החיוך יירד מהפנים? חבר הכנסת אורן חזן הורחק מהכנסת

זו לא הפעם הראשונה שחזן מורחק מהכנסת בשל התנהגותו יוצאת הדופן ■ רה"מ נתניהו יוצא נגד חזן: צריך להקפיד יותר על הגבול שבין הבעת דעה להשתלחויות אישיות וגידופים ■ שכרו של חזן ישלל למשך שבוע

צילום / איל יצהר
צילום / איל יצהר

חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) קיבל היום ענישה חריפה במיוחד מועדת האתיקה של הכנסת והוא יורחק מעבודה במליאה ובועדות הכנסת למשך 6 חודשים. חזן יוכל להשתתף בהצבעות במליאה ובועדות, אך לא מעבר לכך - כיוון שלוועדת האתיקה אין סמכות להפר את האיזון בין הקואליציה לאופוזיציה. בנוסף ישלל שכרו של חזן למספר חודשים.

מאז התכנסה הכנסת ה-20, מספר רב של תלונות הוגשו נגד ח"כ חזן, והוא נענש פעם אחר פעם - לרבות הרחקות לכמה חודשים ואף שלילת שכרו. הדבר לא מנע מחזן להמשיך ולהתנהג באופן פוגעני. רק הבוקר, צעק חזק לעבר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שהוא קורא לו להתנצל בפני רה"מ נתניהו. נתניהו מיהר לדבר מעל לפודיום ואמר שהוא סולד מן ההשתלחויות האישיות של חזן, וכינה אותן: "מחלוקות והתנצחויות מלאות להט". עוד הוסיף ראש הממשלה כי יש להקפיד יותר על קו הגבול הדק שמוביל להשתלחויות על בסיס אישי.

התנהגות מזלזלת לנשים וערבים

בפני ועדת האתיקה הונחו הפעם מספר רב של תלונות מצד חברי הכנסת, ביניהם: ח״כ מיכל בירן, ח״כ חנין זועבי, ח״כ מיקי רוזנטל וח״כ אחמד טיבי. חברי הכנסת חזרו על סיפורים ומידע שהוצג בפני ועדת האתיקה גם בעבר. ועדת האתיקה החליטה לאחד את התלונות לדיון אחד עקב הדמיון הרב במהות הדברים.

בתלונתה של חברת הכנסת זועבי סופר על אמירות פוגעניות במהלך ראיון לכלי התקשורת, עד שהיא לא יכלה להמשיך בראיון.
במקרה אחר, חזן הטריד אותה באופן שוטף תוך שאחד מעוזריו מחזיק במצלמה ומתעד את האירוע מתוך תקווה שהיא תגיב, ולאחר עריכה מגמתית פרסם זאת בעמוד הפייסבוק שלו.

חנין זועבי / צילום: נועם מושקוביץ
 חנין זועבי / צילום: נועם מושקוביץ

 

חברת הכנסת מיכל בירן התלוננה נגד חזן על רקע האירוע המפורסם בין השניים, אשר גם היא נענשה בגינו .חזן הטיח בבירן: ״לך לא הייתי נותן להיות דילרית… אני לא רוצה להגיד מה עוד לא הייתי נותן לך לעשות. עדיף שתשבי בפינה שלך. את רוצה למלא טופס עבודה? ….אני ממש בטוח שאף אחד לא היה מסתכל עליך… ״.

חברי הכנסת מיקי, רוזנטל ואחמד טיבי, הגישו תלונה נגד חזן בנוגע לאירוע בו טיבי ניהל את המליאה מכוח תפקידו כסגן יו״ר הכנסת. חה"כ טיבי העיר באותו המקרה לחזן על כך שהוא נואם בשפה האנגלית, וזאת בניגוד לתקנון הכנסת. חזן בחר להשיב בעקיצה בשפה הערבית : ״אז אסמע מני יא ג׳סוס (שמע ממני יא מרגל). אל תפריע לנו כשאנחנו מדברים…״. טיבי תיאר בפני הועדה כי אותו מקרה המשיך עם העלבונות גם כאשר חזן ירד מדוכן הנאומים, תוך שהוא עושה סימנים מבזים עם ידיו כלפי טיבי.
חבר הכנסת מיקי רוזנטל, שהיה עד להתרחשות הגיש גם הוא קובלנה בה תיאר: ״אחרי שכבר הורד מן הדוכן, החל חזן לעשות תנועות המדמות תרנגולת כלפי יו״ר הישיבה וליווה את התנועות הפוגעניות בקולות חיקוי של עוף״.

