ארקיע מאשימה: אל-על אחראית לסכנת ביטולי הטיסות

מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, במכתב שהעביר למנכ"ל משרד האוצר: "להפקיע מידיה של אל-על את המונופול על שירותי אבטחה" ■ אל-על: בארקיע חצו את כל הקווים

ניר דגן / צילום: תמר מצפי
ניר דגן / צילום: תמר מצפי

ארקיע מפנה אצבע מאשימה: אל-על היא האחראית לסכנת ביטול הטיסות בלו"ז קיץ 2018 לאור המחסור בכוח-אדם. מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, טוען כי "הגיעה העת להפקיע מידיה של אל-על את המונופול על שירותי אבטחה". דגן טוען בפנייה שהעביר למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כי יש לנקוט במהלך "לנוכח הכישלון הניהולי של אל-על ולאור מדיניות ההפליה בה היא נוקטת מזה שנים נגד מתחריה".

ביום חמישי האחרון שיגר מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, פנייה דחופה למנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, ובו הוא פורט את בעיית כוח-האדם באגף הביטחון, שבגינה מאות הטיסות עשויות להתבטל. במכתב דורש מימון בדחיפות להתקין תקנות ל-200 עובדי ביטחון נוספים כשהוא מדגיש כי מאות טיסות של חברות התעופה הישראליות עשויות להתבטל. אל-על, נזכיר, היא האמונה על ביטחון שלוש החברות הישראליות בטיסות מחו"ל; הבעיה נוגעת לקווים חדשים או להרחבת של קווים קיימים, ומאפילה גם על חופשת הפסח הקרובה ועל הלו"ז המתוכנן של החברות. ארקיע וישראייר הן הנפגעות העיקריות מאי הוודאות, אולם גם סאן דור של אל-על נכללת בסיטואציה.

דגן כתב: "חברות התעופה הישראליות נדרשות לקבל אישורים מאל-על - מתחרתן העיקרית - לפני כל טיסה ואף לחשוף בפניה את תכניותיהן העסקיות העתידיות. אל-על מנצלת מצב דברים זה לטובתה ונראה כי היא שוקלת שיקולים מסחריים בעת הקצאת השירות". דבריו החריפים של דגן מגיעים היום, ולא במקרה - אחרי פרסום דוח הנימוקים להתנגדות של מיזוג אל-על וישראייר על ידי הרשות להגבלים עסקיים. בדוח מעלה עו"ד אורי שוורץ, בין נימוקיו להתנגדות למיזוג בין השתיים, כי קיימת סכנה ממשית לפגיעה בתחרות גם לנוכח העובדה שנושא אבטחת הטיסות של החברות הישראליות מצוי בידי אל-על. החשש הוא שאל-על המאוחדת עם ישראייר תפלה את ארקיע.

"זהו מצב א-נורמלי שראוי שיחלוף מן העולם", ממשיך דגן במכתבו, "כך בפרט לנוכח הכישלון הניהולי הקשה והמתמשך של אל-על בניהול השירות, כישלון בו היא מודה במפורש במסגרת המכתב הנדון (שהעביר מימון ביום חמישי למשרד החוץ, מ.ר.ח)".

ארקיע מאשימה כי אל-על יודעת מזה זמן ממושך על ה"משבר כביכול", אולם העדיפה - לפי טענת דגן - שלא לפעול בעניין. "ואילו כאשר החליטה - רק כעת - להקים קול צעקה כביכול היא מעלה טענה שאינה אמת לפיה לא קיימת חלופה אחרת להעסקת כוח-אדם במדינות זרות שלא באמצעות משרד החוץ". טענת ארקיע היא כי קיימות חלופות, דרך חברות כוח-אדם מקומיות. עוד תוהה דגן בציניות גלויה על העיתוי בו שיגר מימון את המכתב, "לאחר שהבינה כי גם טיסות הקיץ המתוכננות שלה נתונות בסכנה - או שמא מדובר בניסיון של אל-על להסית את האש אל עבר משרד החוץ לקראת הגשת ערר לרשות להגבלים עסקיים".

תגובת אל-על: "מנכ"ל ארקיע החליט לצערנו לחצות את כל הקווים האדומים ולנצל באופן שקרי ומכוער את המצב שאינו תלוי באל-על. מנכ"ל ארקיע גם שוכח לציין שהסוגיה המדוברת התחילה זמן רב לפני החלטת הממונה שלא לאשר את רכישת ישראייר אשר משרתת בראש ובראשונה את ארקיע שנהנית ותמשיך ליהנות כתוצאה מאותה החלטה ממעמד של מונופול בקו לאילת על חשבון הצרכן הישראלי.

"צר לנו על המניפולציה שבה בחר לנקוט מנכ"ל ארקיע, אשר במקום לפעול ביחד למען המטרה המשותפת לפתרון הסוגיה הפוגעת בכל חברות התעופה הישראליות, בוחר לזרות חול בעיניי גורמי הממשלה והציבור בטענות חסרות שחר. בתגובה לטענות השקריות המוצגות במכתב בכוונת אל-על להגיב בכל האמצעים העומדים לרשותה לרבות האפשרות להגשת תביעת לשון הרע נגד ארקיע ומנהליה".

דרישת ארקיע להפקיע את נושא הביטחון מאל-על טומנת בחובה משמעות כלכלית עצומה. אגף הביטחון של אל-על אמון על סוגיית הביטחון של ארקיע וישראייר מזה שנים רבות והיא משתכרת על שירותים אלה בהתאם.

בסוף 2018 אמור להתקיים דיון בנושא שהפך להיות בעייתי כפי שגם כותב היום עו"ד שוורץ מרשות ההגבלים העסקיים - הדיון יכריע האם להפקיע את הנושא הביטחוני מאל-על לרשות נפרדת.