גילה: זו הסיבה שבגללה לא הייתי מאשר את מיזוג אגוד-מזרחי

הממונה לשעבר על הגבלים עסקיים הסביר בהרצאה במרכז הבינתחומי מדוע לא היה מאשר את המיזוג הנמצא כעת על שולחן רשות ההגבלים

דיויד גילה  / צילום: שלומי יוסף
דיויד גילה / צילום: שלומי יוסף

פרופ' דיויד גילה, לשעבר הממונה על הגבלים עסקיים, מתנגד למיזוג בנק אגוד אל מזרחי טפחות. ל"גלובס" נודע כי במסגרת הרצאה שהעניק בשבוע שעבר, הביע גילה את התנגדותו למיזוג העומד בימים אלה בבחינה ברשות ההגבלים.

"שנים על גבי שנים לא הוקם בנק חדש בישראל. מאוד קשה לבנק חדש לקום ולקבל רישיונות מבנק ישראל. עד אשר כבר יש בנק פעיל שיש לו את כל ההיתרים הנדרשים לכך, זה לא נכון לתת לו להיבלע ע"י בנק אחר. אני לא רואה לכך הצדקה", אמר גילה במסגרת קורס דירקטורים של הכשרת מנהלים ולימודי חוץ במרכז הבינתחומי הרצליה.

גילה הסביר בדבריו שהתחרות בין הבנקים בתחום משקי הבית ועסקים קטנים אינה גבוהה, ולכן מספר המתחרים הוא פרמטר חשוב. "בנק אגוד יכול לחולל תחרות בשוק הזה, או ליצור מתח שמוביל לתחרות. אמנם אני לא יכול להוכיח בוודאות שהוא הבנק הכי תחרותי בשוק, אבל מהתרשמותי לבנק יש ערך תחרותי מסוים, הוא מראה רצון להיות אגרסיבי ולהגדיל נתחי שוק, וגם יכול להיות לו ערך תחרותי גבוה יותר בעתיד. מיזוג עם בנק מזרחי יכחיד את האפשרות הזו לתמיד", אמר גילה, שגם הוסיף שבנק אגוד לא נמצא במצב שבו אם לא ימוזג הוא יקרוס או תיפגע התחרות, כך שאין בהילות למיזוגו.

גילה התייחס לטענה לפיה מיזוג עם מזרחי טפחות יחזק את הבנק הבינוני בתחרות מול שני הבנקים הגדולים (פועלים ולאומי) החולשים היום על כ-60% מהשוק. בנושא זה אמר גילה: "אם ישנם נושאים רגולטוריים שמקשים על מזרחי להתחרות בשני הבנקים הגדולים, צריך לפתור זאת ולסייע לו בכושר התחרות. יחד עם זאת, הפתרון אינו לאשר מיזוג שפוגע בתחרות", אמר גילה.

נזכיר כי לפני מספר שבועות חתם מזרחי טפחות על הסכם לרכישת בנק אגוד בעסקת מניות המשקפת לבנק אגוד שווי של כ-1.4 מיליארד שקל. מזרחי טפחות צפוי לרכוש את המניות לפי מכפיל הון של 0.6, מה שאמור לייצר לו רווח הון נטו של כמה מאות מיליוני שקלים.

לפי הערכות, במסגרת העסקה אמורים להיקלט לבנק הממוזג רק כ-700 מתוך 1,200 עובדי בנק אגוד, מה שמביא להתנגדות מצד ועדי העובדים של הבנקים למיזוג.

תמונת המצב הנוכחית היא שבנק ישראל תומך במיזוג, מתוך מחשבה שחיזוק מזרחי טפחות יסייע לו בתחרות מול שני הבנקים הגדולים. לעומת זאת, במערכת הפוליטית נשמעים קולות רבים המתנגדים לעסקת המיזוג. במסגרת ההתנגדות אף עלתה באחרונה הצעת חוק לפיה מיזוג בין בנקים בעלי נתח שוק של מעל 10% יהיה כפוף לאישור שרי האוצר והכלכלה.

ניגוד העניינים של מיכל הלפרין

כעת הכדור נמצא אצל רשות ההגבלים העסקיים, והעיניים נשואות על עמדת הרשות. באחרונה העבירו הצדדים בעסקה לרשות את המסמכים הנדרשים למיזוג. הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין מנועה מלעסוק בסוגיה הרגישה הזו בשל הסדר ניגוד העניינים שלה. הטיפול בנושא הוא אצל אורי שוורץ, היועץ המשפטי של הרשות.