בנוסף, הגיש רוזנטל תלונה גם על אירוע שהתרחש בסיומו של נאום סגן נשיא ארה״ב, מייק פנס, בשבוע שעבר. באותו מקרה, נתקל חזן בח"כ זאחלקה במסדרון הכנסת ותקף אותו. ״נופף ברגלו כאילו הוא בועט בו, קרא לו לטוס לעזה, האשים אותו שהוא לוקח פטריות כדי לצחקק, כינה אותו טרוריסט״, כך לדברי רוזנטל שהיה נוכח באירוע. במקרה אחר בין זחאלקה לחזן, שהוקלט על ידי חזן הטיח בזחאלקה; "״אתם טרוריסטים. היידה. בז לכם. בום בעיטה לעזה נעיף אתכם. מי אתם בכלל. תומכי טרור. דם על הידיים יש לכם. כלומניק, עבריין, גוזל קרקעות . נעיף אתכם לעיסוואיה ניתן לכם לקושש עשבים. את טיבי נשלח מפה. סמרטוט רצפה״.  ח״כ עבד אלחכים חאג׳ יחיא, הגיש קובלנה עם תוכן דומה אשר לטענתו כינה אותו חזן "תומך טרור".

ועדת האתיקה דנה גם באירוע בו עלה חזן לאוטובוס שהסיע בני משפחות אסירים ביטחוניים שנסעו לכלא לבקרם. לפי הקובלנה שהוגשה על ידי חברי הכנסת מסעוד גנאים, עבד אלחכים חאג׳ יחיא, טלב אבו עראר וסעיד אלחרומי: "חזן גידף אותם ואת בניהם בשפה משפילה ובמילים אלימות ובוטות, שלא מתאימות לח״כ, כמו חלאות, כלבים״. להגנתו טען חזן בפני ועדת האתיקה שאין זו פעם ראשונה שהוא נוסע לכלא 'נפחא', בתיאום עם המשטרה, וזאת כחלק מן המאבק שהוא מוביל בנוגע לביטול ביקורים של בני משפחות מחבלים. 

בועדת האתיקה ציינו שהם נחרדו לראות את מצבור ההתנהגויות וההתבטאויות של חזן. "מדובר בדפוס פעולה דומה מצידו של התנהגות בריונית, גסה, משפילה ומטרידה״. לדבריהם, הועדה לא פירטה את כל מה שהוצג בפניהם, אלא בחרה להביא את תמצית הדברים.

בסיכום הדברים כתבו חברי ועדת האתיקה, ״חזן מתנהל במשך תקופה ארוכה באופן פרובוקטיבי ובריוני ובפרט כלפי נשים וערבים… האירועים מבזים ומדרדרים את הכנסת. נראה כי חזן שם לו למטרה להוציא משיווי משקל חלק מחברות הכנסת ומחברי הכנסת הערבים, ולגרור חברות כנסת לשיח משפיל ומבזה הכולל אמירות סקסיסטיות ושובינסטיות. על אף שחזן נענש לא אחת על ידי ועדת האתיקה, אין כמעט יום שבו לא מתרחש בכנסת אירוע פרובוקטיבי שהוא עומד במרכזו. גדשה הסאה, הועדה אינה יכול לחשות עוד״.

התוצאה של כל התלונות נגד חזן היא הרחקתו מישיבות מליאת הכנסת ומישיבות ועדות הכנסת עד ליום 3 באוגוסט 2018 (ובפועל עד ל14 באוקטובר), חזן יורשה להצביע במליאה ובועדות, אך לא יהיה רשאי לנאום או לנכוח בישיבות המליאה שלא לצורך הצבעה. בנוסף הוחלט לשלול את שכרו למשך שבוע. ״זו הפעם הראשונה שאנו נוקטים בסנקציה חריפה של שלילת שכר, לפי תיקון לחוק שהתקבל בכנסת הזו״.