והאיטי.

ממשלות, תאגידים ועסקים קטנים ביותר מתריסר מדינות באפריקה השיקו קמפיינים מיוחדים של תיירות ומוצרים מתאימים בהתבסס על הביטוי של טראמפ.

גורמי התיירות האפריקאים מקווים שהמאמצים הללו יספקו את זריקת העידוד לסיפור ההצלחה הכלכלית הלא ידוע של היבשת הענייה ביותר בעולם, ויזרים אל היבשת השחורה מבקרים מאסיה, מאירופה, מהמזרח התיכון וגם מארה"ב.

בזכות התרחבות מהירה של אופציות הנסיעות והנופש, מחבילות ספארי וחופש על חופי הים עד התיירות עירונית שבחיתוליה, מספר המבקרים הזרים שפקדו את מדינות אפריקה שמדרום לסהרה (Sub-Saharan) עלה לכ-40 מיליון ב-2017 מכ-20 מיליון עשור לפני כן, לפי נתונים של מועצת התיירות והנסיעות עולמית.

כעת, כמה גורמי תיירות בעלי חוש הומור ועין להזדמנויות טובות מנצלים את הרגע המיוחד הזה.

בנמיביה שבדרום-מערב היבשת, שידועה בדיונות החול הצבעוני שלה, מפעיל תיירות פרטי בשם גונדוואנה מפיץ סרטון פרסומת על חיות בר ויופיו של הטבע, עם קריינות של חקיין של טראמפ שמזמין אנשים לבקר ב"מקום עם החרא מספר 1 באפריקה".

"באמת קשה כאן...בנמיביה יש יותר מ-300 ימי שמש בשנה", אומר הקריין, לפני שהוא מזכיר לצופים פליטת פה קודמת של טראמפ, שבפגישתו עם מנהיגים אפריקאים הוא כינה בטעות את נמיביה "נמביה".

גם ענקית התיירות Airbnb מעמק הסיליקון הצטרפה לקלחת, והשיקה מסע פרסומת עם סיסמה מפתה חדשה: "שמענו שיש עניין צואתי מסוים ביעדים היפים הללו". החברה הודיעה שהיא תשקיע מיד 100,000 דולר ברכישת שטחי פרסום כדי לקדם במיוחד דירות באפריקה, אל סלבדור והאיטי.

דף פייסבוק שמנהלת עמותה לקידום תיירות בזמביה, שמפורסמת בנהר זמבזי שמזין את מפלי ויקטוריה, כולל תצלום של רכב בשטח פראי עם סיסמה שמקדמת תיירים בברכה ל"זמביה המחורעת". "נופים יפהפיים ובעלי חיים עוצרי נשימה הם כרטיס טראמפ שלנו! " אומרת סיסמה נוספת.

ממשלת בוצואנה, שזימנה את השגריר האמריקאי כדי שיסביר את דברי טראמפ, מיתגה מחדש את המדינה כ"ארץ הפיפי". ציוץ של חשבון ממשלתי רשמי בטוויטר מהשבוע שעבר היה "בוצואנה היא ארץ פיפי (waterhole)". כתובת הטוויטר הייתה #MyWaterHoleCountry. היא זכתה לאלפי עוקבים.

לאפריקאים יש ניסיון בספינים חיוביים להתבטאויות שליליות. ב-2015 הגיבו תושבי קניה בכעס כשערוץ CNN הכריז על מדינתם כ"חממת טרור" ממש לפני ביקור ממלכתי של הנשיא דאז ברק אובמה. כתובת הטוויטר #SomeoneTellCNN צויצה יותר מ-100,000 פעמים, ונשיא המדינה, אוהורו קניאטה, הגיב באומרו שקניה היא "חממה של תרבות תוססת ויופי טבעי מדהים עם אפשרויות בלתי נדלות".

בפורום הכלכלי העולמי האחרון בדאבוס, שווייץ, מנהיגי אפריקה ניסו להימנע מהנושא, ואימצו גישה חיובית. הנשיא אמרסון מננגגואה מזימבבואה אמר שאם תהיה לו הזדמנות, הוא יסביר לטראמפ איזה יעד נסיעה נהדר היא ארצו.

"הייתי אומר לו, 'אדוני הנשיא, זימבבואה פתוחה לעסקים. אני יודע שהאמריקאים אוהבים לשחק גולף. בוא תבנה מסלולי גולף במפלי ויקטוריה'", הוא אמר. "ניתן לך תמריצים לחמש שנים לעשות את כל זה".